Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

Ders Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
MALZEME BİLGİSİ II MİR1210456 Bahar Dönemi 2+1 3 4
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Ön Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler Öğr.Gör. Seda ÖZÇETİN BAÇÇIOĞLU
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Bu dersin amacı öğrencilere geleneksel yapılarda kullanılan malzemelerin kullanım amacı, uygulama yöntemi, bozulma nedenleri ve onarım tekniklerinin tanıtılmasıdır.
Dersin İçeriği Bu ders; Ahşap malzemenin tanımı, elde edilişi, işlenişi. Ağaç türleri, özellikleri ve tanıma çalışması.,Ahşap malzemenin tarihsel gelişimi, kullanıldığı yerler, sanat tarihi içindeki işleme şekilleri ve önemi.,Ahşapta bozulmaya neden olan unsurlar. Atmosfere dayalı bozulmalar; ısı, ışık, yağmur, nem. Yapım ve üretimden kaynaklı nedenler. Kullanım sırasında oluşan nedenler. Biyolojik etkenler; Bakteriler, Mantarlar, Böcekler. Bunların türleri, yaşam döngüleri, verdikleri zarar ve etkileri.,Ahşapta yıkıma neden olan biyolojik etkilerin durdurulma çalışmaları. Fumigasyon, ilaç emdirme, fırınlama,
2
gama ışınları, vs. Ahşap konservasyonunda kullanılacak sağlamlaştırıcılar, tümlemelerde kullanılacak epoksiler.
Ahşap onarımında kullanılacak yapıştırıcılar, yapıştırma işleminde kullanılacak aletler ve yöntemler.,Kargir Yapı Birim Malzemeleri (Doğal Taşlar, Pişmiş Toprak Malzemeler) ve Bağlayıcıların Tanıtımı, Fiziksel, Kimyasal ve Mekanik Özellikleri,Kargir yapılarda bozulma çeşitleri,Kargir yapılarda bozulma çeşitleri,Ara sınav,Kargir yapılarda onarım ve sağlamlaştırma,Kargir yapılarda onarım ve sağlamlaştırma,Metal eserlerin tanımı, tarihsel gelişimi, üretim teknikleri, metal eserler üzerinde oluşan korozyon çeşidinin belirlenmesinde uygulanan yöntemler,Mimaride metal kullanımı, tarihsel süreci ve gelişimi,Metal Örnekleri – Bakır, Demir, Çelik , Kalay – Kullanımı, Bozulma Nedenleri, Onarım Yöntemleri, Alaşımları,Metal Örnekleri – Kurşun, Çinko, Alüminyum, Nikel ve Krom – Kullanımı, Bozulma Nedenleri, Onarım Yöntemleri, Alaşımları,Antik metallerin restorasyonu ve konservasyonu; konularını içermektedir.
Ders Öğrenme Kazanımları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Çevresel etkenler hakkında bilgi sahibi olmak ve kullanıcı gereksinmelerinin belirleme.
Yapı malzemelerinin üretimlerinden kullanımlarına kadar, yapılarının ve özelliklerinin öğrenme.
Çevresel etmenler ve kullanıcı gereksinimlerine bağlı olarak gerekli niteliklerin belirlenme.
Yapı malzemelerinin doğru yerlerde kullanılma becerisinin kazanma.
Yapı malzemesi ile ilgili bilgileri elde etme, değerlendirme, kayıt etme ve uygulama becerisinin kazanılması.
Geleneksel yapılarda kullanılan malzeme uygulama tekniğine hakim olabilme.
Geleneksel yapılarda kullanılan malzeme terminolojisini hakim olabilme.
Öğretim Yöntemleri:
Ölçme Yöntemleri:

Ders Akışı

Sıra Konular Ön Hazırlık
1 Ahşap malzemenin tanımı, elde edilişi, işlenişi. Ağaç türleri, özellikleri ve tanıma çalışması.
2 Ahşap malzemenin tarihsel gelişimi, kullanıldığı yerler, sanat tarihi içindeki işleme şekilleri ve önemi.
3 Ahşapta bozulmaya neden olan unsurlar. Atmosfere dayalı bozulmalar; ısı, ışık, yağmur, nem. Yapım ve üretimden kaynaklı nedenler. Kullanım sırasında oluşan nedenler. Biyolojik etkenler; Bakteriler, Mantarlar, Böcekler. Bunların türleri, yaşam döngüleri, verdikleri zarar ve etkileri.
4 Ahşapta yıkıma neden olan biyolojik etkilerin durdurulma çalışmaları. Fumigasyon, ilaç emdirme, fırınlama,
2
gama ışınları, vs. Ahşap konservasyonunda kullanılacak sağlamlaştırıcılar, tümlemelerde kullanılacak epoksiler.
Ahşap onarımında kullanılacak yapıştırıcılar, yapıştırma işleminde kullanılacak aletler ve yöntemler.
5 Kargir Yapı Birim Malzemeleri (Doğal Taşlar, Pişmiş Toprak Malzemeler) ve Bağlayıcıların Tanıtımı, Fiziksel, Kimyasal ve Mekanik Özellikleri
6 Kargir yapılarda bozulma çeşitleri
7 Kargir yapılarda bozulma çeşitleri
8 Ara sınav
9 Kargir yapılarda onarım ve sağlamlaştırma
10 Kargir yapılarda onarım ve sağlamlaştırma
11 Metal eserlerin tanımı, tarihsel gelişimi, üretim teknikleri, metal eserler üzerinde oluşan korozyon çeşidinin belirlenmesinde uygulanan yöntemler
12 Mimaride metal kullanımı, tarihsel süreci ve gelişimi
13 Metal Örnekleri – Bakır, Demir, Çelik , Kalay – Kullanımı, Bozulma Nedenleri, Onarım Yöntemleri, Alaşımları
14 Metal Örnekleri – Kurşun, Çinko, Alüminyum, Nikel ve Krom – Kullanımı, Bozulma Nedenleri, Onarım Yöntemleri, Alaşımları
15 Antik metallerin restorasyonu ve konservasyonu
Kaynak
- Erdin, N., 2009, “Ahşap Konservasyonu”, İstanbul ŞİMŞEK, O., Yapı Malzemesi, Seçkin Yayınevi, Ankara, 2007. - Günay,R., “Geleneksel Ahşap Yapılar - Sorunları ve Çözüm Yolları”, Birsen Yayınevi, İstanbul, 2007 - AHUNBAY, Z., “Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, Yem Yayınevi, İstanbul - ÇELEBİ, R., M., Anadolu Kerpiç Mimarlığı, T.C.İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2012. - SOYGENİŞ, M.”Eldem Sedad Hakkı, Yapı I, II, III, IV” - ULUENGİN, B., Mimari Metaller, Birsen Yayınevi, İstanbul, 2006. - ONARAN, K., Yapı Malzemesi Ders Notları :Metaller, İstanbul Teknik Üniversitesi İnşaat Fakültesi Matbaası, İstanbul, 1985.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No Program Yeterliliği Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1
Koruma alanında temel ilke ve yöntemleri bilir.
2
Kültürel miras eserlerini oluşturan malzemeleri bilen, bozulmaları tanıyan, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur.
3
Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeler.
4
Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenir.
5
Mesleki ve toplumsal etik değerlere sahip olur.
6
Mesleki araçları ve teknikleri kullanır.
7
Alanın gerektirdiği bilgisayar yazılımlarını ve bilgi iletişim teknolojilerini başarıyla kullanır.
8
Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
9
Multidisipliner etkileşime önem verir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı Düzeyi Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı   40
Genel Sınavın Başarıya Oranı   60
Toplam   100

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

Ders Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
MALZEME BİLGİSİ II MİR1210456 Bahar Dönemi 2+1 3 4
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Ön Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler Öğr.Gör. Seda ÖZÇETİN BAÇÇIOĞLU
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Bu dersin amacı öğrencilere geleneksel yapılarda kullanılan malzemelerin kullanım amacı, uygulama yöntemi, bozulma nedenleri ve onarım tekniklerinin tanıtılmasıdır.
Dersin İçeriği Bu ders; Ahşap malzemenin tanımı, elde edilişi, işlenişi. Ağaç türleri, özellikleri ve tanıma çalışması.,Ahşap malzemenin tarihsel gelişimi, kullanıldığı yerler, sanat tarihi içindeki işleme şekilleri ve önemi.,Ahşapta bozulmaya neden olan unsurlar. Atmosfere dayalı bozulmalar; ısı, ışık, yağmur, nem. Yapım ve üretimden kaynaklı nedenler. Kullanım sırasında oluşan nedenler. Biyolojik etkenler; Bakteriler, Mantarlar, Böcekler. Bunların türleri, yaşam döngüleri, verdikleri zarar ve etkileri.,Ahşapta yıkıma neden olan biyolojik etkilerin durdurulma çalışmaları. Fumigasyon, ilaç emdirme, fırınlama,
2
gama ışınları, vs. Ahşap konservasyonunda kullanılacak sağlamlaştırıcılar, tümlemelerde kullanılacak epoksiler.
Ahşap onarımında kullanılacak yapıştırıcılar, yapıştırma işleminde kullanılacak aletler ve yöntemler.,Kargir Yapı Birim Malzemeleri (Doğal Taşlar, Pişmiş Toprak Malzemeler) ve Bağlayıcıların Tanıtımı, Fiziksel, Kimyasal ve Mekanik Özellikleri,Kargir yapılarda bozulma çeşitleri,Kargir yapılarda bozulma çeşitleri,Ara sınav,Kargir yapılarda onarım ve sağlamlaştırma,Kargir yapılarda onarım ve sağlamlaştırma,Metal eserlerin tanımı, tarihsel gelişimi, üretim teknikleri, metal eserler üzerinde oluşan korozyon çeşidinin belirlenmesinde uygulanan yöntemler,Mimaride metal kullanımı, tarihsel süreci ve gelişimi,Metal Örnekleri – Bakır, Demir, Çelik , Kalay – Kullanımı, Bozulma Nedenleri, Onarım Yöntemleri, Alaşımları,Metal Örnekleri – Kurşun, Çinko, Alüminyum, Nikel ve Krom – Kullanımı, Bozulma Nedenleri, Onarım Yöntemleri, Alaşımları,Antik metallerin restorasyonu ve konservasyonu; konularını içermektedir.
Ders Öğrenme Kazanımları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Çevresel etkenler hakkında bilgi sahibi olmak ve kullanıcı gereksinmelerinin belirleme.
Yapı malzemelerinin üretimlerinden kullanımlarına kadar, yapılarının ve özelliklerinin öğrenme.
Çevresel etmenler ve kullanıcı gereksinimlerine bağlı olarak gerekli niteliklerin belirlenme.
Yapı malzemelerinin doğru yerlerde kullanılma becerisinin kazanma.
Yapı malzemesi ile ilgili bilgileri elde etme, değerlendirme, kayıt etme ve uygulama becerisinin kazanılması.
Geleneksel yapılarda kullanılan malzeme uygulama tekniğine hakim olabilme.
Geleneksel yapılarda kullanılan malzeme terminolojisini hakim olabilme.
Öğretim Yöntemleri:
Ölçme Yöntemleri:

Ders Akışı

Sıra Konular Ön Hazırlık
1 Ahşap malzemenin tanımı, elde edilişi, işlenişi. Ağaç türleri, özellikleri ve tanıma çalışması.
2 Ahşap malzemenin tarihsel gelişimi, kullanıldığı yerler, sanat tarihi içindeki işleme şekilleri ve önemi.
3 Ahşapta bozulmaya neden olan unsurlar. Atmosfere dayalı bozulmalar; ısı, ışık, yağmur, nem. Yapım ve üretimden kaynaklı nedenler. Kullanım sırasında oluşan nedenler. Biyolojik etkenler; Bakteriler, Mantarlar, Böcekler. Bunların türleri, yaşam döngüleri, verdikleri zarar ve etkileri.
4 Ahşapta yıkıma neden olan biyolojik etkilerin durdurulma çalışmaları. Fumigasyon, ilaç emdirme, fırınlama,
2
gama ışınları, vs. Ahşap konservasyonunda kullanılacak sağlamlaştırıcılar, tümlemelerde kullanılacak epoksiler.
Ahşap onarımında kullanılacak yapıştırıcılar, yapıştırma işleminde kullanılacak aletler ve yöntemler.
5 Kargir Yapı Birim Malzemeleri (Doğal Taşlar, Pişmiş Toprak Malzemeler) ve Bağlayıcıların Tanıtımı, Fiziksel, Kimyasal ve Mekanik Özellikleri
6 Kargir yapılarda bozulma çeşitleri
7 Kargir yapılarda bozulma çeşitleri
8 Ara sınav
9 Kargir yapılarda onarım ve sağlamlaştırma
10 Kargir yapılarda onarım ve sağlamlaştırma
11 Metal eserlerin tanımı, tarihsel gelişimi, üretim teknikleri, metal eserler üzerinde oluşan korozyon çeşidinin belirlenmesinde uygulanan yöntemler
12 Mimaride metal kullanımı, tarihsel süreci ve gelişimi
13 Metal Örnekleri – Bakır, Demir, Çelik , Kalay – Kullanımı, Bozulma Nedenleri, Onarım Yöntemleri, Alaşımları
14 Metal Örnekleri – Kurşun, Çinko, Alüminyum, Nikel ve Krom – Kullanımı, Bozulma Nedenleri, Onarım Yöntemleri, Alaşımları
15 Antik metallerin restorasyonu ve konservasyonu
Kaynak
- Erdin, N., 2009, “Ahşap Konservasyonu”, İstanbul ŞİMŞEK, O., Yapı Malzemesi, Seçkin Yayınevi, Ankara, 2007. - Günay,R., “Geleneksel Ahşap Yapılar - Sorunları ve Çözüm Yolları”, Birsen Yayınevi, İstanbul, 2007 - AHUNBAY, Z., “Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, Yem Yayınevi, İstanbul - ÇELEBİ, R., M., Anadolu Kerpiç Mimarlığı, T.C.İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2012. - SOYGENİŞ, M.”Eldem Sedad Hakkı, Yapı I, II, III, IV” - ULUENGİN, B., Mimari Metaller, Birsen Yayınevi, İstanbul, 2006. - ONARAN, K., Yapı Malzemesi Ders Notları :Metaller, İstanbul Teknik Üniversitesi İnşaat Fakültesi Matbaası, İstanbul, 1985.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No Program Yeterliliği Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1
Koruma alanında temel ilke ve yöntemleri bilir.
2
Kültürel miras eserlerini oluşturan malzemeleri bilen, bozulmaları tanıyan, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur.
3
Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeler.
4
Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenir.
5
Mesleki ve toplumsal etik değerlere sahip olur.
6
Mesleki araçları ve teknikleri kullanır.
7
Alanın gerektirdiği bilgisayar yazılımlarını ve bilgi iletişim teknolojilerini başarıyla kullanır.
8
Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
9
Multidisipliner etkileşime önem verir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı Düzeyi Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı   40
Genel Sınavın Başarıya Oranı   60
Toplam   100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu