Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIKTA KALİTE YÖNETİMİ | TLT2210349 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Veysel BAYTAŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Hasta ve çalışan güvenliği ilkeleri ışığında Türkiye’nin sağlık bakım sistemindeki kalite süreçleri ve uygulamaları ile ilgili anlayış kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sağlıkta Kalite Yönetimi ile İlgili Temel Kavramlar,Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Önemi ve Gerekliliği,Sağlık Hizmetlerinde Kalite Yönetiminin Özellikleri,Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Ölçülmesi,Kalite İyileştirmede Kullanılan Araçlar ve Uygulama Teknikleri (Beyin Fırtınası, 5N1K, Kaizen, 5S, Kanban, Yalın Yönetim),Kalite İyileştirmede Kullanılan Araçlar ve Uygulama Teknikleri (Beyin Fırtınası, 5N1K, Kaizen, 5S, Kanban, Yalın Yönetim),Hasta Güvenliği İhlalleri ve Önlenmesi (Kimlik Doğrulama, Hasta Düşmeleri, Advers Olay, Taraf İşaretlemesi, Transfer Hataları),ARA SINAV,Tıbbi Hatalar ve Nedenleri,Tıbbi Hataların Bildirimi ve Yönetimi (İstenmeyen Olay Bildirim Sistemi),İnvaziv ve Noninvaziv Girişimlerde Hataların Önlenmesi,İlaç Hatalarının Önlenmesi ve İyileştirme Çalışmaları,Hastane Enfeksiyonlarının Önlenmesi ve Kontrolü,İletişim Hatalarının Önlenmesi (SBAR İletişim Tekniği),Çalışan Güvenliğinin Önemi ve Önleme Stratejileri (Kişisel Koruyucu Ekipmanların Tanıtımı); konularını içermektedir. |
Ders Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Sağlıkta Kalite Yönetimi ile İlgili Temel Kavramlar | |
2 | Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Önemi ve Gerekliliği | |
3 | Sağlık Hizmetlerinde Kalite Yönetiminin Özellikleri | |
4 | Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Ölçülmesi | |
5 | Kalite İyileştirmede Kullanılan Araçlar ve Uygulama Teknikleri (Beyin Fırtınası, 5N1K, Kaizen, 5S, Kanban, Yalın Yönetim) | |
6 | Kalite İyileştirmede Kullanılan Araçlar ve Uygulama Teknikleri (Beyin Fırtınası, 5N1K, Kaizen, 5S, Kanban, Yalın Yönetim) | |
7 | Hasta Güvenliği İhlalleri ve Önlenmesi (Kimlik Doğrulama, Hasta Düşmeleri, Advers Olay, Taraf İşaretlemesi, Transfer Hataları) | |
8 | ARA SINAV | |
9 | Tıbbi Hatalar ve Nedenleri | |
10 | Tıbbi Hataların Bildirimi ve Yönetimi (İstenmeyen Olay Bildirim Sistemi) | |
11 | İnvaziv ve Noninvaziv Girişimlerde Hataların Önlenmesi | |
12 | İlaç Hatalarının Önlenmesi ve İyileştirme Çalışmaları | |
13 | Hastane Enfeksiyonlarının Önlenmesi ve Kontrolü | |
14 | İletişim Hatalarının Önlenmesi (SBAR İletişim Tekniği) | |
15 | Çalışan Güvenliğinin Önemi ve Önleme Stratejileri (Kişisel Koruyucu Ekipmanların Tanıtımı) |
Kaynak |
KAYNAKLAR 1. Ümit Şahin, Sağlık İşletmelerinde Kalite Yönetimi Ders Notları, ESOGÜ 2. İsmail Efil, Toplam Kalite Yönetimi 3. Muhittin Şimşek, Kalite Yönetimi 4. Haydar Sur, Hastane Yönetimi 5. Tüska, SAS Hastane Seti 6. Sağlık Bakanlığı, Kalite Mevzuat 7. Sağlık Kurumlarında Kalite Yönetimi, Aöf Yayınları 8. Bilçin Meydan, Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Ana Unsuru Olarak Hasta Güvenliği Sistemlerinin Oluşturulması: Hastaneler İçin Bir Yol Haritası Önerisi 9. Mark Graban, Lean Hospital 10. Turan Erkılıç, Toplam Kalite Yönetimi İkelerinin Yönetim Yaklaşımları Bağlamıda Tartışılması 11. http://content.lms.sabis.sakarya.edu.tr/Uploads/50496/30868/6._hafta_sorun_%C3%A7%C3%B6zme_teknikleri.pptx 12. Selami Yıldız, Sağlık İşletmelerinde Yalın Uygulamalar Üzerine Genel Bir Literatür Taraması 13. Güvenlik raporlama sistemi, Sağlık bakanlığı: https://grs.saglik.gov.tr/BM/UGRS.aspx 14. Cuma Çakmak vd. Türkiye Ulusal Güvenlik Raporlama Sistemi (GRS) Üzerinden Tıbbi Hataların Değerlendirilmesi 15. TTB Raporları 2010, Hasta Güvenliği: Türkiye Ve Dünya |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Tıbbi Laboratuvar alanındaki çeşitli kaynaklardan elde ettiği güncel bilgileri mesleki olarak değerlendirir ve uygular. | ||||||
2 | Tıbbi laboratuvar testleri için hastadan biyolojik materyal alma, bunları saklama ve transferleri, analiz öncesi hazırlık işlemleri, preparatları hazırlama, çözelti hazırlama, dezenfeksiyon ve sterilizasyon tekniklerini konusunda gerekli bilgi ve beceriyi gösterir. | ||||||
3 | Laboratuvar ortamında ekip çalışmasının gerektirdiği şekilde bir takım üyesi olabilirken aynı zamanda bireysel sorumluluklarını yerine getirir. | ||||||
4 | Gerek çalıştığı ortamı gerek ekip arkadaşlarını ve kendini korumak adına güvenli bir laboratuvar ortamı oluşturur ve gereken kuralları uygular. | ||||||
5 | Mesleki ve etik değerleri göz önüne alarak meslektaşları, hastalar, hekimler ve diğer sağlık çalışanları ile etkin bir iletişim kurar. | ||||||
6 | Tıbbi laboratuvar teknikeri olarak, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun hareket eder. | ||||||
7 | Tıbbi laboratuvar alanının gerektirdiği araç-gereç ve bilgi teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimseyerek kendine kişisel ve mesleki anlamda geliştirmek amacıyla mesleki hizmet içi eğitim faaliyetlerine ve diğer çalışmalara katılır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIKTA KALİTE YÖNETİMİ | TLT2210349 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Veysel BAYTAŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Hasta ve çalışan güvenliği ilkeleri ışığında Türkiye’nin sağlık bakım sistemindeki kalite süreçleri ve uygulamaları ile ilgili anlayış kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sağlıkta Kalite Yönetimi ile İlgili Temel Kavramlar,Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Önemi ve Gerekliliği,Sağlık Hizmetlerinde Kalite Yönetiminin Özellikleri,Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Ölçülmesi,Kalite İyileştirmede Kullanılan Araçlar ve Uygulama Teknikleri (Beyin Fırtınası, 5N1K, Kaizen, 5S, Kanban, Yalın Yönetim),Kalite İyileştirmede Kullanılan Araçlar ve Uygulama Teknikleri (Beyin Fırtınası, 5N1K, Kaizen, 5S, Kanban, Yalın Yönetim),Hasta Güvenliği İhlalleri ve Önlenmesi (Kimlik Doğrulama, Hasta Düşmeleri, Advers Olay, Taraf İşaretlemesi, Transfer Hataları),ARA SINAV,Tıbbi Hatalar ve Nedenleri,Tıbbi Hataların Bildirimi ve Yönetimi (İstenmeyen Olay Bildirim Sistemi),İnvaziv ve Noninvaziv Girişimlerde Hataların Önlenmesi,İlaç Hatalarının Önlenmesi ve İyileştirme Çalışmaları,Hastane Enfeksiyonlarının Önlenmesi ve Kontrolü,İletişim Hatalarının Önlenmesi (SBAR İletişim Tekniği),Çalışan Güvenliğinin Önemi ve Önleme Stratejileri (Kişisel Koruyucu Ekipmanların Tanıtımı); konularını içermektedir. |
Ders Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Sağlıkta Kalite Yönetimi ile İlgili Temel Kavramlar | |
2 | Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Önemi ve Gerekliliği | |
3 | Sağlık Hizmetlerinde Kalite Yönetiminin Özellikleri | |
4 | Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Ölçülmesi | |
5 | Kalite İyileştirmede Kullanılan Araçlar ve Uygulama Teknikleri (Beyin Fırtınası, 5N1K, Kaizen, 5S, Kanban, Yalın Yönetim) | |
6 | Kalite İyileştirmede Kullanılan Araçlar ve Uygulama Teknikleri (Beyin Fırtınası, 5N1K, Kaizen, 5S, Kanban, Yalın Yönetim) | |
7 | Hasta Güvenliği İhlalleri ve Önlenmesi (Kimlik Doğrulama, Hasta Düşmeleri, Advers Olay, Taraf İşaretlemesi, Transfer Hataları) | |
8 | ARA SINAV | |
9 | Tıbbi Hatalar ve Nedenleri | |
10 | Tıbbi Hataların Bildirimi ve Yönetimi (İstenmeyen Olay Bildirim Sistemi) | |
11 | İnvaziv ve Noninvaziv Girişimlerde Hataların Önlenmesi | |
12 | İlaç Hatalarının Önlenmesi ve İyileştirme Çalışmaları | |
13 | Hastane Enfeksiyonlarının Önlenmesi ve Kontrolü | |
14 | İletişim Hatalarının Önlenmesi (SBAR İletişim Tekniği) | |
15 | Çalışan Güvenliğinin Önemi ve Önleme Stratejileri (Kişisel Koruyucu Ekipmanların Tanıtımı) |
Kaynak |
KAYNAKLAR 1. Ümit Şahin, Sağlık İşletmelerinde Kalite Yönetimi Ders Notları, ESOGÜ 2. İsmail Efil, Toplam Kalite Yönetimi 3. Muhittin Şimşek, Kalite Yönetimi 4. Haydar Sur, Hastane Yönetimi 5. Tüska, SAS Hastane Seti 6. Sağlık Bakanlığı, Kalite Mevzuat 7. Sağlık Kurumlarında Kalite Yönetimi, Aöf Yayınları 8. Bilçin Meydan, Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Ana Unsuru Olarak Hasta Güvenliği Sistemlerinin Oluşturulması: Hastaneler İçin Bir Yol Haritası Önerisi 9. Mark Graban, Lean Hospital 10. Turan Erkılıç, Toplam Kalite Yönetimi İkelerinin Yönetim Yaklaşımları Bağlamıda Tartışılması 11. http://content.lms.sabis.sakarya.edu.tr/Uploads/50496/30868/6._hafta_sorun_%C3%A7%C3%B6zme_teknikleri.pptx 12. Selami Yıldız, Sağlık İşletmelerinde Yalın Uygulamalar Üzerine Genel Bir Literatür Taraması 13. Güvenlik raporlama sistemi, Sağlık bakanlığı: https://grs.saglik.gov.tr/BM/UGRS.aspx 14. Cuma Çakmak vd. Türkiye Ulusal Güvenlik Raporlama Sistemi (GRS) Üzerinden Tıbbi Hataların Değerlendirilmesi 15. TTB Raporları 2010, Hasta Güvenliği: Türkiye Ve Dünya |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Tıbbi Laboratuvar alanındaki çeşitli kaynaklardan elde ettiği güncel bilgileri mesleki olarak değerlendirir ve uygular. | ||||||
2 | Tıbbi laboratuvar testleri için hastadan biyolojik materyal alma, bunları saklama ve transferleri, analiz öncesi hazırlık işlemleri, preparatları hazırlama, çözelti hazırlama, dezenfeksiyon ve sterilizasyon tekniklerini konusunda gerekli bilgi ve beceriyi gösterir. | ||||||
3 | Laboratuvar ortamında ekip çalışmasının gerektirdiği şekilde bir takım üyesi olabilirken aynı zamanda bireysel sorumluluklarını yerine getirir. | ||||||
4 | Gerek çalıştığı ortamı gerek ekip arkadaşlarını ve kendini korumak adına güvenli bir laboratuvar ortamı oluşturur ve gereken kuralları uygular. | ||||||
5 | Mesleki ve etik değerleri göz önüne alarak meslektaşları, hastalar, hekimler ve diğer sağlık çalışanları ile etkin bir iletişim kurar. | ||||||
6 | Tıbbi laboratuvar teknikeri olarak, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun hareket eder. | ||||||
7 | Tıbbi laboratuvar alanının gerektirdiği araç-gereç ve bilgi teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimseyerek kendine kişisel ve mesleki anlamda geliştirmek amacıyla mesleki hizmet içi eğitim faaliyetlerine ve diğer çalışmalara katılır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |