Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ACİL HASTA BAKIMI I | İAY1210751 | Bahar Dönemi | 2+6 | 8 | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Hastane öncesi acil bakım; tıbbi terminoloji; yaşam bulgularının değerlendirilmesi; acil hastada kanama kontrolü, fizik değerlendirme; solunum, kardiovasküler, abdominal acillerde acil bakıma yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ders tanımı, giriş, amaç ve öğr. hedefleri,Ders tanımı, giriş, amaç ve öğr. hedefleri,Hastane Öncesi Acil Bakımda Hastanın Değerlendirilmesi 1 Uygulama:Birincil ve ikincil değerlendirme,Hastane Öncesi Acil Bakımda Hastanın Değerlendirilmesi 2 Uygulama:Birinci ve ikinci değerlendirme tekniklerinin yerleri,Hastane Öncesi Acil Bakımda Kullanılan Sıvılar ve İlaçlar Uygulama:Sıvı ve İlaç Uygulama yolları ,Sıvı-Elektrolit dengesi ve dengesizlikleri,Sıvı-Elektrolit dengesi ve dengesizlikleri,Tranfüzyon tekniği,ARA SINAV,Solunum sistemi hastalıklarına yönelik acil bakım,Kardiyovasküler sistem hastalıklarına yönelik acil bakım,Nörolojik Acillerde Hastane Öncesi Acil Bakım Uygulama:Nörolojik aciller, Epilepsi ve başağrısı,Karın Ağrısı ve Gastrointestinal Sistem Hastalıklarında Hastane Öncesi Acil Bakım,Ekstremite ve Çoğul Travmalarda Hastane Öncesi Acil Bakım,Endokrin Sistem Acillerinde Hastane Öncesi Yaklaşım Uygulama:Travmaya metabolik endokrin cevap,Genel tekrar; konularını içermektedir. |
Ders Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1-Hasta değerlendirme tekniklerini özetler. Birinci değerlendirme tekniklerini açıklar. İkinci değerlendirme tekniklerini açıklar. Birinci ve ikinci değerlendirme tekniklerini yerini belirler. 2-Sistem hastalıklarını tanımlar. Solunum sistemi hastalıklarını tanımlar. Kardiyovasküler sistem hastalıklarını tanımlar. Sinir sistemi hastalıklarını tanımlar. Travmaları ve travmalara özgün yaklaşım tanımlayabilecektir 3-Sıvı-Elektrolit Denge/Dengesizliklerini listeleyebilecektir. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Ders tanımı, giriş, amaç ve öğr. hedefleri | |
1 | Ders tanımı, giriş, amaç ve öğr. hedefleri | |
2 | Hastane Öncesi Acil Bakımda Hastanın Değerlendirilmesi 1 Uygulama:Birincil ve ikincil değerlendirme | |
3 | Hastane Öncesi Acil Bakımda Hastanın Değerlendirilmesi 2 Uygulama:Birinci ve ikinci değerlendirme tekniklerinin yerleri | |
4 | Hastane Öncesi Acil Bakımda Kullanılan Sıvılar ve İlaçlar Uygulama:Sıvı ve İlaç Uygulama yolları | |
5 | Sıvı-Elektrolit dengesi ve dengesizlikleri | |
6 | Sıvı-Elektrolit dengesi ve dengesizlikleri | |
7 | Tranfüzyon tekniği | |
8 | ARA SINAV | |
9 | Solunum sistemi hastalıklarına yönelik acil bakım | |
10 | Kardiyovasküler sistem hastalıklarına yönelik acil bakım | |
11 | Nörolojik Acillerde Hastane Öncesi Acil Bakım Uygulama:Nörolojik aciller, Epilepsi ve başağrısı | |
12 | Karın Ağrısı ve Gastrointestinal Sistem Hastalıklarında Hastane Öncesi Acil Bakım | |
13 | Ekstremite ve Çoğul Travmalarda Hastane Öncesi Acil Bakım | |
14 | Endokrin Sistem Acillerinde Hastane Öncesi Yaklaşım Uygulama:Travmaya metabolik endokrin cevap | |
15 | Genel tekrar |
Kaynak |
- Hastane Öncesi Acil Tıp, Prm.Süleyman YAVUZ Uzm.Dr.Gülşah YAVUZ - Hastane Öncesi Acil Bakım - Paramedikler İçin Acil Hasta Bakımı 1-2-3, Ema Kitapevi. - Ankara Nobel Tıp Kitabevi Kritik Çocuk Hasta Algoritmaları - Adana Nobel Kitabevi Yoğun Bakım El Kitabı - Jesse B.Hall - Öğretim Elemanı Ders Notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mevzuatın verdiği yetki çerçevesinde acil hasta ve yaralıya müdahale sırasında, mevzuatın belirttiği akış çizelgelerini uygular. | ||||||
2 | Hastaya ve hastalığın özelliklerine uygun tedavi hazırlayıp, uygular. | ||||||
3 | Temel mesleki becerilere ve bilgilere sahip olur. | ||||||
4 | Gerekli durumlarda hem hastayı hem de kendisini psikolojik ve sosyal açıdan korumak için gerekli bilgi ve beceriyi kullanır. | ||||||
5 | Etik kurallar çerçevesinde mesleki gelişim anlayışına sahip olur. | ||||||
6 | Hasta, hasta yakınları ve diğer sağlık profesyonelleri ile sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
7 | Hasta mahremiyetine önem verir. | ||||||
8 | Acil sağlık hizmetlerinin evrensel ve ülkemizdeki durumu ve paramediğin bu sistem içindeki görev ve sorumluluklarını bilir, güncel süreçleri takip eder. | ||||||
9 | Olay yerinde sakin, hızlı, seri ve doğru karar verir. | ||||||
10 | Ambulans ve acil servis ekipmanlarını etkin ve doğru kullanır, yenilikleri takip eder. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ACİL HASTA BAKIMI I | İAY1210751 | Bahar Dönemi | 2+6 | 8 | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Hastane öncesi acil bakım; tıbbi terminoloji; yaşam bulgularının değerlendirilmesi; acil hastada kanama kontrolü, fizik değerlendirme; solunum, kardiovasküler, abdominal acillerde acil bakıma yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ders tanımı, giriş, amaç ve öğr. hedefleri,Ders tanımı, giriş, amaç ve öğr. hedefleri,Hastane Öncesi Acil Bakımda Hastanın Değerlendirilmesi 1 Uygulama:Birincil ve ikincil değerlendirme,Hastane Öncesi Acil Bakımda Hastanın Değerlendirilmesi 2 Uygulama:Birinci ve ikinci değerlendirme tekniklerinin yerleri,Hastane Öncesi Acil Bakımda Kullanılan Sıvılar ve İlaçlar Uygulama:Sıvı ve İlaç Uygulama yolları ,Sıvı-Elektrolit dengesi ve dengesizlikleri,Sıvı-Elektrolit dengesi ve dengesizlikleri,Tranfüzyon tekniği,ARA SINAV,Solunum sistemi hastalıklarına yönelik acil bakım,Kardiyovasküler sistem hastalıklarına yönelik acil bakım,Nörolojik Acillerde Hastane Öncesi Acil Bakım Uygulama:Nörolojik aciller, Epilepsi ve başağrısı,Karın Ağrısı ve Gastrointestinal Sistem Hastalıklarında Hastane Öncesi Acil Bakım,Ekstremite ve Çoğul Travmalarda Hastane Öncesi Acil Bakım,Endokrin Sistem Acillerinde Hastane Öncesi Yaklaşım Uygulama:Travmaya metabolik endokrin cevap,Genel tekrar; konularını içermektedir. |
Ders Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1-Hasta değerlendirme tekniklerini özetler. Birinci değerlendirme tekniklerini açıklar. İkinci değerlendirme tekniklerini açıklar. Birinci ve ikinci değerlendirme tekniklerini yerini belirler. 2-Sistem hastalıklarını tanımlar. Solunum sistemi hastalıklarını tanımlar. Kardiyovasküler sistem hastalıklarını tanımlar. Sinir sistemi hastalıklarını tanımlar. Travmaları ve travmalara özgün yaklaşım tanımlayabilecektir 3-Sıvı-Elektrolit Denge/Dengesizliklerini listeleyebilecektir. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Ders tanımı, giriş, amaç ve öğr. hedefleri | |
1 | Ders tanımı, giriş, amaç ve öğr. hedefleri | |
2 | Hastane Öncesi Acil Bakımda Hastanın Değerlendirilmesi 1 Uygulama:Birincil ve ikincil değerlendirme | |
3 | Hastane Öncesi Acil Bakımda Hastanın Değerlendirilmesi 2 Uygulama:Birinci ve ikinci değerlendirme tekniklerinin yerleri | |
4 | Hastane Öncesi Acil Bakımda Kullanılan Sıvılar ve İlaçlar Uygulama:Sıvı ve İlaç Uygulama yolları | |
5 | Sıvı-Elektrolit dengesi ve dengesizlikleri | |
6 | Sıvı-Elektrolit dengesi ve dengesizlikleri | |
7 | Tranfüzyon tekniği | |
8 | ARA SINAV | |
9 | Solunum sistemi hastalıklarına yönelik acil bakım | |
10 | Kardiyovasküler sistem hastalıklarına yönelik acil bakım | |
11 | Nörolojik Acillerde Hastane Öncesi Acil Bakım Uygulama:Nörolojik aciller, Epilepsi ve başağrısı | |
12 | Karın Ağrısı ve Gastrointestinal Sistem Hastalıklarında Hastane Öncesi Acil Bakım | |
13 | Ekstremite ve Çoğul Travmalarda Hastane Öncesi Acil Bakım | |
14 | Endokrin Sistem Acillerinde Hastane Öncesi Yaklaşım Uygulama:Travmaya metabolik endokrin cevap | |
15 | Genel tekrar |
Kaynak |
- Hastane Öncesi Acil Tıp, Prm.Süleyman YAVUZ Uzm.Dr.Gülşah YAVUZ - Hastane Öncesi Acil Bakım - Paramedikler İçin Acil Hasta Bakımı 1-2-3, Ema Kitapevi. - Ankara Nobel Tıp Kitabevi Kritik Çocuk Hasta Algoritmaları - Adana Nobel Kitabevi Yoğun Bakım El Kitabı - Jesse B.Hall - Öğretim Elemanı Ders Notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mevzuatın verdiği yetki çerçevesinde acil hasta ve yaralıya müdahale sırasında, mevzuatın belirttiği akış çizelgelerini uygular. | ||||||
2 | Hastaya ve hastalığın özelliklerine uygun tedavi hazırlayıp, uygular. | ||||||
3 | Temel mesleki becerilere ve bilgilere sahip olur. | ||||||
4 | Gerekli durumlarda hem hastayı hem de kendisini psikolojik ve sosyal açıdan korumak için gerekli bilgi ve beceriyi kullanır. | ||||||
5 | Etik kurallar çerçevesinde mesleki gelişim anlayışına sahip olur. | ||||||
6 | Hasta, hasta yakınları ve diğer sağlık profesyonelleri ile sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
7 | Hasta mahremiyetine önem verir. | ||||||
8 | Acil sağlık hizmetlerinin evrensel ve ülkemizdeki durumu ve paramediğin bu sistem içindeki görev ve sorumluluklarını bilir, güncel süreçleri takip eder. | ||||||
9 | Olay yerinde sakin, hızlı, seri ve doğru karar verir. | ||||||
10 | Ambulans ve acil servis ekipmanlarını etkin ve doğru kullanır, yenilikleri takip eder. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |