Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

Ders Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
PERSPEKTİF - Güz Dönemi 1+1 2 3
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Ön Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler Öğr.Gör. Ebru Hilal YÜCE
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Perspektif dersinin amacı, öğrencilere üç boyutlu nesnelerin iki boyutlu bir yüzey üzerinde doğru bir şekilde temsil edilmesi için gerekli teorik ve pratik bilgileri kazandırmaktır. Bu ders, öğrencilerin gerçekçi derinlik, ölçek ve mekân algısını çizim ve tasarımlarında doğru bir şekilde ifade etmelerine yardımcı olur.
Dersin İçeriği Bu ders; Perspektifi oluşturan öğeler (yer düzlemi, resim düzlemi, yer doğrusu, durak
noktası, göz noktası, göz yüksekliği, esas ışın, ufuk doğrusu, esas ışın). Serbest
çizgi çalışması. Aralık, dairesel yapı ve açı değerlerin gösterilmesi,
kullanılan çizgi türleri, ölçülendirme biçemleri hakkında basit uygulamalar
yapmak., Noktanın doğrunun ve düzlemin merkezi perspektifinin çizimi. Büyüklükleri
verilen temel geometrik şekilleri çizmek, temel geometrik işlemleri uygulamak, Prizmaların merkezi perspektifi Noktaya iz düşüm metoduyla paralel
perspektif çizmek.,Birleştirmelerin merkezi perspektifi Plandan noktaya iz düşümle açılı
perspektif çizmek., İç mekan merkezi perspektifinin çizilmesi Ölçü noktaları metoduyla
paralel perspektif çizmek. Düşey, yatay ve eğik düzlemler kullanmak,Grup mobilyaların merkezi perspektifinin çizilmesi (Distans Metodu)
Ölçü noktaları metoduyla düşey, yatay ve eğik düzlemlerden oluşan açılı
perspektif çizmek., Grup mobilyaların merkezi perspektifinin çizilmesi (Distans Metodu)
Ölçü noktaları metoduyla düşey, yatay ve eğik düzlemlerden oluşan açılı
perspektif çizmek.,ARA SINAV,Hacimlerin merkezi perspektiflerinin çizilmesi mobilyalı oda (Çam metodu)
Açılı ve paralel perspektifin bir bakış altında çizim uygulaması, Doğruların, yüzeylerin, prizmaların köşe perspektiflerinin çizilmesi
Çeşitli doğrultuda ve yapıda cisimlerin bir bakışta perspektifini çizme uygulaması.,Dış mekan perspektifi uygulaması. Güneş gölgelerinin güneş resim düzlemi
üstünde hareket eder koşullu gölge bulma işlemi.,Dış mekan bina perspektifi uygulaması. Güneş seyirci arkasında
olduğunda gölge bulma uygulaması.,Dış mekan çift kaçışlı bina perspektif uygulaması. Güneş resim düzlemi
arkasında olduğunda perspektifte gölge bulma uygulaması., Dış mekan üç kaçışlı bina perspektif uygulaması. Bir konuda perspektif çizip
yansıtıcı yüzeye yer vermek, düşey ve yatay yansımayı çizim uygulamalarıyla
işlemek.,Dış mekan bina perspektifi ve çevresel yapılarla ilişkilendirme uygulaması . Bir
konu belirleyip ölçülü ölçekli perspektifini çizmek, gölge ve yansımayı işlemek ve
renklendirmek.; konularını içermektedir.
Ders Öğrenme Kazanımları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Üç boyutlu konuları gözün gördüğü biçimde ölçülü ve ölçekli olarak düzlem üzerinde çizerek, gerektiğinde boyayarak elde etmek.
Perspektif’i tanımlamak. Türlerini tanıtmak, tasarım çalışmalarındaki önemini anlamak
Perspektif çizim çalışmasında kullanılan çizim elemanlarını ve kullanılan geometrik değerleri anlamak.
Öğretim Yöntemleri:
Ölçme Yöntemleri:

Ders Akışı

Sıra Konular Ön Hazırlık
1 Perspektifi oluşturan öğeler (yer düzlemi, resim düzlemi, yer doğrusu, durak
noktası, göz noktası, göz yüksekliği, esas ışın, ufuk doğrusu, esas ışın). Serbest
çizgi çalışması. Aralık, dairesel yapı ve açı değerlerin gösterilmesi,
kullanılan çizgi türleri, ölçülendirme biçemleri hakkında basit uygulamalar
yapmak.
2 Noktanın doğrunun ve düzlemin merkezi perspektifinin çizimi. Büyüklükleri
verilen temel geometrik şekilleri çizmek, temel geometrik işlemleri uygulamak
3 Prizmaların merkezi perspektifi Noktaya iz düşüm metoduyla paralel
perspektif çizmek.
4 Birleştirmelerin merkezi perspektifi Plandan noktaya iz düşümle açılı
perspektif çizmek.
5 İç mekan merkezi perspektifinin çizilmesi Ölçü noktaları metoduyla
paralel perspektif çizmek. Düşey, yatay ve eğik düzlemler kullanmak
6 Grup mobilyaların merkezi perspektifinin çizilmesi (Distans Metodu)
Ölçü noktaları metoduyla düşey, yatay ve eğik düzlemlerden oluşan açılı
perspektif çizmek.
7 Grup mobilyaların merkezi perspektifinin çizilmesi (Distans Metodu)
Ölçü noktaları metoduyla düşey, yatay ve eğik düzlemlerden oluşan açılı
perspektif çizmek.
8 ARA SINAV
9 Hacimlerin merkezi perspektiflerinin çizilmesi mobilyalı oda (Çam metodu)
Açılı ve paralel perspektifin bir bakış altında çizim uygulaması
10 Doğruların, yüzeylerin, prizmaların köşe perspektiflerinin çizilmesi
Çeşitli doğrultuda ve yapıda cisimlerin bir bakışta perspektifini çizme uygulaması.
11 Dış mekan perspektifi uygulaması. Güneş gölgelerinin güneş resim düzlemi
üstünde hareket eder koşullu gölge bulma işlemi.
12 Dış mekan bina perspektifi uygulaması. Güneş seyirci arkasında
olduğunda gölge bulma uygulaması.
13 Dış mekan çift kaçışlı bina perspektif uygulaması. Güneş resim düzlemi
arkasında olduğunda perspektifte gölge bulma uygulaması.
14 Dış mekan üç kaçışlı bina perspektif uygulaması. Bir konuda perspektif çizip
yansıtıcı yüzeye yer vermek, düşey ve yatay yansımayı çizim uygulamalarıyla
işlemek.
15 Dış mekan bina perspektifi ve çevresel yapılarla ilişkilendirme uygulaması . Bir
konu belirleyip ölçülü ölçekli perspektifini çizmek, gölge ve yansımayı işlemek ve
renklendirmek.
Kaynak
BECER, E. (1999), İletişim ve Grafik Tasarım, Dost kitabevi, Ankara - DİVANLIOĞLU, D. (1997), Temel Tasarım-Tasarımın Öğe ve İlkeleri, Birsen yay. , İstanbul - GÜRER, L., GÜRER, G., (2004) Temel Tasarım, Birsen yayınevi, İstanbul - ODABAŞI, H. (2002), Grafikte Temel Tasarım, Yorum Sanat yay., İstanbul - ÖZOL, A. (2012), Sanat Eğitimi ve Tasarımda Temel Değerler, Pastel yay., İstanbul - ÖZTUNA, Y. (2007), Görsel İletişimde Temel Tasarım, tibyan yay., İstanbul - SEYLAN A. (2005), Temel Tasarım, Dağdelen basın yayın, Samsun - SÜDOR, G. (2006), Temel Sanat Eğitimi, Tiglat matbaacılık, İstanbul

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No Program Yeterliliği Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5

Değerlendirme Sistemi

Katkı Düzeyi Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı   40
Genel Sınavın Başarıya Oranı   60
Toplam   100

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

Ders Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
PERSPEKTİF - Güz Dönemi 1+1 2 3
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Ön Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler Öğr.Gör. Ebru Hilal YÜCE
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Perspektif dersinin amacı, öğrencilere üç boyutlu nesnelerin iki boyutlu bir yüzey üzerinde doğru bir şekilde temsil edilmesi için gerekli teorik ve pratik bilgileri kazandırmaktır. Bu ders, öğrencilerin gerçekçi derinlik, ölçek ve mekân algısını çizim ve tasarımlarında doğru bir şekilde ifade etmelerine yardımcı olur.
Dersin İçeriği Bu ders; Perspektifi oluşturan öğeler (yer düzlemi, resim düzlemi, yer doğrusu, durak
noktası, göz noktası, göz yüksekliği, esas ışın, ufuk doğrusu, esas ışın). Serbest
çizgi çalışması. Aralık, dairesel yapı ve açı değerlerin gösterilmesi,
kullanılan çizgi türleri, ölçülendirme biçemleri hakkında basit uygulamalar
yapmak., Noktanın doğrunun ve düzlemin merkezi perspektifinin çizimi. Büyüklükleri
verilen temel geometrik şekilleri çizmek, temel geometrik işlemleri uygulamak, Prizmaların merkezi perspektifi Noktaya iz düşüm metoduyla paralel
perspektif çizmek.,Birleştirmelerin merkezi perspektifi Plandan noktaya iz düşümle açılı
perspektif çizmek., İç mekan merkezi perspektifinin çizilmesi Ölçü noktaları metoduyla
paralel perspektif çizmek. Düşey, yatay ve eğik düzlemler kullanmak,Grup mobilyaların merkezi perspektifinin çizilmesi (Distans Metodu)
Ölçü noktaları metoduyla düşey, yatay ve eğik düzlemlerden oluşan açılı
perspektif çizmek., Grup mobilyaların merkezi perspektifinin çizilmesi (Distans Metodu)
Ölçü noktaları metoduyla düşey, yatay ve eğik düzlemlerden oluşan açılı
perspektif çizmek.,ARA SINAV,Hacimlerin merkezi perspektiflerinin çizilmesi mobilyalı oda (Çam metodu)
Açılı ve paralel perspektifin bir bakış altında çizim uygulaması, Doğruların, yüzeylerin, prizmaların köşe perspektiflerinin çizilmesi
Çeşitli doğrultuda ve yapıda cisimlerin bir bakışta perspektifini çizme uygulaması.,Dış mekan perspektifi uygulaması. Güneş gölgelerinin güneş resim düzlemi
üstünde hareket eder koşullu gölge bulma işlemi.,Dış mekan bina perspektifi uygulaması. Güneş seyirci arkasında
olduğunda gölge bulma uygulaması.,Dış mekan çift kaçışlı bina perspektif uygulaması. Güneş resim düzlemi
arkasında olduğunda perspektifte gölge bulma uygulaması., Dış mekan üç kaçışlı bina perspektif uygulaması. Bir konuda perspektif çizip
yansıtıcı yüzeye yer vermek, düşey ve yatay yansımayı çizim uygulamalarıyla
işlemek.,Dış mekan bina perspektifi ve çevresel yapılarla ilişkilendirme uygulaması . Bir
konu belirleyip ölçülü ölçekli perspektifini çizmek, gölge ve yansımayı işlemek ve
renklendirmek.; konularını içermektedir.
Ders Öğrenme Kazanımları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Üç boyutlu konuları gözün gördüğü biçimde ölçülü ve ölçekli olarak düzlem üzerinde çizerek, gerektiğinde boyayarak elde etmek.
Perspektif’i tanımlamak. Türlerini tanıtmak, tasarım çalışmalarındaki önemini anlamak
Perspektif çizim çalışmasında kullanılan çizim elemanlarını ve kullanılan geometrik değerleri anlamak.
Öğretim Yöntemleri:
Ölçme Yöntemleri:

Ders Akışı

Sıra Konular Ön Hazırlık
1 Perspektifi oluşturan öğeler (yer düzlemi, resim düzlemi, yer doğrusu, durak
noktası, göz noktası, göz yüksekliği, esas ışın, ufuk doğrusu, esas ışın). Serbest
çizgi çalışması. Aralık, dairesel yapı ve açı değerlerin gösterilmesi,
kullanılan çizgi türleri, ölçülendirme biçemleri hakkında basit uygulamalar
yapmak.
2 Noktanın doğrunun ve düzlemin merkezi perspektifinin çizimi. Büyüklükleri
verilen temel geometrik şekilleri çizmek, temel geometrik işlemleri uygulamak
3 Prizmaların merkezi perspektifi Noktaya iz düşüm metoduyla paralel
perspektif çizmek.
4 Birleştirmelerin merkezi perspektifi Plandan noktaya iz düşümle açılı
perspektif çizmek.
5 İç mekan merkezi perspektifinin çizilmesi Ölçü noktaları metoduyla
paralel perspektif çizmek. Düşey, yatay ve eğik düzlemler kullanmak
6 Grup mobilyaların merkezi perspektifinin çizilmesi (Distans Metodu)
Ölçü noktaları metoduyla düşey, yatay ve eğik düzlemlerden oluşan açılı
perspektif çizmek.
7 Grup mobilyaların merkezi perspektifinin çizilmesi (Distans Metodu)
Ölçü noktaları metoduyla düşey, yatay ve eğik düzlemlerden oluşan açılı
perspektif çizmek.
8 ARA SINAV
9 Hacimlerin merkezi perspektiflerinin çizilmesi mobilyalı oda (Çam metodu)
Açılı ve paralel perspektifin bir bakış altında çizim uygulaması
10 Doğruların, yüzeylerin, prizmaların köşe perspektiflerinin çizilmesi
Çeşitli doğrultuda ve yapıda cisimlerin bir bakışta perspektifini çizme uygulaması.
11 Dış mekan perspektifi uygulaması. Güneş gölgelerinin güneş resim düzlemi
üstünde hareket eder koşullu gölge bulma işlemi.
12 Dış mekan bina perspektifi uygulaması. Güneş seyirci arkasında
olduğunda gölge bulma uygulaması.
13 Dış mekan çift kaçışlı bina perspektif uygulaması. Güneş resim düzlemi
arkasında olduğunda perspektifte gölge bulma uygulaması.
14 Dış mekan üç kaçışlı bina perspektif uygulaması. Bir konuda perspektif çizip
yansıtıcı yüzeye yer vermek, düşey ve yatay yansımayı çizim uygulamalarıyla
işlemek.
15 Dış mekan bina perspektifi ve çevresel yapılarla ilişkilendirme uygulaması . Bir
konu belirleyip ölçülü ölçekli perspektifini çizmek, gölge ve yansımayı işlemek ve
renklendirmek.
Kaynak
BECER, E. (1999), İletişim ve Grafik Tasarım, Dost kitabevi, Ankara - DİVANLIOĞLU, D. (1997), Temel Tasarım-Tasarımın Öğe ve İlkeleri, Birsen yay. , İstanbul - GÜRER, L., GÜRER, G., (2004) Temel Tasarım, Birsen yayınevi, İstanbul - ODABAŞI, H. (2002), Grafikte Temel Tasarım, Yorum Sanat yay., İstanbul - ÖZOL, A. (2012), Sanat Eğitimi ve Tasarımda Temel Değerler, Pastel yay., İstanbul - ÖZTUNA, Y. (2007), Görsel İletişimde Temel Tasarım, tibyan yay., İstanbul - SEYLAN A. (2005), Temel Tasarım, Dağdelen basın yayın, Samsun - SÜDOR, G. (2006), Temel Sanat Eğitimi, Tiglat matbaacılık, İstanbul

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No Program Yeterliliği Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5

Değerlendirme Sistemi

Katkı Düzeyi Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı   40
Genel Sınavın Başarıya Oranı   60
Toplam   100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu