Ders Detayı
Ders Tanımı
| Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| İÇ MEKAN TASARIMI I | - | Güz Dönemi | 2+6 | 8 | 8 |
| Ders Programı |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | |
| Dersi Verenler | Öğr.Gör. Saliha TUPAL YEKE |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Amacı | İç mekan kavramı, geçmişten günümüze iç mekan stilleri, insan-ergonomi ve iç mekan ilişkisi, yaşam ve çalışma mekanlarında tasarım kriterleri ile ilgili teorik bilgiler alırken eş zamanlı olarak basit planlı iç mekan tasarım çizimleri yaparak bilgilerini desteklemeleri amaçlanmaktadır. |
| Dersin İçeriği | Bu ders; İç mekân tasarımı nedir, tanımı, uygulama alanları.,İç mekanı tanımlayan temel bileşenler ve özellikleri (biçim, konum, yönelim) ve düzenleme biçimleri. Tasarlamaya giriş. tasarım ve tasarlama nedir?,Mekânsal algı, mekanı oluşturan bileşenler, Kavramsal yaklaşımlar, kompozisyon ilkeleri,Mekânsal ilişkiler, mekanda eylem alanları, belirlenen bir modül ölçüsü çoğaltılarak mekânsal ilişkilerin kurulması, kurallarına uygun olarak grup çalışması ile tasarlanıp 3 boyutlu maket ile ifade etme,Mekansal ilişkiler konusunu pekiştirmek amaçlı örnek incelemesi, Belirlenen bir modül ölçüsü çoğaltılarak mekânsal ilişkilerin kurulması kurallarına uygun olarak grup çalışması ile tasarlanıp 3 boyutlu maket ile ifade edilmesi,Mekansal ilişkiler konusunu pekiştirmek amaçlı örnek incelemesi, Belirlenen bir modül ölçüsü çoğaltılarak mekânsal ilişkilerin kurulması kurallarına uygun olarak grup çalışması ile tasarlanıp 3 boyutlu maket ile ifade edilmesi,Yapılan çalışmanın jüri değerlendirmesi,Ara sınav,İnsan‐Mekân ilişkisi ve kullanıcı gereksinimleri, insan‐ölçü‐biçim ilişkisi, insanın statik ve dinamik ölçüleri,Basit planlı iç mekan tasarım uygulamalarına başlangıç.,Ergonomi biliminin tanımı, kapsamı ve ilişkili olduğu disiplinler., ergonominin yeri. İnsan vücudunun yapısal özellikleri ve hareket sistemi. Tasarlanması istenen 40-50 m² ofis planının proje ve konularının paylaştırılması,Oturma ve çalışma donatılarının tasarımında ergonomik tasarım ölçütleri, İç mekan tasarım süreci, analiz, sentez ve tasarlanması istenen ofis planının değerlendirme çalışmalarının tashih edilmesi,Ofis ve çalışma ortamında ergonomik tasarım ilkeleri hakkında bilgi verilmesi, öğrenci projelerine dönüt verilmesi, engellilere yönelik iç mekan tasarımında önemli antropometrik veriler hakkında bilgi verilmesi,Final Sınavı; konularını içermektedir. |
| Ders Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
| İç mimarlık mesleğinin genel tanım ve sınırlarını öğrenir. | ||
| Mesleki kavramları ve temel terimleri öğrenir. | ||
| Mekan ve çevre kavramlarını algılayarak temel mekan analizi yapabilir. | ||
| Tasarlama sürecini teoride öğrenir. | ||
| Tasarım sürecini ve eskiz çalışmalarının önemini kavrayabilir. | ||
| İç mekan tasarım kriterlerini anlar | ||
| Mekan ve çevre analizi olarak bir küçük uygulama yapar. |
| Öğretim Yöntemleri: | |
| Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
| Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
| 1 | İç mekân tasarımı nedir, tanımı, uygulama alanları. | |
| 2 | İç mekanı tanımlayan temel bileşenler ve özellikleri (biçim, konum, yönelim) ve düzenleme biçimleri. Tasarlamaya giriş. tasarım ve tasarlama nedir? | |
| 3 | Mekânsal algı, mekanı oluşturan bileşenler, Kavramsal yaklaşımlar, kompozisyon ilkeleri | |
| 4 | Mekânsal ilişkiler, mekanda eylem alanları, belirlenen bir modül ölçüsü çoğaltılarak mekânsal ilişkilerin kurulması, kurallarına uygun olarak grup çalışması ile tasarlanıp 3 boyutlu maket ile ifade etme | |
| 5 | Mekansal ilişkiler konusunu pekiştirmek amaçlı örnek incelemesi, Belirlenen bir modül ölçüsü çoğaltılarak mekânsal ilişkilerin kurulması kurallarına uygun olarak grup çalışması ile tasarlanıp 3 boyutlu maket ile ifade edilmesi | |
| 6 | Mekansal ilişkiler konusunu pekiştirmek amaçlı örnek incelemesi, Belirlenen bir modül ölçüsü çoğaltılarak mekânsal ilişkilerin kurulması kurallarına uygun olarak grup çalışması ile tasarlanıp 3 boyutlu maket ile ifade edilmesi | |
| 7 | Yapılan çalışmanın jüri değerlendirmesi | |
| 8 | Ara sınav | |
| 9 | İnsan‐Mekân ilişkisi ve kullanıcı gereksinimleri, insan‐ölçü‐biçim ilişkisi, insanın statik ve dinamik ölçüleri | |
| 10 | Basit planlı iç mekan tasarım uygulamalarına başlangıç. | |
| 11 | Ergonomi biliminin tanımı, kapsamı ve ilişkili olduğu disiplinler., ergonominin yeri. İnsan vücudunun yapısal özellikleri ve hareket sistemi. Tasarlanması istenen 40-50 m² ofis planının proje ve konularının paylaştırılması | |
| 12 | Oturma ve çalışma donatılarının tasarımında ergonomik tasarım ölçütleri | |
| 13 | İç mekan tasarım süreci, analiz, sentez ve tasarlanması istenen ofis planının değerlendirme çalışmalarının tashih edilmesi | |
| 14 | Ofis ve çalışma ortamında ergonomik tasarım ilkeleri hakkında bilgi verilmesi, öğrenci projelerine dönüt verilmesi, engellilere yönelik iç mekan tasarımında önemli antropometrik veriler hakkında bilgi verilmesi | |
| 15 | Final Sınavı |
| Kaynak |
| 1. Mimarlık Dergisi, Mekan Kurgusu/Boşluğun Mimarisi, Emre Demirel Araş.Gör. Hacettepe Üniversitesi, 2. Mimarlıkta Mekan Kavramı, Prof.Dr. İlhan ALTAN İç Mekan Tasarımının Temelleri, 3. Simon Dodsworth-Stephan Anderson (2015) Algılama, 4. Doç. Dr. Rana Özen KUTANİS Mimarlıkta Mekansal İmaj, Hüseyin Kahvecioğlu doktora tezi (1998) 5. Mobilya Tarihine Genel Bakış ve Art Deco- Tolga Erdem Yüksek Lisans Tezi (2007) 6. Mobilya Stillerinin Tarihi Gelşimi-Orman Fakültesi Dergisi-Doç. Dr. Ahmet Kurtoğlu 7. İskandinav Ahşap Mobilya-Gülşah Karyağdı Yüksek Lisans Tezi (2015) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
| Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
| No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
Değerlendirme Sistemi
| Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
| Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
| Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
| Toplam | 100 | |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
| Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| İÇ MEKAN TASARIMI I | - | Güz Dönemi | 2+6 | 8 | 8 |
| Ders Programı |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | |
| Dersi Verenler | Öğr.Gör. Saliha TUPAL YEKE |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Amacı | İç mekan kavramı, geçmişten günümüze iç mekan stilleri, insan-ergonomi ve iç mekan ilişkisi, yaşam ve çalışma mekanlarında tasarım kriterleri ile ilgili teorik bilgiler alırken eş zamanlı olarak basit planlı iç mekan tasarım çizimleri yaparak bilgilerini desteklemeleri amaçlanmaktadır. |
| Dersin İçeriği | Bu ders; İç mekân tasarımı nedir, tanımı, uygulama alanları.,İç mekanı tanımlayan temel bileşenler ve özellikleri (biçim, konum, yönelim) ve düzenleme biçimleri. Tasarlamaya giriş. tasarım ve tasarlama nedir?,Mekânsal algı, mekanı oluşturan bileşenler, Kavramsal yaklaşımlar, kompozisyon ilkeleri,Mekânsal ilişkiler, mekanda eylem alanları, belirlenen bir modül ölçüsü çoğaltılarak mekânsal ilişkilerin kurulması, kurallarına uygun olarak grup çalışması ile tasarlanıp 3 boyutlu maket ile ifade etme,Mekansal ilişkiler konusunu pekiştirmek amaçlı örnek incelemesi, Belirlenen bir modül ölçüsü çoğaltılarak mekânsal ilişkilerin kurulması kurallarına uygun olarak grup çalışması ile tasarlanıp 3 boyutlu maket ile ifade edilmesi,Mekansal ilişkiler konusunu pekiştirmek amaçlı örnek incelemesi, Belirlenen bir modül ölçüsü çoğaltılarak mekânsal ilişkilerin kurulması kurallarına uygun olarak grup çalışması ile tasarlanıp 3 boyutlu maket ile ifade edilmesi,Yapılan çalışmanın jüri değerlendirmesi,Ara sınav,İnsan‐Mekân ilişkisi ve kullanıcı gereksinimleri, insan‐ölçü‐biçim ilişkisi, insanın statik ve dinamik ölçüleri,Basit planlı iç mekan tasarım uygulamalarına başlangıç.,Ergonomi biliminin tanımı, kapsamı ve ilişkili olduğu disiplinler., ergonominin yeri. İnsan vücudunun yapısal özellikleri ve hareket sistemi. Tasarlanması istenen 40-50 m² ofis planının proje ve konularının paylaştırılması,Oturma ve çalışma donatılarının tasarımında ergonomik tasarım ölçütleri, İç mekan tasarım süreci, analiz, sentez ve tasarlanması istenen ofis planının değerlendirme çalışmalarının tashih edilmesi,Ofis ve çalışma ortamında ergonomik tasarım ilkeleri hakkında bilgi verilmesi, öğrenci projelerine dönüt verilmesi, engellilere yönelik iç mekan tasarımında önemli antropometrik veriler hakkında bilgi verilmesi,Final Sınavı; konularını içermektedir. |
| Ders Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
| İç mimarlık mesleğinin genel tanım ve sınırlarını öğrenir. | ||
| Mesleki kavramları ve temel terimleri öğrenir. | ||
| Mekan ve çevre kavramlarını algılayarak temel mekan analizi yapabilir. | ||
| Tasarlama sürecini teoride öğrenir. | ||
| Tasarım sürecini ve eskiz çalışmalarının önemini kavrayabilir. | ||
| İç mekan tasarım kriterlerini anlar | ||
| Mekan ve çevre analizi olarak bir küçük uygulama yapar. |
| Öğretim Yöntemleri: | |
| Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
| Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
| 1 | İç mekân tasarımı nedir, tanımı, uygulama alanları. | |
| 2 | İç mekanı tanımlayan temel bileşenler ve özellikleri (biçim, konum, yönelim) ve düzenleme biçimleri. Tasarlamaya giriş. tasarım ve tasarlama nedir? | |
| 3 | Mekânsal algı, mekanı oluşturan bileşenler, Kavramsal yaklaşımlar, kompozisyon ilkeleri | |
| 4 | Mekânsal ilişkiler, mekanda eylem alanları, belirlenen bir modül ölçüsü çoğaltılarak mekânsal ilişkilerin kurulması, kurallarına uygun olarak grup çalışması ile tasarlanıp 3 boyutlu maket ile ifade etme | |
| 5 | Mekansal ilişkiler konusunu pekiştirmek amaçlı örnek incelemesi, Belirlenen bir modül ölçüsü çoğaltılarak mekânsal ilişkilerin kurulması kurallarına uygun olarak grup çalışması ile tasarlanıp 3 boyutlu maket ile ifade edilmesi | |
| 6 | Mekansal ilişkiler konusunu pekiştirmek amaçlı örnek incelemesi, Belirlenen bir modül ölçüsü çoğaltılarak mekânsal ilişkilerin kurulması kurallarına uygun olarak grup çalışması ile tasarlanıp 3 boyutlu maket ile ifade edilmesi | |
| 7 | Yapılan çalışmanın jüri değerlendirmesi | |
| 8 | Ara sınav | |
| 9 | İnsan‐Mekân ilişkisi ve kullanıcı gereksinimleri, insan‐ölçü‐biçim ilişkisi, insanın statik ve dinamik ölçüleri | |
| 10 | Basit planlı iç mekan tasarım uygulamalarına başlangıç. | |
| 11 | Ergonomi biliminin tanımı, kapsamı ve ilişkili olduğu disiplinler., ergonominin yeri. İnsan vücudunun yapısal özellikleri ve hareket sistemi. Tasarlanması istenen 40-50 m² ofis planının proje ve konularının paylaştırılması | |
| 12 | Oturma ve çalışma donatılarının tasarımında ergonomik tasarım ölçütleri | |
| 13 | İç mekan tasarım süreci, analiz, sentez ve tasarlanması istenen ofis planının değerlendirme çalışmalarının tashih edilmesi | |
| 14 | Ofis ve çalışma ortamında ergonomik tasarım ilkeleri hakkında bilgi verilmesi, öğrenci projelerine dönüt verilmesi, engellilere yönelik iç mekan tasarımında önemli antropometrik veriler hakkında bilgi verilmesi | |
| 15 | Final Sınavı |
| Kaynak |
| 1. Mimarlık Dergisi, Mekan Kurgusu/Boşluğun Mimarisi, Emre Demirel Araş.Gör. Hacettepe Üniversitesi, 2. Mimarlıkta Mekan Kavramı, Prof.Dr. İlhan ALTAN İç Mekan Tasarımının Temelleri, 3. Simon Dodsworth-Stephan Anderson (2015) Algılama, 4. Doç. Dr. Rana Özen KUTANİS Mimarlıkta Mekansal İmaj, Hüseyin Kahvecioğlu doktora tezi (1998) 5. Mobilya Tarihine Genel Bakış ve Art Deco- Tolga Erdem Yüksek Lisans Tezi (2007) 6. Mobilya Stillerinin Tarihi Gelşimi-Orman Fakültesi Dergisi-Doç. Dr. Ahmet Kurtoğlu 7. İskandinav Ahşap Mobilya-Gülşah Karyağdı Yüksek Lisans Tezi (2015) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
| Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
| No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
Değerlendirme Sistemi
| Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
| Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
| Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
| Toplam | 100 | |