Ders Tanımı
| Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| GÖRME OPTİĞİ VE REFRAKSİYON | OPT2110383 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
| Ders Programı |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | |
| Dersi Verenler | Öğr.Gör. Haki Gökhan ŞAHİN |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Amacı | Öğrencilerin optik fizik ve geometrik hakkında bilgi sahibi olmaları, insan gözü optiği ve anatomisine hakim olmaları, refraktif kusurlar bu kusurların klinik yansımalarını ve kusurların tedavi yöntemlerinin öğrenilmesi amaçlanmaktadır. Göz Doktorları ile hastalar arasındaki bağlantıda önemli bir rolü olan Optisyenlerin Görme Optiği ve Refraksiyon konularında temel konular hakkında bilgi sahibi olmalarıdır. |
| Dersin İçeriği | Bu ders; Optik Hakkında Genel Bilgiler,Göz Anatomisi ve Fizyolojisi - İnsan Gözünün Optik Sistemi,Görme Yolları, Görme Alanı - Işık Reaksiyonu, Renkli Görme,Görme Keskinliği Ölçümü - Görme Keskinliğini Etkileyen Faktörler,Emetropi - Ametropi - Miyopi,Hipermetropi -Astigmatizma,Presbiyopi - Siklopleji,ARA SINAV,Refraksiyon Kusurlarının Ölçülmesinde Objektif Yöntemler - Skiyaskopi,Refraksiyon Kusurlarının Ölçülmesinde Subjektif Yöntemler - Miyopinin Gözlükle Düzeltilmesi,Hipermetropinin Gözlükle Düzeltilmesi - Astigmatizmanın Gözlükle Düzeltilmesi,Anizometropi - Presbiyopinin Gözlükle Düzeltilmesi,Refraksiyon Kusurlarının Lazer İle Düzeltilmesi - Refraksiyon Kusurlarının Cerrahi Yöntemler İle Düzeltilmesi,Refraksiyon Kusurlarının Kontak Lens İle Düzeltilmesi - Prizmatik Camların Kullanımı,Az Görenlere Yardım; konularını içermektedir. |
| Ders Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
| Yapılan işlemlerin bilgi temeline dayalı hale gelişini fark edebilecektir. | ||
| Optik fizik ve geometrik hakkında bilgi sahibi olur. | ||
| İnsan gözü optiği ve anatomisine hakimdir. | ||
| Refraktif kusurlar bu kusurların klinik yansımalarını ve bu kusurların tedavi yöntemleri hakkında bilgi sahibidir. | ||
| Optisyenliğe daha yakın olan bu dersi işlerken öğrenilmiş olan tıbbi bilgiler ile optisyenlik uygulamaları arasındaki ilişkiyi net olarak kavrayabilecektir. |
| Öğretim Yöntemleri: | |
| Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
| Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
| 1 | Optik Hakkında Genel Bilgiler | |
| 2 | Göz Anatomisi ve Fizyolojisi - İnsan Gözünün Optik Sistemi | |
| 3 | Görme Yolları, Görme Alanı - Işık Reaksiyonu, Renkli Görme | |
| 4 | Görme Keskinliği Ölçümü - Görme Keskinliğini Etkileyen Faktörler | |
| 5 | Emetropi - Ametropi - Miyopi | |
| 6 | Hipermetropi -Astigmatizma | |
| 7 | Presbiyopi - Siklopleji | |
| 8 | ARA SINAV | |
| 9 | Refraksiyon Kusurlarının Ölçülmesinde Objektif Yöntemler - Skiyaskopi | |
| 10 | Refraksiyon Kusurlarının Ölçülmesinde Subjektif Yöntemler - Miyopinin Gözlükle Düzeltilmesi | |
| 11 | Hipermetropinin Gözlükle Düzeltilmesi - Astigmatizmanın Gözlükle Düzeltilmesi | |
| 12 | Anizometropi - Presbiyopinin Gözlükle Düzeltilmesi | |
| 13 | Refraksiyon Kusurlarının Lazer İle Düzeltilmesi - Refraksiyon Kusurlarının Cerrahi Yöntemler İle Düzeltilmesi | |
| 14 | Refraksiyon Kusurlarının Kontak Lens İle Düzeltilmesi - Prizmatik Camların Kullanımı | |
| 15 | Az Görenlere Yardım |
| Kaynak |
| * Ders Notları * Görme Optiği ve Refraksiyon Kitabı, Yazar; Doç. Dr. Ahmet ÖZER, Editörler ve Redaksiyon Kurulu; Prof .Dr. Naci EKEM Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Prof. Dr. Sumru YURDAKUL Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Doç .Dr. Ahmet ÖZER Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Yrd. Doç. Dr. Haydar ERDOĞAN Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Yrd. Doç. Dr. Şadan KORKMAZ Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Yrd. Doç. Dr. Gökhan SAVAROĞLU Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Öğr. Gör. Ertekin AKSAK Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Türkiye Optik ve Optometrik Meslekler Birliği-Derneği. * Singh D. Photorefractive Keratectomy in Pediatric Patients. J Cataract Refractive Surg 1995; 21: 630-2. * Steele CA, Tullo AB, Marsh IB. Traumatic Mlyopia, an Ultrasonographic and Clinical Study. Br J Ophthalmol; 1987; 71:362-3 * Soylev MV, Green RL, Feldon SE. Choroidal Effusion as a Mechanism for Transient Miyopia Induced by Hydrochlorothiazide and Triamterene. Am J Ophthalmol; 1995; 120: 395-7. * Spalton DJ, Hitching RA, Holder GE, Methods of Ocular Examination, Spalton DJ, Hitching RA, Holder GE. Atlas of Clinical Ophthalmology, London, Mosby 1993; Chapter 1:1-30. * Şahin S, Avcı R, Özmen AT, Özçetin H. Dejeneratif Miyopide Skleroplasti. TOD 28. Ulusal Bülteni 1994: 757-60. * Turaçlı ME, Aktan SG. Ophthalmic Screening of School Children in Ankara. Eur J Ophthalmol 1995; 5: 181 - 6. * Ünal M. Optik Fizik ve Geometrik Fizik. Günalp İ. X. Oftalmoloji Kursu Kitabı: Refraksiyon. Ankaya; 1990; 7-22. * Yağcı A, Eğrilmez S. Görme Optiği. Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Optisyenlik Bölümü Ders Notları. İzmir 2001 * Kaşkaloğlu M, Haznedaroğlu G. Afakik Gözlerde Ultrasonik, Objektif ve Subjektif Refraksiyon Sonuçlarının Karşılaştırılması. XVI. Ulusal Türk Oftalmoloji Kongresi Bülteni İzmir 1987; 25-30. * Ege H, Öğüt M, Nohutçu AF, Bekiroğlu N. Siklopleji Yapılmış Hastalarda Otorefraktometre ve Retinoskopi ile Refraksiyon Değerlerinin KarşılaŞtırılması. T Oft Gaz 1994; 24: 102-4. * Fırat T. Göz ve Hastalıkları, Ankara 1980; Cilt 1:215-79. * Goss D. Overcorrection as a Means of Showing Miyopic Progression Am J Optom Physiol Opt 1984; 61: 85-93. * Haznedaroğlu G. Klinik Refraksiyon, X. Ulusal Oftalmoloji Kursu; Refraksiyon. Ankcra 1990: 141-7. * Hoyt CS, Stone Rd) Monocular Axial Miyopic Associated with Neonatal Lid Closure in Human İnfants. Am J Opthalmol 1981; 91:197. * Kantkonen M, Puustjarvi T, Lahdevirta J. Miyopic Shift and Its Mechanism in Nephropathica Epidemica or Puumala Virus Infection. Br J Ophthalmol 1994; 78: 903-6. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
| Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
| No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Optisyenlik ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
| 2 | Optisyenlikte kullanılan temel düzeydeki alet ve cihazların kuramsal ve uygulamalı bilgileri ile ilgili teknolojileri kullanır. | ||||||
| 3 | Optisyenlik alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | ||||||
| 4 | Optisyenlik alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | ||||||
| 5 | Satış alanının gerektirdiği iletişim becerilerini kullanır. | ||||||
| 6 | Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. | ||||||
| 7 | Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. Optisyenlik alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | ||||||
| 8 | Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | ||||||
Değerlendirme Sistemi
| Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
| Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
| Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
| Toplam | 100 | |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
| Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| GÖRME OPTİĞİ VE REFRAKSİYON | OPT2110383 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
| Ders Programı |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | |
| Dersi Verenler | Öğr.Gör. Haki Gökhan ŞAHİN |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Amacı | Öğrencilerin optik fizik ve geometrik hakkında bilgi sahibi olmaları, insan gözü optiği ve anatomisine hakim olmaları, refraktif kusurlar bu kusurların klinik yansımalarını ve kusurların tedavi yöntemlerinin öğrenilmesi amaçlanmaktadır. Göz Doktorları ile hastalar arasındaki bağlantıda önemli bir rolü olan Optisyenlerin Görme Optiği ve Refraksiyon konularında temel konular hakkında bilgi sahibi olmalarıdır. |
| Dersin İçeriği | Bu ders; Optik Hakkında Genel Bilgiler,Göz Anatomisi ve Fizyolojisi - İnsan Gözünün Optik Sistemi,Görme Yolları, Görme Alanı - Işık Reaksiyonu, Renkli Görme,Görme Keskinliği Ölçümü - Görme Keskinliğini Etkileyen Faktörler,Emetropi - Ametropi - Miyopi,Hipermetropi -Astigmatizma,Presbiyopi - Siklopleji,ARA SINAV,Refraksiyon Kusurlarının Ölçülmesinde Objektif Yöntemler - Skiyaskopi,Refraksiyon Kusurlarının Ölçülmesinde Subjektif Yöntemler - Miyopinin Gözlükle Düzeltilmesi,Hipermetropinin Gözlükle Düzeltilmesi - Astigmatizmanın Gözlükle Düzeltilmesi,Anizometropi - Presbiyopinin Gözlükle Düzeltilmesi,Refraksiyon Kusurlarının Lazer İle Düzeltilmesi - Refraksiyon Kusurlarının Cerrahi Yöntemler İle Düzeltilmesi,Refraksiyon Kusurlarının Kontak Lens İle Düzeltilmesi - Prizmatik Camların Kullanımı,Az Görenlere Yardım; konularını içermektedir. |
| Ders Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
| Yapılan işlemlerin bilgi temeline dayalı hale gelişini fark edebilecektir. | ||
| Optik fizik ve geometrik hakkında bilgi sahibi olur. | ||
| İnsan gözü optiği ve anatomisine hakimdir. | ||
| Refraktif kusurlar bu kusurların klinik yansımalarını ve bu kusurların tedavi yöntemleri hakkında bilgi sahibidir. | ||
| Optisyenliğe daha yakın olan bu dersi işlerken öğrenilmiş olan tıbbi bilgiler ile optisyenlik uygulamaları arasındaki ilişkiyi net olarak kavrayabilecektir. |
| Öğretim Yöntemleri: | |
| Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
| Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
| 1 | Optik Hakkında Genel Bilgiler | |
| 2 | Göz Anatomisi ve Fizyolojisi - İnsan Gözünün Optik Sistemi | |
| 3 | Görme Yolları, Görme Alanı - Işık Reaksiyonu, Renkli Görme | |
| 4 | Görme Keskinliği Ölçümü - Görme Keskinliğini Etkileyen Faktörler | |
| 5 | Emetropi - Ametropi - Miyopi | |
| 6 | Hipermetropi -Astigmatizma | |
| 7 | Presbiyopi - Siklopleji | |
| 8 | ARA SINAV | |
| 9 | Refraksiyon Kusurlarının Ölçülmesinde Objektif Yöntemler - Skiyaskopi | |
| 10 | Refraksiyon Kusurlarının Ölçülmesinde Subjektif Yöntemler - Miyopinin Gözlükle Düzeltilmesi | |
| 11 | Hipermetropinin Gözlükle Düzeltilmesi - Astigmatizmanın Gözlükle Düzeltilmesi | |
| 12 | Anizometropi - Presbiyopinin Gözlükle Düzeltilmesi | |
| 13 | Refraksiyon Kusurlarının Lazer İle Düzeltilmesi - Refraksiyon Kusurlarının Cerrahi Yöntemler İle Düzeltilmesi | |
| 14 | Refraksiyon Kusurlarının Kontak Lens İle Düzeltilmesi - Prizmatik Camların Kullanımı | |
| 15 | Az Görenlere Yardım |
| Kaynak |
| * Ders Notları * Görme Optiği ve Refraksiyon Kitabı, Yazar; Doç. Dr. Ahmet ÖZER, Editörler ve Redaksiyon Kurulu; Prof .Dr. Naci EKEM Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Prof. Dr. Sumru YURDAKUL Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Doç .Dr. Ahmet ÖZER Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Yrd. Doç. Dr. Haydar ERDOĞAN Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Yrd. Doç. Dr. Şadan KORKMAZ Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Yrd. Doç. Dr. Gökhan SAVAROĞLU Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Öğr. Gör. Ertekin AKSAK Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Türkiye Optik ve Optometrik Meslekler Birliği-Derneği. * Singh D. Photorefractive Keratectomy in Pediatric Patients. J Cataract Refractive Surg 1995; 21: 630-2. * Steele CA, Tullo AB, Marsh IB. Traumatic Mlyopia, an Ultrasonographic and Clinical Study. Br J Ophthalmol; 1987; 71:362-3 * Soylev MV, Green RL, Feldon SE. Choroidal Effusion as a Mechanism for Transient Miyopia Induced by Hydrochlorothiazide and Triamterene. Am J Ophthalmol; 1995; 120: 395-7. * Spalton DJ, Hitching RA, Holder GE, Methods of Ocular Examination, Spalton DJ, Hitching RA, Holder GE. Atlas of Clinical Ophthalmology, London, Mosby 1993; Chapter 1:1-30. * Şahin S, Avcı R, Özmen AT, Özçetin H. Dejeneratif Miyopide Skleroplasti. TOD 28. Ulusal Bülteni 1994: 757-60. * Turaçlı ME, Aktan SG. Ophthalmic Screening of School Children in Ankara. Eur J Ophthalmol 1995; 5: 181 - 6. * Ünal M. Optik Fizik ve Geometrik Fizik. Günalp İ. X. Oftalmoloji Kursu Kitabı: Refraksiyon. Ankaya; 1990; 7-22. * Yağcı A, Eğrilmez S. Görme Optiği. Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Optisyenlik Bölümü Ders Notları. İzmir 2001 * Kaşkaloğlu M, Haznedaroğlu G. Afakik Gözlerde Ultrasonik, Objektif ve Subjektif Refraksiyon Sonuçlarının Karşılaştırılması. XVI. Ulusal Türk Oftalmoloji Kongresi Bülteni İzmir 1987; 25-30. * Ege H, Öğüt M, Nohutçu AF, Bekiroğlu N. Siklopleji Yapılmış Hastalarda Otorefraktometre ve Retinoskopi ile Refraksiyon Değerlerinin KarşılaŞtırılması. T Oft Gaz 1994; 24: 102-4. * Fırat T. Göz ve Hastalıkları, Ankara 1980; Cilt 1:215-79. * Goss D. Overcorrection as a Means of Showing Miyopic Progression Am J Optom Physiol Opt 1984; 61: 85-93. * Haznedaroğlu G. Klinik Refraksiyon, X. Ulusal Oftalmoloji Kursu; Refraksiyon. Ankcra 1990: 141-7. * Hoyt CS, Stone Rd) Monocular Axial Miyopic Associated with Neonatal Lid Closure in Human İnfants. Am J Opthalmol 1981; 91:197. * Kantkonen M, Puustjarvi T, Lahdevirta J. Miyopic Shift and Its Mechanism in Nephropathica Epidemica or Puumala Virus Infection. Br J Ophthalmol 1994; 78: 903-6. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
| Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
| No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Optisyenlik ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
| 2 | Optisyenlikte kullanılan temel düzeydeki alet ve cihazların kuramsal ve uygulamalı bilgileri ile ilgili teknolojileri kullanır. | ||||||
| 3 | Optisyenlik alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | ||||||
| 4 | Optisyenlik alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | ||||||
| 5 | Satış alanının gerektirdiği iletişim becerilerini kullanır. | ||||||
| 6 | Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. | ||||||
| 7 | Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. Optisyenlik alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | ||||||
| 8 | Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | ||||||
Değerlendirme Sistemi
| Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
| Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
| Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
| Toplam | 100 | |