Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TARİHİ YAPILARA İŞLEV KAZANDIRMA VE YENİ YAPILAŞMAMİR2211078Bahar Dönemi2+134
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiÖn Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıKorunması gerekli ancak özgün işlevini kaybetmiş yapılara güncel işlev verilmesini düzenleyen bu disiplinde binanın özgün işlevini ne surette kaybettiği araştırılması, buna göre binanın içinde bulunduğu yakın ve uzak çevrenin gereksinimleri ve diğer koşullar göz önüne alınarak bir metot çevresinde yeni işlev şekli belirlenmesi hedeflenmiştir.
Dersin İçeriğiBu ders; Tarihi ve geleneksel yapı kavramlarının tanımı,Tarihi yapıların kent dokusundaki yeri ve önemi,Koruma yöntemlerinde işlev kazandırmanın yeri ve önemi,Tarihi yapılara işlev kazandırılmasını gerektiren nedenler.,Tarihi yapılara işlev verilmesinde etkin olan faktörler.,Tarihi yapılara işlev verilmesinde bir proje yöntemi oluşumunu sağlayan veriler ve şemalar,Tarihi yapılara işlev verilmesinde bir proje yöntemi oluşumunu sağlayan veriler ve şemalar,Ara sınav,Tarihi binaya önerilen bir işlevin projesinin hazırlanması.,Tarihi çevre kavramı ve çevreyi oluşturan öğeler,Tarihi çevre içinde yeni yapı tasarımı veya korunması gerekli yapıya ek olarak yeni yapı tasarımı için ilkelerin belirlenmesi,Tarihi Çevre içinde yeni yapı tasarımı için izlenecek yöntemlerin belirlenmesi,Yurt içi ve dışından olumlu ve olumsuz örneklerin incelenmesi,Yurt içi ve dışından olumlu ve olumsuz örneklerin incelenmesi,Yurt içi ve dışından olumlu ve olumsuz örneklerin incelenmesi; konularını içermektedir.
Ders Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Tarihi çevrenin kavram ve kapsam yönünden incelenmesi, analizlerinin yapılması ve yöredeki belirgin elemanların tesbitini yapabilmek
Tarihi çevreyi oluşturan sokak, meydan gibi dış mekânların tanımlarının yapabilmek
Yörenin gereksinimleri ve buna göre tarihi çevre içinde gerekli yerlere ayrı bina veya korunması gerekli bir binaya ek olarak yeni bina tasarımı için ilkelerin belirleyebilmek
İlkeler doğrultusunda yöntem geliştirilmesi
Yurt içi ve dışından olumlu ve olumsuz örneklerin inceleyebilmek
Mimari anlatım biçimleri ve ifade becerisi kazanmak.
Çalışma grubu içerisinde etkin rol alabilme becerisi geliştirmek.
Öğretim Yöntemleri:
Ölçme Yöntemleri:

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tarihi ve geleneksel yapı kavramlarının tanımı
2Tarihi yapıların kent dokusundaki yeri ve önemi
3Koruma yöntemlerinde işlev kazandırmanın yeri ve önemi
4Tarihi yapılara işlev kazandırılmasını gerektiren nedenler.
5Tarihi yapılara işlev verilmesinde etkin olan faktörler.
6Tarihi yapılara işlev verilmesinde bir proje yöntemi oluşumunu sağlayan veriler ve şemalar
7Tarihi yapılara işlev verilmesinde bir proje yöntemi oluşumunu sağlayan veriler ve şemalar
8Ara sınav
9Tarihi binaya önerilen bir işlevin projesinin hazırlanması.
10Tarihi çevre kavramı ve çevreyi oluşturan öğeler
11Tarihi çevre içinde yeni yapı tasarımı veya korunması gerekli yapıya ek olarak yeni yapı tasarımı için ilkelerin belirlenmesi
12Tarihi Çevre içinde yeni yapı tasarımı için izlenecek yöntemlerin belirlenmesi
13Yurt içi ve dışından olumlu ve olumsuz örneklerin incelenmesi
14Yurt içi ve dışından olumlu ve olumsuz örneklerin incelenmesiBelirlenen konularda öğrencilerin sunumlarının incelenmesi
15Yurt içi ve dışından olumlu ve olumsuz örneklerin incelenmesiBelirlenen konularda öğrencilerin sunumlarının incelenmesi
Kaynak
-ALTINOLUK, Ü., “Yeniden Kullanımı”, YEM yayınları, İstanbul, 1998 -KUBAN, D., “Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu”, YEM yayınları, İstanbul, 2000 -AŞKUN, İ., “Mimari Anıtların Yeniden İşlevlendirilmesi”, Basılmamış Profesörlük Çalışması, İstanbul, 2001 -AHUNBAY, Z., “Tarihi çevre Koruma ve Restorasyon”, YEM yayınları, İstanbul, 1996 -YÜCE, İ., “Medrese yapıları ve Koruma İlkeleri Doğrultusunda Çağdaş Yaşam İçindeki İşlevleri”, İDGSA, Basılmamış doktora tezi, 1991 -ONUR, H., “Korunması Gerekli Mimari Anıtlara Ek Yapı Tasarımında İlkeler”, MSÜ, Mimarlık Bölümü, Basılmamış doktora tezi, İstanbul, 1991 -ERDER, C., “Tarihi Çevre Bilinci”, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayını, Ankara, 1975 -ÖZER, B. “Tarihi ve Geleneksel Mimariyle Yaşamak ve Yeniden İnşa Etmek”, Yapı Dergisi, Ocak/Şubat, 1979

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Koruma alanında temel ilke ve yöntemleri bilir.
2
Kültürel miras eserlerini oluşturan malzemeleri bilen, bozulmaları tanıyan, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur.
3
Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeler.
4
Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenir.
5
Mesleki ve toplumsal etik değerlere sahip olur.
6
Mesleki araçları ve teknikleri kullanır.
7
Alanın gerektirdiği bilgisayar yazılımlarını ve bilgi iletişim teknolojilerini başarıyla kullanır.
8
Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
9
Multidisipliner etkileşime önem verir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TARİHİ YAPILARA İŞLEV KAZANDIRMA VE YENİ YAPILAŞMAMİR2211078Bahar Dönemi2+134
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiÖn Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıKorunması gerekli ancak özgün işlevini kaybetmiş yapılara güncel işlev verilmesini düzenleyen bu disiplinde binanın özgün işlevini ne surette kaybettiği araştırılması, buna göre binanın içinde bulunduğu yakın ve uzak çevrenin gereksinimleri ve diğer koşullar göz önüne alınarak bir metot çevresinde yeni işlev şekli belirlenmesi hedeflenmiştir.
Dersin İçeriğiBu ders; Tarihi ve geleneksel yapı kavramlarının tanımı,Tarihi yapıların kent dokusundaki yeri ve önemi,Koruma yöntemlerinde işlev kazandırmanın yeri ve önemi,Tarihi yapılara işlev kazandırılmasını gerektiren nedenler.,Tarihi yapılara işlev verilmesinde etkin olan faktörler.,Tarihi yapılara işlev verilmesinde bir proje yöntemi oluşumunu sağlayan veriler ve şemalar,Tarihi yapılara işlev verilmesinde bir proje yöntemi oluşumunu sağlayan veriler ve şemalar,Ara sınav,Tarihi binaya önerilen bir işlevin projesinin hazırlanması.,Tarihi çevre kavramı ve çevreyi oluşturan öğeler,Tarihi çevre içinde yeni yapı tasarımı veya korunması gerekli yapıya ek olarak yeni yapı tasarımı için ilkelerin belirlenmesi,Tarihi Çevre içinde yeni yapı tasarımı için izlenecek yöntemlerin belirlenmesi,Yurt içi ve dışından olumlu ve olumsuz örneklerin incelenmesi,Yurt içi ve dışından olumlu ve olumsuz örneklerin incelenmesi,Yurt içi ve dışından olumlu ve olumsuz örneklerin incelenmesi; konularını içermektedir.
Ders Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Tarihi çevrenin kavram ve kapsam yönünden incelenmesi, analizlerinin yapılması ve yöredeki belirgin elemanların tesbitini yapabilmek
Tarihi çevreyi oluşturan sokak, meydan gibi dış mekânların tanımlarının yapabilmek
Yörenin gereksinimleri ve buna göre tarihi çevre içinde gerekli yerlere ayrı bina veya korunması gerekli bir binaya ek olarak yeni bina tasarımı için ilkelerin belirleyebilmek
İlkeler doğrultusunda yöntem geliştirilmesi
Yurt içi ve dışından olumlu ve olumsuz örneklerin inceleyebilmek
Mimari anlatım biçimleri ve ifade becerisi kazanmak.
Çalışma grubu içerisinde etkin rol alabilme becerisi geliştirmek.
Öğretim Yöntemleri:
Ölçme Yöntemleri:

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tarihi ve geleneksel yapı kavramlarının tanımı
2Tarihi yapıların kent dokusundaki yeri ve önemi
3Koruma yöntemlerinde işlev kazandırmanın yeri ve önemi
4Tarihi yapılara işlev kazandırılmasını gerektiren nedenler.
5Tarihi yapılara işlev verilmesinde etkin olan faktörler.
6Tarihi yapılara işlev verilmesinde bir proje yöntemi oluşumunu sağlayan veriler ve şemalar
7Tarihi yapılara işlev verilmesinde bir proje yöntemi oluşumunu sağlayan veriler ve şemalar
8Ara sınav
9Tarihi binaya önerilen bir işlevin projesinin hazırlanması.
10Tarihi çevre kavramı ve çevreyi oluşturan öğeler
11Tarihi çevre içinde yeni yapı tasarımı veya korunması gerekli yapıya ek olarak yeni yapı tasarımı için ilkelerin belirlenmesi
12Tarihi Çevre içinde yeni yapı tasarımı için izlenecek yöntemlerin belirlenmesi
13Yurt içi ve dışından olumlu ve olumsuz örneklerin incelenmesi
14Yurt içi ve dışından olumlu ve olumsuz örneklerin incelenmesiBelirlenen konularda öğrencilerin sunumlarının incelenmesi
15Yurt içi ve dışından olumlu ve olumsuz örneklerin incelenmesiBelirlenen konularda öğrencilerin sunumlarının incelenmesi
Kaynak
-ALTINOLUK, Ü., “Yeniden Kullanımı”, YEM yayınları, İstanbul, 1998 -KUBAN, D., “Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu”, YEM yayınları, İstanbul, 2000 -AŞKUN, İ., “Mimari Anıtların Yeniden İşlevlendirilmesi”, Basılmamış Profesörlük Çalışması, İstanbul, 2001 -AHUNBAY, Z., “Tarihi çevre Koruma ve Restorasyon”, YEM yayınları, İstanbul, 1996 -YÜCE, İ., “Medrese yapıları ve Koruma İlkeleri Doğrultusunda Çağdaş Yaşam İçindeki İşlevleri”, İDGSA, Basılmamış doktora tezi, 1991 -ONUR, H., “Korunması Gerekli Mimari Anıtlara Ek Yapı Tasarımında İlkeler”, MSÜ, Mimarlık Bölümü, Basılmamış doktora tezi, İstanbul, 1991 -ERDER, C., “Tarihi Çevre Bilinci”, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayını, Ankara, 1975 -ÖZER, B. “Tarihi ve Geleneksel Mimariyle Yaşamak ve Yeniden İnşa Etmek”, Yapı Dergisi, Ocak/Şubat, 1979

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Koruma alanında temel ilke ve yöntemleri bilir.
2
Kültürel miras eserlerini oluşturan malzemeleri bilen, bozulmaları tanıyan, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur.
3
Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeler.
4
Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenir.
5
Mesleki ve toplumsal etik değerlere sahip olur.
6
Mesleki araçları ve teknikleri kullanır.
7
Alanın gerektirdiği bilgisayar yazılımlarını ve bilgi iletişim teknolojilerini başarıyla kullanır.
8
Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
9
Multidisipliner etkileşime önem verir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Sayısal Veriler