Ders Detayı
Ders Tanımı
| Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| SAĞLIKTA KALİTE YÖNETİMİ | AHM2210707 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
| Ders Programı |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Amacı | Hasta ve çalışan güvenliği ilkeleri ışığında Türkiye’nin sağlık bakım sistemindeki kalite süreçleri ve uygulamaları ile ilgili anlayış kazandırmaktır. |
| Dersin İçeriği | Bu ders; Sağlıkta Kalite Yönetimi ile İlgili Temel Kavramlar,Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Önemi ve Gerekliliği,Sağlık Hizmetlerinde Kalite Yönetiminin Özellikleri,Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Ölçülmesi,Kalite İyileştirmede Kullanılan Araçlar ve Uygulama Teknikleri (Beyin Fırtınası, 5N1K, Kaizen, 5S, Kanban, Yalın Yönetim),Kalite İyileştirmede Kullanılan Araçlar ve Uygulama Teknikleri (Beyin Fırtınası, 5N1K, Kaizen, 5S, Kanban, Yalın Yönetim),Hasta Güvenliği İhlalleri ve Önlenmesi (Kimlik Doğrulama, Hasta Düşmeleri, Advers Olay, Taraf İşaretlemesi, Transfer Hataları),ARA SINAV,Tıbbi Hatalar ve Nedenleri,Tıbbi Hataların Bildirimi ve Yönetimi (İstenmeyen Olay Bildirim Sistemi),İnvaziv ve Noninvaziv Girişimlerde Hataların Önlenmesi,İlaç Hatalarının Önlenmesi ve İyileştirme Çalışmaları,Hastane Enfeksiyonlarının Önlenmesi ve Kontrolü,İletişim Hatalarının Önlenmesi (SBAR İletişim Tekniği),Çalışan Güvenliğinin Önemi ve Önleme Stratejileri (Kişisel Koruyucu Ekipmanların Tanıtımı); konularını içermektedir. |
| Ders Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
| Sağlık hizmetlerinde kalite yönetiminin önemini, gerekliliğini ve özelliklerini açıklayabilmesi | ||
| Sağlıkta kalite yönetimi ile ilgili temel kavramları ve kalite iyileştirmede kullanılan teknikleri tanımlayabilmesi | ||
| Hasta ve çalışan güvenliği ile ilgili güncel yaklaşımları tartışabilmesi | ||
| Tıbbi hata bildiriminin önemine inanabilmesi |
| Öğretim Yöntemleri: | |
| Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
| Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
| 1 | Sağlıkta Kalite Yönetimi ile İlgili Temel Kavramlar | |
| 2 | Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Önemi ve Gerekliliği | |
| 3 | Sağlık Hizmetlerinde Kalite Yönetiminin Özellikleri | |
| 4 | Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Ölçülmesi | |
| 5 | Kalite İyileştirmede Kullanılan Araçlar ve Uygulama Teknikleri (Beyin Fırtınası, 5N1K, Kaizen, 5S, Kanban, Yalın Yönetim) | |
| 6 | Kalite İyileştirmede Kullanılan Araçlar ve Uygulama Teknikleri (Beyin Fırtınası, 5N1K, Kaizen, 5S, Kanban, Yalın Yönetim) | |
| 7 | Hasta Güvenliği İhlalleri ve Önlenmesi (Kimlik Doğrulama, Hasta Düşmeleri, Advers Olay, Taraf İşaretlemesi, Transfer Hataları) | |
| 8 | ARA SINAV | |
| 9 | Tıbbi Hatalar ve Nedenleri | |
| 10 | Tıbbi Hataların Bildirimi ve Yönetimi (İstenmeyen Olay Bildirim Sistemi) | |
| 11 | İnvaziv ve Noninvaziv Girişimlerde Hataların Önlenmesi | |
| 12 | İlaç Hatalarının Önlenmesi ve İyileştirme Çalışmaları | |
| 13 | Hastane Enfeksiyonlarının Önlenmesi ve Kontrolü | |
| 14 | İletişim Hatalarının Önlenmesi (SBAR İletişim Tekniği) | |
| 15 | Çalışan Güvenliğinin Önemi ve Önleme Stratejileri (Kişisel Koruyucu Ekipmanların Tanıtımı) |
| Kaynak |
| Ümit Şahin, Sağlık İşletmelerinde Kalite Yönetimi Ders Notları, ESOGÜ İsmail Efil, Toplam Kalite Yönetimi Muhittin Şimşek, Kalite Yönetimi Haydar Sur, Hastane Yönetimi Tüska, SAS Hastane Seti Sağlık Bakanlığı, Kalite Mevzuat Sağlık Kurumlarında Kalite Yönetimi, Aöf Yayınları Bilçin Meydan, Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Ana Unsuru Olarak Hasta Güvenliği Sistemlerinin Oluşturulması: Hastaneler İçin Bir Yol Haritası Önerisi Mark Graban, Lean Hospital Turan Erkılıç, Toplam Kalite Yönetimi İkelerinin Yönetim Yaklaşımları Bağlamıda Tartışılması http://content.lms.sabis.sakarya.edu.tr/Uploads/50496/30868/6._hafta_sorun_%C3%A7%C3%B6zme_teknikleri.pptx Selami Yıldız, Sağlık İşletmelerinde Yalın Uygulamalar Üzerine Genel Bir Literatür Taraması Güvenlik raporlama sistemi, Sağlık bakanlığı: https://grs.saglik.gov.tr/BM/UGRS.aspx Cuma Çakmak vd. Türkiye Ulusal Güvenlik Raporlama Sistemi (GRS) Üzerinden Tıbbi Hataların değerlendirilmesi TTB Raporları 2010, Hasta Güvenliği: Türkiye Ve Dünya |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
| Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
| No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | 1. Tıbbi terminolojiyi bilir ve kullanır. | ||||||
| 2 | 2. Teorik ve pratik bilgilerini Ameliyathane ortamında kullanır. | ||||||
| 3 | 3. Hasta, hasta yakınları, sağlık profesyonelleri vb. kişilerle, etkin iletişim kurar. | ||||||
| 4 | 4. Cerrahi Hastalıkları bilir, cerrahi müdahale ve tedavi süreçlerine hakim olur. | ||||||
| 5 | 5. Ameliyathanelerde, ekibin bir parçası olarak, cerrahi disiplin kurallarına uygun olarak çalışır. | ||||||
| 6 | 6. Cerrahi alanda kullanılan tıbbi cihaz, ekipman, aleti tanır. Kullanım yetkinliği kazanır | ||||||
| 7 | 7. Acil bir durum karşısında müdahale becerisi kazanır. karşılaştığı sorunları hızlı ve etkin şekilde çözer. | ||||||
| 8 | 8. Görev ve sorumluluklarına dair yönetmelik mevzuata ve etik ilkelere uygun hareket eder. | ||||||
| 9 | 9. Alanın gerektirdiği bilgisayar ve teknolojiyi kullanır. Kalite yönetim süreçlerine katılır. | ||||||
Değerlendirme Sistemi
| Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
| Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
| Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
| Toplam | 100 | |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
| Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| SAĞLIKTA KALİTE YÖNETİMİ | AHM2210707 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
| Ders Programı |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Amacı | Hasta ve çalışan güvenliği ilkeleri ışığında Türkiye’nin sağlık bakım sistemindeki kalite süreçleri ve uygulamaları ile ilgili anlayış kazandırmaktır. |
| Dersin İçeriği | Bu ders; Sağlıkta Kalite Yönetimi ile İlgili Temel Kavramlar,Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Önemi ve Gerekliliği,Sağlık Hizmetlerinde Kalite Yönetiminin Özellikleri,Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Ölçülmesi,Kalite İyileştirmede Kullanılan Araçlar ve Uygulama Teknikleri (Beyin Fırtınası, 5N1K, Kaizen, 5S, Kanban, Yalın Yönetim),Kalite İyileştirmede Kullanılan Araçlar ve Uygulama Teknikleri (Beyin Fırtınası, 5N1K, Kaizen, 5S, Kanban, Yalın Yönetim),Hasta Güvenliği İhlalleri ve Önlenmesi (Kimlik Doğrulama, Hasta Düşmeleri, Advers Olay, Taraf İşaretlemesi, Transfer Hataları),ARA SINAV,Tıbbi Hatalar ve Nedenleri,Tıbbi Hataların Bildirimi ve Yönetimi (İstenmeyen Olay Bildirim Sistemi),İnvaziv ve Noninvaziv Girişimlerde Hataların Önlenmesi,İlaç Hatalarının Önlenmesi ve İyileştirme Çalışmaları,Hastane Enfeksiyonlarının Önlenmesi ve Kontrolü,İletişim Hatalarının Önlenmesi (SBAR İletişim Tekniği),Çalışan Güvenliğinin Önemi ve Önleme Stratejileri (Kişisel Koruyucu Ekipmanların Tanıtımı); konularını içermektedir. |
| Ders Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
| Sağlık hizmetlerinde kalite yönetiminin önemini, gerekliliğini ve özelliklerini açıklayabilmesi | ||
| Sağlıkta kalite yönetimi ile ilgili temel kavramları ve kalite iyileştirmede kullanılan teknikleri tanımlayabilmesi | ||
| Hasta ve çalışan güvenliği ile ilgili güncel yaklaşımları tartışabilmesi | ||
| Tıbbi hata bildiriminin önemine inanabilmesi |
| Öğretim Yöntemleri: | |
| Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
| Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
| 1 | Sağlıkta Kalite Yönetimi ile İlgili Temel Kavramlar | |
| 2 | Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Önemi ve Gerekliliği | |
| 3 | Sağlık Hizmetlerinde Kalite Yönetiminin Özellikleri | |
| 4 | Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Ölçülmesi | |
| 5 | Kalite İyileştirmede Kullanılan Araçlar ve Uygulama Teknikleri (Beyin Fırtınası, 5N1K, Kaizen, 5S, Kanban, Yalın Yönetim) | |
| 6 | Kalite İyileştirmede Kullanılan Araçlar ve Uygulama Teknikleri (Beyin Fırtınası, 5N1K, Kaizen, 5S, Kanban, Yalın Yönetim) | |
| 7 | Hasta Güvenliği İhlalleri ve Önlenmesi (Kimlik Doğrulama, Hasta Düşmeleri, Advers Olay, Taraf İşaretlemesi, Transfer Hataları) | |
| 8 | ARA SINAV | |
| 9 | Tıbbi Hatalar ve Nedenleri | |
| 10 | Tıbbi Hataların Bildirimi ve Yönetimi (İstenmeyen Olay Bildirim Sistemi) | |
| 11 | İnvaziv ve Noninvaziv Girişimlerde Hataların Önlenmesi | |
| 12 | İlaç Hatalarının Önlenmesi ve İyileştirme Çalışmaları | |
| 13 | Hastane Enfeksiyonlarının Önlenmesi ve Kontrolü | |
| 14 | İletişim Hatalarının Önlenmesi (SBAR İletişim Tekniği) | |
| 15 | Çalışan Güvenliğinin Önemi ve Önleme Stratejileri (Kişisel Koruyucu Ekipmanların Tanıtımı) |
| Kaynak |
| Ümit Şahin, Sağlık İşletmelerinde Kalite Yönetimi Ders Notları, ESOGÜ İsmail Efil, Toplam Kalite Yönetimi Muhittin Şimşek, Kalite Yönetimi Haydar Sur, Hastane Yönetimi Tüska, SAS Hastane Seti Sağlık Bakanlığı, Kalite Mevzuat Sağlık Kurumlarında Kalite Yönetimi, Aöf Yayınları Bilçin Meydan, Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Ana Unsuru Olarak Hasta Güvenliği Sistemlerinin Oluşturulması: Hastaneler İçin Bir Yol Haritası Önerisi Mark Graban, Lean Hospital Turan Erkılıç, Toplam Kalite Yönetimi İkelerinin Yönetim Yaklaşımları Bağlamıda Tartışılması http://content.lms.sabis.sakarya.edu.tr/Uploads/50496/30868/6._hafta_sorun_%C3%A7%C3%B6zme_teknikleri.pptx Selami Yıldız, Sağlık İşletmelerinde Yalın Uygulamalar Üzerine Genel Bir Literatür Taraması Güvenlik raporlama sistemi, Sağlık bakanlığı: https://grs.saglik.gov.tr/BM/UGRS.aspx Cuma Çakmak vd. Türkiye Ulusal Güvenlik Raporlama Sistemi (GRS) Üzerinden Tıbbi Hataların değerlendirilmesi TTB Raporları 2010, Hasta Güvenliği: Türkiye Ve Dünya |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
| Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
| No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | 1. Tıbbi terminolojiyi bilir ve kullanır. | ||||||
| 2 | 2. Teorik ve pratik bilgilerini Ameliyathane ortamında kullanır. | ||||||
| 3 | 3. Hasta, hasta yakınları, sağlık profesyonelleri vb. kişilerle, etkin iletişim kurar. | ||||||
| 4 | 4. Cerrahi Hastalıkları bilir, cerrahi müdahale ve tedavi süreçlerine hakim olur. | ||||||
| 5 | 5. Ameliyathanelerde, ekibin bir parçası olarak, cerrahi disiplin kurallarına uygun olarak çalışır. | ||||||
| 6 | 6. Cerrahi alanda kullanılan tıbbi cihaz, ekipman, aleti tanır. Kullanım yetkinliği kazanır | ||||||
| 7 | 7. Acil bir durum karşısında müdahale becerisi kazanır. karşılaştığı sorunları hızlı ve etkin şekilde çözer. | ||||||
| 8 | 8. Görev ve sorumluluklarına dair yönetmelik mevzuata ve etik ilkelere uygun hareket eder. | ||||||
| 9 | 9. Alanın gerektirdiği bilgisayar ve teknolojiyi kullanır. Kalite yönetim süreçlerine katılır. | ||||||
Değerlendirme Sistemi
| Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
| Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
| Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
| Toplam | 100 | |