Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MALZEME BİLGİSİ | MİR1111014 | Güz Dönemi | 3+1 | 4 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Seda ÖZÇETİN BAÇÇIOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilere geleneksel yapı malzemelerini, malzemenin iç yapı ve özeliklerini; doğal taşlar; ahşap; cam; agregalar; karışımların (harçlar) uygulamaya yönelik özeliklerinin aktarılması ile bu ürünlerin kullanım alanlarına göre tanıtılmasıdır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Malzemeye giriş (tanımlar, sınıflandırmalar, yapı malzemelerinin gelişimi, malzemelerin iç yapıları),Malzemelerin genel özellikleri (görsel özellikler, fiziksel özelikler, kimyasal özellikler, mekanik özellikler),Pişmiş toprak (kerpiç, tanım, sınıflandırmalar, üretim, özellikler, yapıda kullanım),Doğal taşlar (tanım, sınıflandırma, üretim, özellikler, doğal taşlara zarar veren etkenler, yapıda kullanım) ,Agrega (tanım, sınıflandırmalar, özellikler, yapıda kullanım),Metaller (demir, çelik, alüminyum, bakır, çinko, kurşun, pirinç, krom, titanyum, özellikler, yapıda kullanım),Bağlayıcı yapı malzemeleri (tanım, sınıflandırmalar, üretim şekilleri, türleri, özellikleri, yapıda kullanımları) ,Ara sınav ,Cam (tanım, sınıflandırmalar, cam üretiminde kullanılan maddeler, cam üretimi ve ikincil üretim işlemleri, özellikler, yapıda kullanım) ,Ahşap malzeme ve elde ediliş yöntemleri hakkında bilgi edinir.,Ahşap malzemenin özellikleri, ağaçların sınıflandırılması ,Ahşabın kimyasal ve fiziksel özellikleri,Ağaç cinslerine göre ahşabın kullanımı,Ahşabı bozan etmenler (fiziksel, kimyasal, biyolojik Ve mikrobiyolojik bozulmalar),Ahşap Malzemenin Koruması (yüzeysel ve bünyesel korunma yöntem ve ilkeleri); konularını içermektedir. |
Ders Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Geleneksel yapılarda kullanılan malzemeleri tanıyabilme becerisi | ||
Geleneksel malzemelerinin korunması gerektiğini kavrayabilme becerisi | ||
Çevresel etkenler hakkında bilgi sahibi olmak ve kullanıcı gereksinmelerinin belirleme. | ||
Yapı malzemelerinin üretimlerinden kullanımlarına kadar, yapılarının ve özelliklerinin öğrenme. | ||
Çevresel etmenler ve kullanıcı gereksinimlerine bağlı olarak gerekli niteliklerin belirlenme. | ||
Yapı malzemelerinin doğru yerlerde kullanılma becerisinin kazanma. | ||
Yapı malzemesi ile ilgili bilgileri elde etme, değerlendirme, kayıt etme ve uygulama becerisinin kazanılması. | ||
Geleneksel yapılarda kullanılan malzeme uygulama tekniğine hakim olabilme. | ||
Geleneksel yapılarda kullanılan malzeme terminolojisini hakim olabilme. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Malzemeye giriş (tanımlar, sınıflandırmalar, yapı malzemelerinin gelişimi, malzemelerin iç yapıları) | |
2 | Malzemelerin genel özellikleri (görsel özellikler, fiziksel özelikler, kimyasal özellikler, mekanik özellikler) | |
3 | Pişmiş toprak (kerpiç, tanım, sınıflandırmalar, üretim, özellikler, yapıda kullanım) | |
4 | Doğal taşlar (tanım, sınıflandırma, üretim, özellikler, doğal taşlara zarar veren etkenler, yapıda kullanım) | |
5 | Agrega (tanım, sınıflandırmalar, özellikler, yapıda kullanım) | |
6 | Metaller (demir, çelik, alüminyum, bakır, çinko, kurşun, pirinç, krom, titanyum, özellikler, yapıda kullanım) | |
7 | Bağlayıcı yapı malzemeleri (tanım, sınıflandırmalar, üretim şekilleri, türleri, özellikleri, yapıda kullanımları) | |
8 | Ara sınav | |
9 | Cam (tanım, sınıflandırmalar, cam üretiminde kullanılan maddeler, cam üretimi ve ikincil üretim işlemleri, özellikler, yapıda kullanım) | |
10 | Ahşap malzeme ve elde ediliş yöntemleri hakkında bilgi edinir. | |
11 | Ahşap malzemenin özellikleri, ağaçların sınıflandırılması | |
12 | Ahşabın kimyasal ve fiziksel özellikleri | |
13 | Ağaç cinslerine göre ahşabın kullanımı | |
14 | Ahşabı bozan etmenler (fiziksel, kimyasal, biyolojik Ve mikrobiyolojik bozulmalar) | |
15 | Ahşap Malzemenin Koruması (yüzeysel ve bünyesel korunma yöntem ve ilkeleri) |
Kaynak |
- ARTEL, T.,Yapı Malzemesi, ilaveli baskı: Gündüz Dibağ, İstanbul 1969. - BAŞGELEN, N., Çağlar Boyunca Anadolu’da Duvar, Ytong Yayınları, İstanbul, 1993. - BAKIRER, Ö., Selçuklu Öncesi ve Selçuklu Dönemi Anadolu Mimarisinde Tuğla Kullanımı I-II, ODTÜ Yayınları,Ankara, 1981. - DEMİR, A; SOMÇAĞ, G., Yapı Bilgisi-I, A.D.M.M.A. Yapı Kürsüsü, 1973. - ELDEM, S.H. Yapı, Birsen Kitabevi Yayınları, İstanbul. - ERİÇ, M., Yapı Fiziği Ve Malzemesi, Literatür Yayınları, İstanbul, 2002. - Günay, Reha. Türk Ev Geleneği ve Safranbolu Evleri, YEM Yayın, İstanbul, 1998 - GÜNAY, R.,Geleneksel Ahşap Yapılar Sorunları ve Çözüm Yolları, Birsen Yayınevi, İstanbul 2002. - KOLAY, İ.A., Batı Anadolu 14. Yüzyıl Beylikler Mimarisinde Yapım Teknikleri, Atatürk Kültür Merkezi BaşkanlığıYayınları, Ankara, 1999. - Saraylı, M. A., Yapı Malzemeleri Bilimi, Tanımlar ve Özelikler; Çözülmüş Örneklerle, I. Kısım, İstanbul, Kutulmus, 1978. - Toydemir, N., Gürdal, E., Tanaçan, L., Yapı Elemanları Tasarımında Malzeme, İstanbul, Literatür, 2000. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Koruma alanında temel ilke ve yöntemleri bilir. | ||||||
2 | Kültürel miras eserlerini oluşturan malzemeleri bilen, bozulmaları tanıyan, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur. | ||||||
3 | Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeler. | ||||||
4 | Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenir. | ||||||
5 | Mesleki ve toplumsal etik değerlere sahip olur. | ||||||
6 | Mesleki araçları ve teknikleri kullanır. | ||||||
7 | Alanın gerektirdiği bilgisayar yazılımlarını ve bilgi iletişim teknolojilerini başarıyla kullanır. | ||||||
8 | Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | ||||||
9 | Multidisipliner etkileşime önem verir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MALZEME BİLGİSİ | MİR1111014 | Güz Dönemi | 3+1 | 4 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Seda ÖZÇETİN BAÇÇIOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilere geleneksel yapı malzemelerini, malzemenin iç yapı ve özeliklerini; doğal taşlar; ahşap; cam; agregalar; karışımların (harçlar) uygulamaya yönelik özeliklerinin aktarılması ile bu ürünlerin kullanım alanlarına göre tanıtılmasıdır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Malzemeye giriş (tanımlar, sınıflandırmalar, yapı malzemelerinin gelişimi, malzemelerin iç yapıları),Malzemelerin genel özellikleri (görsel özellikler, fiziksel özelikler, kimyasal özellikler, mekanik özellikler),Pişmiş toprak (kerpiç, tanım, sınıflandırmalar, üretim, özellikler, yapıda kullanım),Doğal taşlar (tanım, sınıflandırma, üretim, özellikler, doğal taşlara zarar veren etkenler, yapıda kullanım) ,Agrega (tanım, sınıflandırmalar, özellikler, yapıda kullanım),Metaller (demir, çelik, alüminyum, bakır, çinko, kurşun, pirinç, krom, titanyum, özellikler, yapıda kullanım),Bağlayıcı yapı malzemeleri (tanım, sınıflandırmalar, üretim şekilleri, türleri, özellikleri, yapıda kullanımları) ,Ara sınav ,Cam (tanım, sınıflandırmalar, cam üretiminde kullanılan maddeler, cam üretimi ve ikincil üretim işlemleri, özellikler, yapıda kullanım) ,Ahşap malzeme ve elde ediliş yöntemleri hakkında bilgi edinir.,Ahşap malzemenin özellikleri, ağaçların sınıflandırılması ,Ahşabın kimyasal ve fiziksel özellikleri,Ağaç cinslerine göre ahşabın kullanımı,Ahşabı bozan etmenler (fiziksel, kimyasal, biyolojik Ve mikrobiyolojik bozulmalar),Ahşap Malzemenin Koruması (yüzeysel ve bünyesel korunma yöntem ve ilkeleri); konularını içermektedir. |
Ders Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Geleneksel yapılarda kullanılan malzemeleri tanıyabilme becerisi | ||
Geleneksel malzemelerinin korunması gerektiğini kavrayabilme becerisi | ||
Çevresel etkenler hakkında bilgi sahibi olmak ve kullanıcı gereksinmelerinin belirleme. | ||
Yapı malzemelerinin üretimlerinden kullanımlarına kadar, yapılarının ve özelliklerinin öğrenme. | ||
Çevresel etmenler ve kullanıcı gereksinimlerine bağlı olarak gerekli niteliklerin belirlenme. | ||
Yapı malzemelerinin doğru yerlerde kullanılma becerisinin kazanma. | ||
Yapı malzemesi ile ilgili bilgileri elde etme, değerlendirme, kayıt etme ve uygulama becerisinin kazanılması. | ||
Geleneksel yapılarda kullanılan malzeme uygulama tekniğine hakim olabilme. | ||
Geleneksel yapılarda kullanılan malzeme terminolojisini hakim olabilme. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Malzemeye giriş (tanımlar, sınıflandırmalar, yapı malzemelerinin gelişimi, malzemelerin iç yapıları) | |
2 | Malzemelerin genel özellikleri (görsel özellikler, fiziksel özelikler, kimyasal özellikler, mekanik özellikler) | |
3 | Pişmiş toprak (kerpiç, tanım, sınıflandırmalar, üretim, özellikler, yapıda kullanım) | |
4 | Doğal taşlar (tanım, sınıflandırma, üretim, özellikler, doğal taşlara zarar veren etkenler, yapıda kullanım) | |
5 | Agrega (tanım, sınıflandırmalar, özellikler, yapıda kullanım) | |
6 | Metaller (demir, çelik, alüminyum, bakır, çinko, kurşun, pirinç, krom, titanyum, özellikler, yapıda kullanım) | |
7 | Bağlayıcı yapı malzemeleri (tanım, sınıflandırmalar, üretim şekilleri, türleri, özellikleri, yapıda kullanımları) | |
8 | Ara sınav | |
9 | Cam (tanım, sınıflandırmalar, cam üretiminde kullanılan maddeler, cam üretimi ve ikincil üretim işlemleri, özellikler, yapıda kullanım) | |
10 | Ahşap malzeme ve elde ediliş yöntemleri hakkında bilgi edinir. | |
11 | Ahşap malzemenin özellikleri, ağaçların sınıflandırılması | |
12 | Ahşabın kimyasal ve fiziksel özellikleri | |
13 | Ağaç cinslerine göre ahşabın kullanımı | |
14 | Ahşabı bozan etmenler (fiziksel, kimyasal, biyolojik Ve mikrobiyolojik bozulmalar) | |
15 | Ahşap Malzemenin Koruması (yüzeysel ve bünyesel korunma yöntem ve ilkeleri) |
Kaynak |
- ARTEL, T.,Yapı Malzemesi, ilaveli baskı: Gündüz Dibağ, İstanbul 1969. - BAŞGELEN, N., Çağlar Boyunca Anadolu’da Duvar, Ytong Yayınları, İstanbul, 1993. - BAKIRER, Ö., Selçuklu Öncesi ve Selçuklu Dönemi Anadolu Mimarisinde Tuğla Kullanımı I-II, ODTÜ Yayınları,Ankara, 1981. - DEMİR, A; SOMÇAĞ, G., Yapı Bilgisi-I, A.D.M.M.A. Yapı Kürsüsü, 1973. - ELDEM, S.H. Yapı, Birsen Kitabevi Yayınları, İstanbul. - ERİÇ, M., Yapı Fiziği Ve Malzemesi, Literatür Yayınları, İstanbul, 2002. - Günay, Reha. Türk Ev Geleneği ve Safranbolu Evleri, YEM Yayın, İstanbul, 1998 - GÜNAY, R.,Geleneksel Ahşap Yapılar Sorunları ve Çözüm Yolları, Birsen Yayınevi, İstanbul 2002. - KOLAY, İ.A., Batı Anadolu 14. Yüzyıl Beylikler Mimarisinde Yapım Teknikleri, Atatürk Kültür Merkezi BaşkanlığıYayınları, Ankara, 1999. - Saraylı, M. A., Yapı Malzemeleri Bilimi, Tanımlar ve Özelikler; Çözülmüş Örneklerle, I. Kısım, İstanbul, Kutulmus, 1978. - Toydemir, N., Gürdal, E., Tanaçan, L., Yapı Elemanları Tasarımında Malzeme, İstanbul, Literatür, 2000. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Koruma alanında temel ilke ve yöntemleri bilir. | ||||||
2 | Kültürel miras eserlerini oluşturan malzemeleri bilen, bozulmaları tanıyan, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur. | ||||||
3 | Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeler. | ||||||
4 | Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenir. | ||||||
5 | Mesleki ve toplumsal etik değerlere sahip olur. | ||||||
6 | Mesleki araçları ve teknikleri kullanır. | ||||||
7 | Alanın gerektirdiği bilgisayar yazılımlarını ve bilgi iletişim teknolojilerini başarıyla kullanır. | ||||||
8 | Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | ||||||
9 | Multidisipliner etkileşime önem verir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |