Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TEMEL MESLEKİ BECERİLER | İAY1210399 | Bahar Dönemi | 1+4 | 5 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Büşra ÇALIŞKAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilere, klinikte uygulamaları için gerekli olan çeşitli becerileri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; El yıkama-Steril eldiven giyme,Steril paket açma,Yara bakımı ve Pansuman yapma,Yaşam Bulgularının Değerlendirilmesi (Solunum, Nabız, Tansiyon, Vücut ısısı),Kan alma,Oral ve Paranteral ilaç uygulamaları (SC, IM,IV yolla),İntravenöz katater takma- çıkarma, serum takma-çıkarma,Kan şekeri bakma,ARA SINAV,Oksijen verme, Aspirasyon yapma,EKG çekme,Nazogastrik katater takma, Nazogastrik dekomprasyon, nazogastrik besleme,Lavman yapma,Üriner sonda takma ve çıkarma,Sütür atma, sütur alma,Genel tekrar; konularını içermektedir. |
Ders Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sağlıklı/hasta bireye tedavi ve bakımı özetleyebilecektir. | ||
Uygulamaların önemini ve hangi durumlarda uygulanabileceğini anlatır. Anlatılan becerilerin işlem basamaklarını sıralar. Becerileri maket üzerinde tekrarlar. | ||
Solunum, nabız, kan basıncı ve vücut ısısı gibi yaşam bulgularının saptayabilecektir. | ||
Oral ve paranteral uygulamaları tanımlayabilecektir. | ||
Oral ilaç uygulamalarını tanımlar. | ||
İntravenöz ilaç uygulamalarını tanımlar. | ||
İntramüsküler ilaç uygulamalarını tanımlar. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | El yıkama-Steril eldiven giyme,Steril paket açma | |
2 | Yara bakımı ve Pansuman yapma | |
3 | Yaşam Bulgularının Değerlendirilmesi (Solunum, Nabız, Tansiyon, Vücut ısısı) | |
4 | Kan alma | |
5 | Oral ve Paranteral ilaç uygulamaları (SC, IM,IV yolla) | |
6 | İntravenöz katater takma- çıkarma, serum takma-çıkarma | |
7 | Kan şekeri bakma | |
8 | ARA SINAV | |
9 | Oksijen verme, Aspirasyon yapma | |
10 | EKG çekme | |
11 | Nazogastrik katater takma, Nazogastrik dekomprasyon, nazogastrik besleme | |
12 | Lavman yapma | |
13 | Üriner sonda takma ve çıkarma | |
14 | Sütür atma, sütur alma | |
15 | Genel tekrar |
Kaynak |
- Ay F, Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler, İstanbul Tıp Kitapevi, 2011. - Aşti T, Karadağ A, Klinik Beceriler, Nobel Tıp Kitabevi, 2011. - Taylor,C., Lillis, C., Lemone, P.; Fundamentals of Nursing. Lipincott Company, Philadelphia,second edition,2007. - Sabuncu, N., Alpar, Ş., Özdilli, K ve ark. Edt: N. Sabuncu. Hemşirelik Bakımında ilke ve uygulamalar. Alter Yayınevi,2008 - Öğretim Elemanı Ders Notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mevzuatın verdiği yetki çerçevesinde acil hasta ve yaralıya müdahale sırasında, mevzuatın belirttiği akış çizelgelerini uygular. | ||||||
2 | Hastaya ve hastalığın özelliklerine uygun tedavi hazırlayıp, uygular. | ||||||
3 | Temel mesleki becerilere ve bilgilere sahip olur. | ||||||
4 | Gerekli durumlarda hem hastayı hem de kendisini psikolojik ve sosyal açıdan korumak için gerekli bilgi ve beceriyi kullanır. | ||||||
5 | Etik kurallar çerçevesinde mesleki gelişim anlayışına sahip olur. | ||||||
6 | Hasta, hasta yakınları ve diğer sağlık profesyonelleri ile sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
7 | Hasta mahremiyetine önem verir. | ||||||
8 | Acil sağlık hizmetlerinin evrensel ve ülkemizdeki durumu ve paramediğin bu sistem içindeki görev ve sorumluluklarını bilir, güncel süreçleri takip eder. | ||||||
9 | Olay yerinde sakin, hızlı, seri ve doğru karar verir. | ||||||
10 | Ambulans ve acil servis ekipmanlarını etkin ve doğru kullanır, yenilikleri takip eder. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TEMEL MESLEKİ BECERİLER | İAY1210399 | Bahar Dönemi | 1+4 | 5 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Büşra ÇALIŞKAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilere, klinikte uygulamaları için gerekli olan çeşitli becerileri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; El yıkama-Steril eldiven giyme,Steril paket açma,Yara bakımı ve Pansuman yapma,Yaşam Bulgularının Değerlendirilmesi (Solunum, Nabız, Tansiyon, Vücut ısısı),Kan alma,Oral ve Paranteral ilaç uygulamaları (SC, IM,IV yolla),İntravenöz katater takma- çıkarma, serum takma-çıkarma,Kan şekeri bakma,ARA SINAV,Oksijen verme, Aspirasyon yapma,EKG çekme,Nazogastrik katater takma, Nazogastrik dekomprasyon, nazogastrik besleme,Lavman yapma,Üriner sonda takma ve çıkarma,Sütür atma, sütur alma,Genel tekrar; konularını içermektedir. |
Ders Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sağlıklı/hasta bireye tedavi ve bakımı özetleyebilecektir. | ||
Uygulamaların önemini ve hangi durumlarda uygulanabileceğini anlatır. Anlatılan becerilerin işlem basamaklarını sıralar. Becerileri maket üzerinde tekrarlar. | ||
Solunum, nabız, kan basıncı ve vücut ısısı gibi yaşam bulgularının saptayabilecektir. | ||
Oral ve paranteral uygulamaları tanımlayabilecektir. | ||
Oral ilaç uygulamalarını tanımlar. | ||
İntravenöz ilaç uygulamalarını tanımlar. | ||
İntramüsküler ilaç uygulamalarını tanımlar. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | El yıkama-Steril eldiven giyme,Steril paket açma | |
2 | Yara bakımı ve Pansuman yapma | |
3 | Yaşam Bulgularının Değerlendirilmesi (Solunum, Nabız, Tansiyon, Vücut ısısı) | |
4 | Kan alma | |
5 | Oral ve Paranteral ilaç uygulamaları (SC, IM,IV yolla) | |
6 | İntravenöz katater takma- çıkarma, serum takma-çıkarma | |
7 | Kan şekeri bakma | |
8 | ARA SINAV | |
9 | Oksijen verme, Aspirasyon yapma | |
10 | EKG çekme | |
11 | Nazogastrik katater takma, Nazogastrik dekomprasyon, nazogastrik besleme | |
12 | Lavman yapma | |
13 | Üriner sonda takma ve çıkarma | |
14 | Sütür atma, sütur alma | |
15 | Genel tekrar |
Kaynak |
- Ay F, Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler, İstanbul Tıp Kitapevi, 2011. - Aşti T, Karadağ A, Klinik Beceriler, Nobel Tıp Kitabevi, 2011. - Taylor,C., Lillis, C., Lemone, P.; Fundamentals of Nursing. Lipincott Company, Philadelphia,second edition,2007. - Sabuncu, N., Alpar, Ş., Özdilli, K ve ark. Edt: N. Sabuncu. Hemşirelik Bakımında ilke ve uygulamalar. Alter Yayınevi,2008 - Öğretim Elemanı Ders Notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mevzuatın verdiği yetki çerçevesinde acil hasta ve yaralıya müdahale sırasında, mevzuatın belirttiği akış çizelgelerini uygular. | ||||||
2 | Hastaya ve hastalığın özelliklerine uygun tedavi hazırlayıp, uygular. | ||||||
3 | Temel mesleki becerilere ve bilgilere sahip olur. | ||||||
4 | Gerekli durumlarda hem hastayı hem de kendisini psikolojik ve sosyal açıdan korumak için gerekli bilgi ve beceriyi kullanır. | ||||||
5 | Etik kurallar çerçevesinde mesleki gelişim anlayışına sahip olur. | ||||||
6 | Hasta, hasta yakınları ve diğer sağlık profesyonelleri ile sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
7 | Hasta mahremiyetine önem verir. | ||||||
8 | Acil sağlık hizmetlerinin evrensel ve ülkemizdeki durumu ve paramediğin bu sistem içindeki görev ve sorumluluklarını bilir, güncel süreçleri takip eder. | ||||||
9 | Olay yerinde sakin, hızlı, seri ve doğru karar verir. | ||||||
10 | Ambulans ve acil servis ekipmanlarını etkin ve doğru kullanır, yenilikleri takip eder. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |