Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIKTA KALİTE YÖNETİMİ | OPT1211127 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Tanımsız |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Hasta ve çalışan güvenliği ilkeleri ışığında Türkiye’nin sağlık bakım sistemindeki kalite süreçleri ve uygulamaları ile ilgili anlayış kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin Tanıtımı ve Amacı,Toplam Kalite Yönetimine Giriş ve Temel Kavramlar,Sağlık Hizmetlerinde Toplam Kalite Yönetimi ve Önemi,Toplam Kalite Yönetimi İlkeleri I,Toplam Kalite Yönetimi İlkeleri II,Akreditasyon, Standardizasyon ve Sertifikasyon,Kalite İyileştirmede Kullanılan Araçları ve Problem Çözme Teknikleri,ARA SINAV,Süreç Yönetimi,Toplam Kalite Yönetimi ve Dokümantasyon,Hasta ve Çalışan Güvenliği,Sağlık Hizmetlerinde Şikâyet Yönetimi,Sağlıkta Kalite Standartları,Stratejik Yönetim ve Toplam Kalite Yönetimi,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Ders Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sağlık hizmetlerinde kalite yönetiminin önemini, gerekliliğini ve özelliklerini açıklayabilmesi | ||
Sağlıkta kalite yönetimi ile ilgili temel kavramları ve kalite iyileştirmede kullanılan teknikleri tanımlayabilmesi | ||
Hasta ve çalışan güvenliği ile ilgili güncel yaklaşımları tartışabilmesi | ||
Kalite standartları ile ilgili güncel yaklaşımları tartışır |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dersin Tanıtımı ve Amacı | |
2 | Toplam Kalite Yönetimine Giriş ve Temel Kavramlar | |
3 | Sağlık Hizmetlerinde Toplam Kalite Yönetimi ve Önemi | |
4 | Toplam Kalite Yönetimi İlkeleri I | |
5 | Toplam Kalite Yönetimi İlkeleri II | |
6 | Akreditasyon, Standardizasyon ve Sertifikasyon | |
7 | Kalite İyileştirmede Kullanılan Araçları ve Problem Çözme Teknikleri | |
8 | ARA SINAV | |
9 | Süreç Yönetimi | |
10 | Toplam Kalite Yönetimi ve Dokümantasyon | |
11 | Hasta ve Çalışan Güvenliği | |
12 | Sağlık Hizmetlerinde Şikâyet Yönetimi | |
13 | Sağlıkta Kalite Standartları | |
14 | Stratejik Yönetim ve Toplam Kalite Yönetimi | |
15 | Genel Değerlendirme |
Kaynak |
1. Ümit Şahin, Sağlık İşletmelerinde Kalite Yönetimi Ders Notları, ESOGÜ 2. İsmail Efil, Toplam Kalite Yönetimi 3. Muhittin Şimşek, Kalite Yönetimi 4. Haydar Sur, Hastane Yönetimi 5. Tüska, SAS Hastane Seti 6. Sağlık Bakanlığı, Kalite Mevzuat 7. Sağlık Kurumlarında Kalite Yönetimi, Aöf Yayınları 8. Bilçin Meydan, Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Ana Unsuru Olarak Hasta Güvenliği Sistemlerinin Oluşturulması: Hastaneler İçin Bir Yol Haritası Önerisi 9. Mark Graban, Lean Hospital 10. Turan Erkılıç, Toplam Kalite Yönetimi İkelerinin Yönetim Yaklaşımları Bağlamıda Tartışılması 11.http://content.lms.sabis.sakarya.edu.tr/Uploads/50496/30868/6._hafta_sorun_%C3%A7%C3%B6zme_teknikleri.pptx 12. Selami Yıldız, Sağlık İşletmelerinde Yalın Uygulamalar Üzerine Genel Bir Literatür Taraması 13. Güvenlik raporlama sistemi, Sağlık bakanlığı: https://grs.saglik.gov.tr/BM/UGRS.aspx 14. Cuma Çakmak vd. Türkiye Ulusal Güvenlik Raporlama Sistemi (GRS) Üzerinden Tıbbi Hataların Değerlendirilmesi 15. TTB Raporları 2010, Hasta Güvenliği: Türkiye Ve Dünya |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Optisyenlik ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
2 | Optisyenlikte kullanılan temel düzeydeki alet ve cihazların kuramsal ve uygulamalı bilgileri ile ilgili teknolojileri kullanır. | ||||||
3 | Optisyenlik alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | ||||||
4 | Optisyenlik alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | ||||||
5 | Satış alanının gerektirdiği iletişim becerilerini kullanır. | ||||||
6 | Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. | ||||||
7 | Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. Optisyenlik alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | ||||||
8 | Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. |
Değerlendirme Sistemi
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIKTA KALİTE YÖNETİMİ | OPT1211127 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Tanımsız |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Hasta ve çalışan güvenliği ilkeleri ışığında Türkiye’nin sağlık bakım sistemindeki kalite süreçleri ve uygulamaları ile ilgili anlayış kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin Tanıtımı ve Amacı,Toplam Kalite Yönetimine Giriş ve Temel Kavramlar,Sağlık Hizmetlerinde Toplam Kalite Yönetimi ve Önemi,Toplam Kalite Yönetimi İlkeleri I,Toplam Kalite Yönetimi İlkeleri II,Akreditasyon, Standardizasyon ve Sertifikasyon,Kalite İyileştirmede Kullanılan Araçları ve Problem Çözme Teknikleri,ARA SINAV,Süreç Yönetimi,Toplam Kalite Yönetimi ve Dokümantasyon,Hasta ve Çalışan Güvenliği,Sağlık Hizmetlerinde Şikâyet Yönetimi,Sağlıkta Kalite Standartları,Stratejik Yönetim ve Toplam Kalite Yönetimi,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Ders Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sağlık hizmetlerinde kalite yönetiminin önemini, gerekliliğini ve özelliklerini açıklayabilmesi | ||
Sağlıkta kalite yönetimi ile ilgili temel kavramları ve kalite iyileştirmede kullanılan teknikleri tanımlayabilmesi | ||
Hasta ve çalışan güvenliği ile ilgili güncel yaklaşımları tartışabilmesi | ||
Kalite standartları ile ilgili güncel yaklaşımları tartışır |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dersin Tanıtımı ve Amacı | |
2 | Toplam Kalite Yönetimine Giriş ve Temel Kavramlar | |
3 | Sağlık Hizmetlerinde Toplam Kalite Yönetimi ve Önemi | |
4 | Toplam Kalite Yönetimi İlkeleri I | |
5 | Toplam Kalite Yönetimi İlkeleri II | |
6 | Akreditasyon, Standardizasyon ve Sertifikasyon | |
7 | Kalite İyileştirmede Kullanılan Araçları ve Problem Çözme Teknikleri | |
8 | ARA SINAV | |
9 | Süreç Yönetimi | |
10 | Toplam Kalite Yönetimi ve Dokümantasyon | |
11 | Hasta ve Çalışan Güvenliği | |
12 | Sağlık Hizmetlerinde Şikâyet Yönetimi | |
13 | Sağlıkta Kalite Standartları | |
14 | Stratejik Yönetim ve Toplam Kalite Yönetimi | |
15 | Genel Değerlendirme |
Kaynak |
1. Ümit Şahin, Sağlık İşletmelerinde Kalite Yönetimi Ders Notları, ESOGÜ 2. İsmail Efil, Toplam Kalite Yönetimi 3. Muhittin Şimşek, Kalite Yönetimi 4. Haydar Sur, Hastane Yönetimi 5. Tüska, SAS Hastane Seti 6. Sağlık Bakanlığı, Kalite Mevzuat 7. Sağlık Kurumlarında Kalite Yönetimi, Aöf Yayınları 8. Bilçin Meydan, Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Ana Unsuru Olarak Hasta Güvenliği Sistemlerinin Oluşturulması: Hastaneler İçin Bir Yol Haritası Önerisi 9. Mark Graban, Lean Hospital 10. Turan Erkılıç, Toplam Kalite Yönetimi İkelerinin Yönetim Yaklaşımları Bağlamıda Tartışılması 11.http://content.lms.sabis.sakarya.edu.tr/Uploads/50496/30868/6._hafta_sorun_%C3%A7%C3%B6zme_teknikleri.pptx 12. Selami Yıldız, Sağlık İşletmelerinde Yalın Uygulamalar Üzerine Genel Bir Literatür Taraması 13. Güvenlik raporlama sistemi, Sağlık bakanlığı: https://grs.saglik.gov.tr/BM/UGRS.aspx 14. Cuma Çakmak vd. Türkiye Ulusal Güvenlik Raporlama Sistemi (GRS) Üzerinden Tıbbi Hataların Değerlendirilmesi 15. TTB Raporları 2010, Hasta Güvenliği: Türkiye Ve Dünya |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Optisyenlik ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
2 | Optisyenlikte kullanılan temel düzeydeki alet ve cihazların kuramsal ve uygulamalı bilgileri ile ilgili teknolojileri kullanır. | ||||||
3 | Optisyenlik alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | ||||||
4 | Optisyenlik alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | ||||||
5 | Satış alanının gerektirdiği iletişim becerilerini kullanır. | ||||||
6 | Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. | ||||||
7 | Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. Optisyenlik alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | ||||||
8 | Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. |