Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MALZEME BİLGİSİ II | MİR1210456 | Bahar Dönemi | 2+1 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Seda ÖZÇETİN BAÇÇIOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilere geleneksel yapılarda kullanılan malzemelerin kullanım amacı, uygulama yöntemi, bozulma nedenleri ve onarım tekniklerinin tanıtılmasıdır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ahşap malzemenin tanımı, elde edilişi, işlenişi. Ağaç türleri, özellikleri ve tanıma çalışması.,Ahşap malzemenin tarihsel gelişimi, kullanıldığı yerler, sanat tarihi içindeki işleme şekilleri ve önemi.,Ahşapta bozulmaya neden olan unsurlar. Atmosfere dayalı bozulmalar; ısı, ışık, yağmur, nem. Yapım ve üretimden kaynaklı nedenler. Kullanım sırasında oluşan nedenler. Biyolojik etkenler; Bakteriler, Mantarlar, Böcekler. Bunların türleri, yaşam döngüleri, verdikleri zarar ve etkileri.,Ahşapta yıkıma neden olan biyolojik etkilerin durdurulma çalışmaları. Fumigasyon, ilaç emdirme, fırınlama, 2 gama ışınları, vs. Ahşap konservasyonunda kullanılacak sağlamlaştırıcılar, tümlemelerde kullanılacak epoksiler. Ahşap onarımında kullanılacak yapıştırıcılar, yapıştırma işleminde kullanılacak aletler ve yöntemler.,Kargir Yapı Birim Malzemeleri (Doğal Taşlar, Pişmiş Toprak Malzemeler) ve Bağlayıcıların Tanıtımı, Fiziksel, Kimyasal ve Mekanik Özellikleri,Kargir yapılarda bozulma çeşitleri,Kargir yapılarda bozulma çeşitleri,Ara sınav,Kargir yapılarda onarım ve sağlamlaştırma,Kargir yapılarda onarım ve sağlamlaştırma,Metal eserlerin tanımı, tarihsel gelişimi, üretim teknikleri, metal eserler üzerinde oluşan korozyon çeşidinin belirlenmesinde uygulanan yöntemler,Mimaride metal kullanımı, tarihsel süreci ve gelişimi,Metal Örnekleri – Bakır, Demir, Çelik , Kalay – Kullanımı, Bozulma Nedenleri, Onarım Yöntemleri, Alaşımları,Metal Örnekleri – Kurşun, Çinko, Alüminyum, Nikel ve Krom – Kullanımı, Bozulma Nedenleri, Onarım Yöntemleri, Alaşımları,Antik metallerin restorasyonu ve konservasyonu; konularını içermektedir. |
Ders Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Çevresel etkenler hakkında bilgi sahibi olmak ve kullanıcı gereksinmelerinin belirleme. | ||
Yapı malzemelerinin üretimlerinden kullanımlarına kadar, yapılarının ve özelliklerinin öğrenme. | ||
Çevresel etmenler ve kullanıcı gereksinimlerine bağlı olarak gerekli niteliklerin belirlenme. | ||
Yapı malzemelerinin doğru yerlerde kullanılma becerisinin kazanma. | ||
Yapı malzemesi ile ilgili bilgileri elde etme, değerlendirme, kayıt etme ve uygulama becerisinin kazanılması. | ||
Geleneksel yapılarda kullanılan malzeme uygulama tekniğine hakim olabilme. | ||
Geleneksel yapılarda kullanılan malzeme terminolojisini hakim olabilme. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Ahşap malzemenin tanımı, elde edilişi, işlenişi. Ağaç türleri, özellikleri ve tanıma çalışması. | |
2 | Ahşap malzemenin tarihsel gelişimi, kullanıldığı yerler, sanat tarihi içindeki işleme şekilleri ve önemi. | |
3 | Ahşapta bozulmaya neden olan unsurlar. Atmosfere dayalı bozulmalar; ısı, ışık, yağmur, nem. Yapım ve üretimden kaynaklı nedenler. Kullanım sırasında oluşan nedenler. Biyolojik etkenler; Bakteriler, Mantarlar, Böcekler. Bunların türleri, yaşam döngüleri, verdikleri zarar ve etkileri. | |
4 | Ahşapta yıkıma neden olan biyolojik etkilerin durdurulma çalışmaları. Fumigasyon, ilaç emdirme, fırınlama, 2 gama ışınları, vs. Ahşap konservasyonunda kullanılacak sağlamlaştırıcılar, tümlemelerde kullanılacak epoksiler. Ahşap onarımında kullanılacak yapıştırıcılar, yapıştırma işleminde kullanılacak aletler ve yöntemler. |
|
5 | Kargir Yapı Birim Malzemeleri (Doğal Taşlar, Pişmiş Toprak Malzemeler) ve Bağlayıcıların Tanıtımı, Fiziksel, Kimyasal ve Mekanik Özellikleri | |
6 | Kargir yapılarda bozulma çeşitleri | |
7 | Kargir yapılarda bozulma çeşitleri | |
8 | Ara sınav | |
9 | Kargir yapılarda onarım ve sağlamlaştırma | |
10 | Kargir yapılarda onarım ve sağlamlaştırma | |
11 | Metal eserlerin tanımı, tarihsel gelişimi, üretim teknikleri, metal eserler üzerinde oluşan korozyon çeşidinin belirlenmesinde uygulanan yöntemler | |
12 | Mimaride metal kullanımı, tarihsel süreci ve gelişimi | |
13 | Metal Örnekleri – Bakır, Demir, Çelik , Kalay – Kullanımı, Bozulma Nedenleri, Onarım Yöntemleri, Alaşımları | |
14 | Metal Örnekleri – Kurşun, Çinko, Alüminyum, Nikel ve Krom – Kullanımı, Bozulma Nedenleri, Onarım Yöntemleri, Alaşımları | |
15 | Antik metallerin restorasyonu ve konservasyonu |
Kaynak |
- Erdin, N., 2009, “Ahşap Konservasyonu”, İstanbul ŞİMŞEK, O., Yapı Malzemesi, Seçkin Yayınevi, Ankara, 2007. - Günay,R., “Geleneksel Ahşap Yapılar - Sorunları ve Çözüm Yolları”, Birsen Yayınevi, İstanbul, 2007 - AHUNBAY, Z., “Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, Yem Yayınevi, İstanbul - ÇELEBİ, R., M., Anadolu Kerpiç Mimarlığı, T.C.İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2012. - SOYGENİŞ, M.”Eldem Sedad Hakkı, Yapı I, II, III, IV” - ULUENGİN, B., Mimari Metaller, Birsen Yayınevi, İstanbul, 2006. - ONARAN, K., Yapı Malzemesi Ders Notları :Metaller, İstanbul Teknik Üniversitesi İnşaat Fakültesi Matbaası, İstanbul, 1985. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Koruma alanında temel ilke ve yöntemleri bilir. | ||||||
2 | Kültürel miras eserlerini oluşturan malzemeleri bilen, bozulmaları tanıyan, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur. | ||||||
3 | Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeler. | ||||||
4 | Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenir. | ||||||
5 | Mesleki ve toplumsal etik değerlere sahip olur. | ||||||
6 | Mesleki araçları ve teknikleri kullanır. | ||||||
7 | Alanın gerektirdiği bilgisayar yazılımlarını ve bilgi iletişim teknolojilerini başarıyla kullanır. | ||||||
8 | Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | ||||||
9 | Multidisipliner etkileşime önem verir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MALZEME BİLGİSİ II | MİR1210456 | Bahar Dönemi | 2+1 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Seda ÖZÇETİN BAÇÇIOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilere geleneksel yapılarda kullanılan malzemelerin kullanım amacı, uygulama yöntemi, bozulma nedenleri ve onarım tekniklerinin tanıtılmasıdır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ahşap malzemenin tanımı, elde edilişi, işlenişi. Ağaç türleri, özellikleri ve tanıma çalışması.,Ahşap malzemenin tarihsel gelişimi, kullanıldığı yerler, sanat tarihi içindeki işleme şekilleri ve önemi.,Ahşapta bozulmaya neden olan unsurlar. Atmosfere dayalı bozulmalar; ısı, ışık, yağmur, nem. Yapım ve üretimden kaynaklı nedenler. Kullanım sırasında oluşan nedenler. Biyolojik etkenler; Bakteriler, Mantarlar, Böcekler. Bunların türleri, yaşam döngüleri, verdikleri zarar ve etkileri.,Ahşapta yıkıma neden olan biyolojik etkilerin durdurulma çalışmaları. Fumigasyon, ilaç emdirme, fırınlama, 2 gama ışınları, vs. Ahşap konservasyonunda kullanılacak sağlamlaştırıcılar, tümlemelerde kullanılacak epoksiler. Ahşap onarımında kullanılacak yapıştırıcılar, yapıştırma işleminde kullanılacak aletler ve yöntemler.,Kargir Yapı Birim Malzemeleri (Doğal Taşlar, Pişmiş Toprak Malzemeler) ve Bağlayıcıların Tanıtımı, Fiziksel, Kimyasal ve Mekanik Özellikleri,Kargir yapılarda bozulma çeşitleri,Kargir yapılarda bozulma çeşitleri,Ara sınav,Kargir yapılarda onarım ve sağlamlaştırma,Kargir yapılarda onarım ve sağlamlaştırma,Metal eserlerin tanımı, tarihsel gelişimi, üretim teknikleri, metal eserler üzerinde oluşan korozyon çeşidinin belirlenmesinde uygulanan yöntemler,Mimaride metal kullanımı, tarihsel süreci ve gelişimi,Metal Örnekleri – Bakır, Demir, Çelik , Kalay – Kullanımı, Bozulma Nedenleri, Onarım Yöntemleri, Alaşımları,Metal Örnekleri – Kurşun, Çinko, Alüminyum, Nikel ve Krom – Kullanımı, Bozulma Nedenleri, Onarım Yöntemleri, Alaşımları,Antik metallerin restorasyonu ve konservasyonu; konularını içermektedir. |
Ders Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Çevresel etkenler hakkında bilgi sahibi olmak ve kullanıcı gereksinmelerinin belirleme. | ||
Yapı malzemelerinin üretimlerinden kullanımlarına kadar, yapılarının ve özelliklerinin öğrenme. | ||
Çevresel etmenler ve kullanıcı gereksinimlerine bağlı olarak gerekli niteliklerin belirlenme. | ||
Yapı malzemelerinin doğru yerlerde kullanılma becerisinin kazanma. | ||
Yapı malzemesi ile ilgili bilgileri elde etme, değerlendirme, kayıt etme ve uygulama becerisinin kazanılması. | ||
Geleneksel yapılarda kullanılan malzeme uygulama tekniğine hakim olabilme. | ||
Geleneksel yapılarda kullanılan malzeme terminolojisini hakim olabilme. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Ahşap malzemenin tanımı, elde edilişi, işlenişi. Ağaç türleri, özellikleri ve tanıma çalışması. | |
2 | Ahşap malzemenin tarihsel gelişimi, kullanıldığı yerler, sanat tarihi içindeki işleme şekilleri ve önemi. | |
3 | Ahşapta bozulmaya neden olan unsurlar. Atmosfere dayalı bozulmalar; ısı, ışık, yağmur, nem. Yapım ve üretimden kaynaklı nedenler. Kullanım sırasında oluşan nedenler. Biyolojik etkenler; Bakteriler, Mantarlar, Böcekler. Bunların türleri, yaşam döngüleri, verdikleri zarar ve etkileri. | |
4 | Ahşapta yıkıma neden olan biyolojik etkilerin durdurulma çalışmaları. Fumigasyon, ilaç emdirme, fırınlama, 2 gama ışınları, vs. Ahşap konservasyonunda kullanılacak sağlamlaştırıcılar, tümlemelerde kullanılacak epoksiler. Ahşap onarımında kullanılacak yapıştırıcılar, yapıştırma işleminde kullanılacak aletler ve yöntemler. |
|
5 | Kargir Yapı Birim Malzemeleri (Doğal Taşlar, Pişmiş Toprak Malzemeler) ve Bağlayıcıların Tanıtımı, Fiziksel, Kimyasal ve Mekanik Özellikleri | |
6 | Kargir yapılarda bozulma çeşitleri | |
7 | Kargir yapılarda bozulma çeşitleri | |
8 | Ara sınav | |
9 | Kargir yapılarda onarım ve sağlamlaştırma | |
10 | Kargir yapılarda onarım ve sağlamlaştırma | |
11 | Metal eserlerin tanımı, tarihsel gelişimi, üretim teknikleri, metal eserler üzerinde oluşan korozyon çeşidinin belirlenmesinde uygulanan yöntemler | |
12 | Mimaride metal kullanımı, tarihsel süreci ve gelişimi | |
13 | Metal Örnekleri – Bakır, Demir, Çelik , Kalay – Kullanımı, Bozulma Nedenleri, Onarım Yöntemleri, Alaşımları | |
14 | Metal Örnekleri – Kurşun, Çinko, Alüminyum, Nikel ve Krom – Kullanımı, Bozulma Nedenleri, Onarım Yöntemleri, Alaşımları | |
15 | Antik metallerin restorasyonu ve konservasyonu |
Kaynak |
- Erdin, N., 2009, “Ahşap Konservasyonu”, İstanbul ŞİMŞEK, O., Yapı Malzemesi, Seçkin Yayınevi, Ankara, 2007. - Günay,R., “Geleneksel Ahşap Yapılar - Sorunları ve Çözüm Yolları”, Birsen Yayınevi, İstanbul, 2007 - AHUNBAY, Z., “Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, Yem Yayınevi, İstanbul - ÇELEBİ, R., M., Anadolu Kerpiç Mimarlığı, T.C.İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2012. - SOYGENİŞ, M.”Eldem Sedad Hakkı, Yapı I, II, III, IV” - ULUENGİN, B., Mimari Metaller, Birsen Yayınevi, İstanbul, 2006. - ONARAN, K., Yapı Malzemesi Ders Notları :Metaller, İstanbul Teknik Üniversitesi İnşaat Fakültesi Matbaası, İstanbul, 1985. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Koruma alanında temel ilke ve yöntemleri bilir. | ||||||
2 | Kültürel miras eserlerini oluşturan malzemeleri bilen, bozulmaları tanıyan, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur. | ||||||
3 | Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeler. | ||||||
4 | Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenir. | ||||||
5 | Mesleki ve toplumsal etik değerlere sahip olur. | ||||||
6 | Mesleki araçları ve teknikleri kullanır. | ||||||
7 | Alanın gerektirdiği bilgisayar yazılımlarını ve bilgi iletişim teknolojilerini başarıyla kullanır. | ||||||
8 | Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | ||||||
9 | Multidisipliner etkileşime önem verir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |