Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
RÖLÖVE I | MİR1111012 | Güz Dönemi | 1+4 | 5 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Seda ÖZÇETİN BAÇÇIOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Tarihi ve kültürel açıdan korunması gerekli bir mimari eserin, mevcut durum tespitinin ölçme ve belgeleme yöntemleri, rölöve çalışmasını öğretilmesi |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin içeriği, amaç kapsam ve derste yapılacak çalışmalarla ilgili bilgi verilmesi,Rölövenin tarihçesi: cumhuriyet dönemi restoratör mimarlar ve çalışmaları,Rölöveye hazırlık: literatür ve arşiv araştırması,Rölöveye hazırlık: literatür ve arşiv araştırması,Rölöveye hazırlık: yerinde gözlem ve inceleme,Rölöveye hazırlık: fotoğrafla belgeleme,Rölöve fotoğraf albümü,Ara Sınav,Rölöve’de kullanılan aletler ve kroki hazırlama.,Ölçü alım teknikleri ve kroki çizimi,Belirlenen çalışma konusunun krokilerinin hazırlaması, ölçü alınması ve fotoğraf albümü oluşturulması.,Belirlenen çalışma konusunun krokilerinin hazırlaması, ölçü alınması ve fotoğraf albümü oluşturulması.,Belirlenen çalışma konusunun krokilerinin hazırlaması, ölçü alınması ve fotoğraf albümü oluşturulması.,Belirlenen çalışma konusunun krokilerinin hazırlaması, ölçü alınması ve fotoğraf albümü oluşturulması.,Rölöve çalışmaları sunumu; konularını içermektedir. |
Ders Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Tarihi ve kültürel yapıların korunmasıyla ilgili bilinç kazanmak. | ||
Mevcut bir yapının rölövesini yapabilme becerisi kazanmak. | ||
Alanda ölçüm ve çizim araç gereçlerini etkin bir biçimde kullanma becerisi kazanmak. | ||
Mevcut yapı ile ilgili literatür ve arşiv araştırması yapma becerisi kazanmak. | ||
Teknik resim kurallarına uygun çizim tekniklerini geliştirmek. | ||
Çalışma grubu içerisinde etkin rol alabilme becerisi geliştirmek. | ||
Mimari anlatım biçimleri ve ifade becerisi kazanmak. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dersin içeriği, amaç kapsam ve derste yapılacak çalışmalarla ilgili bilgi verilmesi | |
2 | Rölövenin tarihçesi: cumhuriyet dönemi restoratör mimarlar ve çalışmaları | |
3 | Rölöveye hazırlık: literatür ve arşiv araştırması | Belirlenen yapı üzerinden mimari dokümantasyon sürecine eşlik eden tarihsel araştırma, tarihi belgeler, haritalar, çizimler, gravürler, kitaplar, fotoğraflar vb. gibi farklı kaynakları kullanarak, yapının/konunun araştırılması |
4 | Rölöveye hazırlık: literatür ve arşiv araştırması | Belirlenen yapı üzerinden mimari dokümantasyon sürecine eşlik eden tarihsel araştırma, tarihi belgeler, haritalar, çizimler, gravürler, kitaplar, fotoğraflar vb. gibi farklı kaynakları kullanarak, yapının/konunun araştırılması |
5 | Rölöveye hazırlık: yerinde gözlem ve inceleme | Belirlenen yapı üzerinden mimari dokümantasyon sürecine eşlik eden tarihsel araştırma, tarihi belgeler, haritalar, çizimler, gravürler, kitaplar, fotoğraflar vb. gibi farklı kaynakları kullanarak, yapının/konunun araştırılması |
6 | Rölöveye hazırlık: fotoğrafla belgeleme | Belirlenen yapı üzerinden mimari dokümantasyon sürecine eşlik eden tarihsel araştırma, tarihi belgeler, haritalar, çizimler, gravürler, kitaplar, fotoğraflar vb. gibi farklı kaynakları kullanarak, yapının/konunun araştırılması |
7 | Rölöve fotoğraf albümü | Belirlenen yapı üzerinden mimari dokümantasyon sürecine eşlik eden tarihsel araştırma, tarihi belgeler, haritalar, çizimler, gravürler, kitaplar, fotoğraflar vb. gibi farklı kaynakları kullanarak, yapının/konunun araştırılması |
8 | Ara Sınav | |
9 | Rölöve’de kullanılan aletler ve kroki hazırlama. | |
10 | Ölçü alım teknikleri ve kroki çizimi | Belirlenen konunun ölçü alımı ve kroki çizimi |
11 | Belirlenen çalışma konusunun krokilerinin hazırlaması, ölçü alınması ve fotoğraf albümü oluşturulması. | Çalışma alanı 1 |
12 | Belirlenen çalışma konusunun krokilerinin hazırlaması, ölçü alınması ve fotoğraf albümü oluşturulması. | Çalışma alanı 2 |
13 | Belirlenen çalışma konusunun krokilerinin hazırlaması, ölçü alınması ve fotoğraf albümü oluşturulması. | Çalışma alanı 2 |
14 | Belirlenen çalışma konusunun krokilerinin hazırlaması, ölçü alınması ve fotoğraf albümü oluşturulması. | Değerlendirme, Final çalışması tashihi |
15 | Rölöve çalışmaları sunumu |
Kaynak |
- AHUNBAY, Z., Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon,İstanbul, Yem Yayınevi, 2006. - ELDEM, S.H., Yapı I-II-III-IV, Birsen Yayınevi, İstanbul - ULUENGİN, B., Rölöve, İstanbul, Yem Yayınevi, 2002. - ULUENGİN, B., Klasik Yapı Detayları, İstanbul, Yem Yayınevi, 2002. - ULUENGİN B., Osmanlı Anıt Mimarisinde Klasik Yapı Detayları, İstanbul, Yem Yayınevi, 2001. - ŞAHİNLER, O; KIZIL, F., Mimarlıkta Teknik Resim. - İZGİ, U. Pencereler, - BİNAN, M., Kapılar. Birsen Yayınevi, İstanbul |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Koruma alanında temel ilke ve yöntemleri bilir. | ||||||
2 | Kültürel miras eserlerini oluşturan malzemeleri bilen, bozulmaları tanıyan, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur. | ||||||
3 | Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeler. | ||||||
4 | Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenir. | ||||||
5 | Mesleki ve toplumsal etik değerlere sahip olur. | ||||||
6 | Mesleki araçları ve teknikleri kullanır. | ||||||
7 | Alanın gerektirdiği bilgisayar yazılımlarını ve bilgi iletişim teknolojilerini başarıyla kullanır. | ||||||
8 | Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | ||||||
9 | Multidisipliner etkileşime önem verir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
RÖLÖVE I | MİR1111012 | Güz Dönemi | 1+4 | 5 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Seda ÖZÇETİN BAÇÇIOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Tarihi ve kültürel açıdan korunması gerekli bir mimari eserin, mevcut durum tespitinin ölçme ve belgeleme yöntemleri, rölöve çalışmasını öğretilmesi |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin içeriği, amaç kapsam ve derste yapılacak çalışmalarla ilgili bilgi verilmesi,Rölövenin tarihçesi: cumhuriyet dönemi restoratör mimarlar ve çalışmaları,Rölöveye hazırlık: literatür ve arşiv araştırması,Rölöveye hazırlık: literatür ve arşiv araştırması,Rölöveye hazırlık: yerinde gözlem ve inceleme,Rölöveye hazırlık: fotoğrafla belgeleme,Rölöve fotoğraf albümü,Ara Sınav,Rölöve’de kullanılan aletler ve kroki hazırlama.,Ölçü alım teknikleri ve kroki çizimi,Belirlenen çalışma konusunun krokilerinin hazırlaması, ölçü alınması ve fotoğraf albümü oluşturulması.,Belirlenen çalışma konusunun krokilerinin hazırlaması, ölçü alınması ve fotoğraf albümü oluşturulması.,Belirlenen çalışma konusunun krokilerinin hazırlaması, ölçü alınması ve fotoğraf albümü oluşturulması.,Belirlenen çalışma konusunun krokilerinin hazırlaması, ölçü alınması ve fotoğraf albümü oluşturulması.,Rölöve çalışmaları sunumu; konularını içermektedir. |
Ders Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Tarihi ve kültürel yapıların korunmasıyla ilgili bilinç kazanmak. | ||
Mevcut bir yapının rölövesini yapabilme becerisi kazanmak. | ||
Alanda ölçüm ve çizim araç gereçlerini etkin bir biçimde kullanma becerisi kazanmak. | ||
Mevcut yapı ile ilgili literatür ve arşiv araştırması yapma becerisi kazanmak. | ||
Teknik resim kurallarına uygun çizim tekniklerini geliştirmek. | ||
Çalışma grubu içerisinde etkin rol alabilme becerisi geliştirmek. | ||
Mimari anlatım biçimleri ve ifade becerisi kazanmak. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dersin içeriği, amaç kapsam ve derste yapılacak çalışmalarla ilgili bilgi verilmesi | |
2 | Rölövenin tarihçesi: cumhuriyet dönemi restoratör mimarlar ve çalışmaları | |
3 | Rölöveye hazırlık: literatür ve arşiv araştırması | Belirlenen yapı üzerinden mimari dokümantasyon sürecine eşlik eden tarihsel araştırma, tarihi belgeler, haritalar, çizimler, gravürler, kitaplar, fotoğraflar vb. gibi farklı kaynakları kullanarak, yapının/konunun araştırılması |
4 | Rölöveye hazırlık: literatür ve arşiv araştırması | Belirlenen yapı üzerinden mimari dokümantasyon sürecine eşlik eden tarihsel araştırma, tarihi belgeler, haritalar, çizimler, gravürler, kitaplar, fotoğraflar vb. gibi farklı kaynakları kullanarak, yapının/konunun araştırılması |
5 | Rölöveye hazırlık: yerinde gözlem ve inceleme | Belirlenen yapı üzerinden mimari dokümantasyon sürecine eşlik eden tarihsel araştırma, tarihi belgeler, haritalar, çizimler, gravürler, kitaplar, fotoğraflar vb. gibi farklı kaynakları kullanarak, yapının/konunun araştırılması |
6 | Rölöveye hazırlık: fotoğrafla belgeleme | Belirlenen yapı üzerinden mimari dokümantasyon sürecine eşlik eden tarihsel araştırma, tarihi belgeler, haritalar, çizimler, gravürler, kitaplar, fotoğraflar vb. gibi farklı kaynakları kullanarak, yapının/konunun araştırılması |
7 | Rölöve fotoğraf albümü | Belirlenen yapı üzerinden mimari dokümantasyon sürecine eşlik eden tarihsel araştırma, tarihi belgeler, haritalar, çizimler, gravürler, kitaplar, fotoğraflar vb. gibi farklı kaynakları kullanarak, yapının/konunun araştırılması |
8 | Ara Sınav | |
9 | Rölöve’de kullanılan aletler ve kroki hazırlama. | |
10 | Ölçü alım teknikleri ve kroki çizimi | Belirlenen konunun ölçü alımı ve kroki çizimi |
11 | Belirlenen çalışma konusunun krokilerinin hazırlaması, ölçü alınması ve fotoğraf albümü oluşturulması. | Çalışma alanı 1 |
12 | Belirlenen çalışma konusunun krokilerinin hazırlaması, ölçü alınması ve fotoğraf albümü oluşturulması. | Çalışma alanı 2 |
13 | Belirlenen çalışma konusunun krokilerinin hazırlaması, ölçü alınması ve fotoğraf albümü oluşturulması. | Çalışma alanı 2 |
14 | Belirlenen çalışma konusunun krokilerinin hazırlaması, ölçü alınması ve fotoğraf albümü oluşturulması. | Değerlendirme, Final çalışması tashihi |
15 | Rölöve çalışmaları sunumu |
Kaynak |
- AHUNBAY, Z., Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon,İstanbul, Yem Yayınevi, 2006. - ELDEM, S.H., Yapı I-II-III-IV, Birsen Yayınevi, İstanbul - ULUENGİN, B., Rölöve, İstanbul, Yem Yayınevi, 2002. - ULUENGİN, B., Klasik Yapı Detayları, İstanbul, Yem Yayınevi, 2002. - ULUENGİN B., Osmanlı Anıt Mimarisinde Klasik Yapı Detayları, İstanbul, Yem Yayınevi, 2001. - ŞAHİNLER, O; KIZIL, F., Mimarlıkta Teknik Resim. - İZGİ, U. Pencereler, - BİNAN, M., Kapılar. Birsen Yayınevi, İstanbul |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Koruma alanında temel ilke ve yöntemleri bilir. | ||||||
2 | Kültürel miras eserlerini oluşturan malzemeleri bilen, bozulmaları tanıyan, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur. | ||||||
3 | Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeler. | ||||||
4 | Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenir. | ||||||
5 | Mesleki ve toplumsal etik değerlere sahip olur. | ||||||
6 | Mesleki araçları ve teknikleri kullanır. | ||||||
7 | Alanın gerektirdiği bilgisayar yazılımlarını ve bilgi iletişim teknolojilerini başarıyla kullanır. | ||||||
8 | Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | ||||||
9 | Multidisipliner etkileşime önem verir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |