Ders Detayı
Ders Tanımı
| Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| SAĞLIK PSİKOLOJİSİ | AHM1210031 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
| Ders Programı |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
| Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Amacı | Bu dersin temel amacı, sağlık psikolojisinin tarihçesini, sağlık/hastalık/iyi oluş hali gibi temel kavramlarını ve bu disiplinin temel çalışma alanlarını tanımak ve sağlık psikolojisi disiplinin gelişimine katkı sunan kuramsal bakış açılarının temel önermelerinin gözden geçirilmesidir. Bu bilgiler ışığında, biyopsikososyal model çerçevesinde, sağlıklılığın korunması ve sürdürülmesi, yaşam kalitesinin arttırılması gibi sağlık psikolojisinin temel alanlarında koruyucu ve iyi oluşu arttırıcı müdahale-eğitim programlarına yönelik uygulamalar farklı konular ve kronik hastalıklar bağlamında, vaka örnekleriyle birlikte ele alınacaktır. |
| Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma, Dersin Tanıtımı, Sağlık Psikolojisine Giriş: Biyomedikal Modelden Biyopsikososyal Yaklaşıma Sağlık ,Psikolojisi: Tanımı, Tarihçesi, Gelişimini Etkileyen Faktörler,Sağlık ve Hastalık Kavramları, Tedavi Uyumu, Sağlık Davranışı, İyi Oluş Hali,Sağlık Psikolojisinde Kuramsal Yaklaşımlar: Sağlık İnanç Modeli, Gerekçelendirilmiş Eylem Modeli, Planlı Davranış Modeli, Transteorik Model,Stres, Sağlık Hastalık İlişkisi, Stresi Yönetmek,Ağrı ve Plasebo Etkisi,Kişilik Yapısı, Psikolojik Sağlamlık, Davranış Örüntüleri ile Sağlık ve Hastalık ilişkisi,Hasta Tedavi Ekibi İlişkisi,ARA SINAV,Bağımlılık Yapan Davranışlar,Yeme Davranışı,Egzersiz,Obezite: Hastalık Sürecinde Psikoloji,Kadınların Sağlığı İle İlgili Konular,Erkeklerin Sağlığı İle İlgili Konular,Genel Tekrar; konularını içermektedir. |
| Ders Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
| 1 Hastalığa verilen ruhsal tepkileri açıklar. 2 Hastalığa uyum süreci aşamalarını sıralar. 3 Ölümcül veya kronik bir hastalığı olan bireylerin yakınlarının yaşadığı sorunları açıklar. 4 Sağlık, hastalık ve kronik hastalık kavramlarını açıklayabilecektir. 5 Psikososyal faktörlerin, sağlık ve hastalıktaki önemini açıklayabilecektir. 6 Psikososyal açıdan kronik hastalıkların psikososyal etkilerini açıklayabilecektir. |
| Öğretim Yöntemleri: | |
| Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
| Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
| 1 | Tanışma, Dersin Tanıtımı, Sağlık Psikolojisine Giriş: Biyomedikal Modelden Biyopsikososyal Yaklaşıma Sağlık ,Psikolojisi: Tanımı, Tarihçesi, Gelişimini Etkileyen Faktörler | |
| 2 | Sağlık ve Hastalık Kavramları, Tedavi Uyumu, Sağlık Davranışı, İyi Oluş Hali | |
| 3 | Sağlık Psikolojisinde Kuramsal Yaklaşımlar: Sağlık İnanç Modeli, Gerekçelendirilmiş Eylem Modeli, Planlı Davranış Modeli, Transteorik Model | |
| 4 | Stres, Sağlık Hastalık İlişkisi, Stresi Yönetmek | |
| 5 | Ağrı ve Plasebo Etkisi | |
| 6 | Kişilik Yapısı, Psikolojik Sağlamlık, Davranış Örüntüleri ile Sağlık ve Hastalık ilişkisi | |
| 7 | Hasta Tedavi Ekibi İlişkisi | |
| 8 | ARA SINAV | |
| 9 | Bağımlılık Yapan Davranışlar | |
| 10 | Yeme Davranışı | |
| 11 | Egzersiz | |
| 12 | Obezite: Hastalık Sürecinde Psikoloji | |
| 13 | Kadınların Sağlığı İle İlgili Konular | |
| 14 | Erkeklerin Sağlığı İle İlgili Konular | |
| 15 | Genel Tekrar |
| Kaynak |
| • Baltaş, Z. (2008). Sağlık psikolojisi. Remzi Kitabevi. • Okyayuz, Ü. H. (2013). Sağlık psikolojisi. Türk Psikologlar Derneği Yayınları. • Yeltepe, H. (2012). Egzersiz psikolojisi: zihin ve sağlık. Nobel Akademik Yayıncılık. • Aydemir, N. ve Hocaoğlu Uzunkaya, A. (2020). Sağlık psikolojisi alan uygulamaları: kronik hastalıklar. Nobel Akademik Yayıncılık. • Ogden, J. (2020). Sağlık psikolojisi. Nobel Akademik Yayıncılık. • Onar, D., Özel Kızıl, E. T., Baştuğ, G., Baştuğ, M. , Tatlı, S. Z. ve Kırıcı, S. (2021). Sağlık psikolojisinin temelleri. Nobel Akademik Yayıncılık. • Bayraktar, S. (2022). Sağlık psikolojisi. Anı Yayıncılık. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
| Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
| No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | 1. Tıbbi terminolojiyi bilir ve kullanır. | ||||||
| 2 | 2. Teorik ve pratik bilgilerini Ameliyathane ortamında kullanır. | ||||||
| 3 | 3. Hasta, hasta yakınları, sağlık profesyonelleri vb. kişilerle, etkin iletişim kurar. | ||||||
| 4 | 4. Cerrahi Hastalıkları bilir, cerrahi müdahale ve tedavi süreçlerine hakim olur. | ||||||
| 5 | 5. Ameliyathanelerde, ekibin bir parçası olarak, cerrahi disiplin kurallarına uygun olarak çalışır. | ||||||
| 6 | 6. Cerrahi alanda kullanılan tıbbi cihaz, ekipman, aleti tanır. Kullanım yetkinliği kazanır | ||||||
| 7 | 7. Acil bir durum karşısında müdahale becerisi kazanır. karşılaştığı sorunları hızlı ve etkin şekilde çözer. | ||||||
| 8 | 8. Görev ve sorumluluklarına dair yönetmelik mevzuata ve etik ilkelere uygun hareket eder. | ||||||
| 9 | 9. Alanın gerektirdiği bilgisayar ve teknolojiyi kullanır. Kalite yönetim süreçlerine katılır. | ||||||
Değerlendirme Sistemi
| Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
| Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
| Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
| Toplam | 100 | |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
| Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| SAĞLIK PSİKOLOJİSİ | AHM1210031 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
| Ders Programı |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
| Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Amacı | Bu dersin temel amacı, sağlık psikolojisinin tarihçesini, sağlık/hastalık/iyi oluş hali gibi temel kavramlarını ve bu disiplinin temel çalışma alanlarını tanımak ve sağlık psikolojisi disiplinin gelişimine katkı sunan kuramsal bakış açılarının temel önermelerinin gözden geçirilmesidir. Bu bilgiler ışığında, biyopsikososyal model çerçevesinde, sağlıklılığın korunması ve sürdürülmesi, yaşam kalitesinin arttırılması gibi sağlık psikolojisinin temel alanlarında koruyucu ve iyi oluşu arttırıcı müdahale-eğitim programlarına yönelik uygulamalar farklı konular ve kronik hastalıklar bağlamında, vaka örnekleriyle birlikte ele alınacaktır. |
| Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma, Dersin Tanıtımı, Sağlık Psikolojisine Giriş: Biyomedikal Modelden Biyopsikososyal Yaklaşıma Sağlık ,Psikolojisi: Tanımı, Tarihçesi, Gelişimini Etkileyen Faktörler,Sağlık ve Hastalık Kavramları, Tedavi Uyumu, Sağlık Davranışı, İyi Oluş Hali,Sağlık Psikolojisinde Kuramsal Yaklaşımlar: Sağlık İnanç Modeli, Gerekçelendirilmiş Eylem Modeli, Planlı Davranış Modeli, Transteorik Model,Stres, Sağlık Hastalık İlişkisi, Stresi Yönetmek,Ağrı ve Plasebo Etkisi,Kişilik Yapısı, Psikolojik Sağlamlık, Davranış Örüntüleri ile Sağlık ve Hastalık ilişkisi,Hasta Tedavi Ekibi İlişkisi,ARA SINAV,Bağımlılık Yapan Davranışlar,Yeme Davranışı,Egzersiz,Obezite: Hastalık Sürecinde Psikoloji,Kadınların Sağlığı İle İlgili Konular,Erkeklerin Sağlığı İle İlgili Konular,Genel Tekrar; konularını içermektedir. |
| Ders Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
| 1 Hastalığa verilen ruhsal tepkileri açıklar. 2 Hastalığa uyum süreci aşamalarını sıralar. 3 Ölümcül veya kronik bir hastalığı olan bireylerin yakınlarının yaşadığı sorunları açıklar. 4 Sağlık, hastalık ve kronik hastalık kavramlarını açıklayabilecektir. 5 Psikososyal faktörlerin, sağlık ve hastalıktaki önemini açıklayabilecektir. 6 Psikososyal açıdan kronik hastalıkların psikososyal etkilerini açıklayabilecektir. |
| Öğretim Yöntemleri: | |
| Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
| Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
| 1 | Tanışma, Dersin Tanıtımı, Sağlık Psikolojisine Giriş: Biyomedikal Modelden Biyopsikososyal Yaklaşıma Sağlık ,Psikolojisi: Tanımı, Tarihçesi, Gelişimini Etkileyen Faktörler | |
| 2 | Sağlık ve Hastalık Kavramları, Tedavi Uyumu, Sağlık Davranışı, İyi Oluş Hali | |
| 3 | Sağlık Psikolojisinde Kuramsal Yaklaşımlar: Sağlık İnanç Modeli, Gerekçelendirilmiş Eylem Modeli, Planlı Davranış Modeli, Transteorik Model | |
| 4 | Stres, Sağlık Hastalık İlişkisi, Stresi Yönetmek | |
| 5 | Ağrı ve Plasebo Etkisi | |
| 6 | Kişilik Yapısı, Psikolojik Sağlamlık, Davranış Örüntüleri ile Sağlık ve Hastalık ilişkisi | |
| 7 | Hasta Tedavi Ekibi İlişkisi | |
| 8 | ARA SINAV | |
| 9 | Bağımlılık Yapan Davranışlar | |
| 10 | Yeme Davranışı | |
| 11 | Egzersiz | |
| 12 | Obezite: Hastalık Sürecinde Psikoloji | |
| 13 | Kadınların Sağlığı İle İlgili Konular | |
| 14 | Erkeklerin Sağlığı İle İlgili Konular | |
| 15 | Genel Tekrar |
| Kaynak |
| • Baltaş, Z. (2008). Sağlık psikolojisi. Remzi Kitabevi. • Okyayuz, Ü. H. (2013). Sağlık psikolojisi. Türk Psikologlar Derneği Yayınları. • Yeltepe, H. (2012). Egzersiz psikolojisi: zihin ve sağlık. Nobel Akademik Yayıncılık. • Aydemir, N. ve Hocaoğlu Uzunkaya, A. (2020). Sağlık psikolojisi alan uygulamaları: kronik hastalıklar. Nobel Akademik Yayıncılık. • Ogden, J. (2020). Sağlık psikolojisi. Nobel Akademik Yayıncılık. • Onar, D., Özel Kızıl, E. T., Baştuğ, G., Baştuğ, M. , Tatlı, S. Z. ve Kırıcı, S. (2021). Sağlık psikolojisinin temelleri. Nobel Akademik Yayıncılık. • Bayraktar, S. (2022). Sağlık psikolojisi. Anı Yayıncılık. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
| Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
| No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | 1. Tıbbi terminolojiyi bilir ve kullanır. | ||||||
| 2 | 2. Teorik ve pratik bilgilerini Ameliyathane ortamında kullanır. | ||||||
| 3 | 3. Hasta, hasta yakınları, sağlık profesyonelleri vb. kişilerle, etkin iletişim kurar. | ||||||
| 4 | 4. Cerrahi Hastalıkları bilir, cerrahi müdahale ve tedavi süreçlerine hakim olur. | ||||||
| 5 | 5. Ameliyathanelerde, ekibin bir parçası olarak, cerrahi disiplin kurallarına uygun olarak çalışır. | ||||||
| 6 | 6. Cerrahi alanda kullanılan tıbbi cihaz, ekipman, aleti tanır. Kullanım yetkinliği kazanır | ||||||
| 7 | 7. Acil bir durum karşısında müdahale becerisi kazanır. karşılaştığı sorunları hızlı ve etkin şekilde çözer. | ||||||
| 8 | 8. Görev ve sorumluluklarına dair yönetmelik mevzuata ve etik ilkelere uygun hareket eder. | ||||||
| 9 | 9. Alanın gerektirdiği bilgisayar ve teknolojiyi kullanır. Kalite yönetim süreçlerine katılır. | ||||||
Değerlendirme Sistemi
| Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
| Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
| Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
| Toplam | 100 | |