Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TEMEL TASARIM II | ICMT1210514 | Bahar Dönemi | 2+2 | 4 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Temel Tasarım öğelerinin tanıtımı: Nokta, çizgi, yön, düzlem, hacim, biçim, şekil, mekân, ölçü, oran, aralık, doku, renk, hareket, ışık, gölge. Görsel algılamada belirliliği sağlayan ilkeler, Şekil-Zemin ilişkileri, Şekil- Zemin anlatımları. Temel Tasar ilkelerinin tanıtımı: Bakışım, egemenlik, ritim ve tekrar, uygunluk, zıtlık, koram, denge, birlik kavramlarının öğrenciye aktarılması. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1.000 civarındaki renk denemelerinin açılımları. Slayt görüntüleri ile, rengin boyutlarının görsel bellekte baskılanması. ,Birden çok renk seçmenin kiriterleri.,Guaj boyama teknikleri.,Doğa gözlemi,soyut çalışmalar; Form tekrarı, yeni form üretmede birim eleman ,Tasarım ilke ve ögeleri kullanılarak sergi mekanı tasarımı ,Tasarım ilke ve ögeleri kullanılarak sergi mekanı tasarımı,Çizgi, leke, dokunun kompozisyon fikriyle, birlikte kullanımı.,Ara sınav,Temel tasarlamada kullanılan terimlerin genel bir değerlendirilmesi. Kurallı-kuralsız / statik-dinamik), görsel denge ve görsel ritm, boşluk-doluluk oranları, şekil-zemin ilişkileri, ,Temel tasarlamada kullanılan terimlerin genel bir değerlendirilmesi. Kurallı-kuralsız / statik-dinamik), görsel denge ve görsel ritim, boşluk-doluluk oranları, ,Bilinen sanat akımları içinde temel sanat eğitimi bilgi ve deneyimlerinin irdelenmesi. ,Bilinen sanat akımları içinde temel sanat eğitimi bilgi ve deneyimlerinin irdelenmesi. ,Bilinen sanat akımları içinde temel sanat eğitimi bilgi ve deneyimlerinin irdelenmesi. Notan çalışmalar,Final sınavı; konularını içermektedir. |
Ders Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Temel sanat malzemelerini tanır ve tanımlar. İki ve üç boyutlu düşünebilme ve ifade edebilme becerisi kazanır. | ||
Temel sanatta çizgi ve noktayı uygular. Tasarım içinde çizgi türlerini kullanır. Tasarım içinde çizginin karakterini açıklar. Tasarım içinde nokta öğesini kullanır. Çizgi ve nokta öğelerini birlikte ve ayrı ayrı kompoze eder. | ||
Temel tasarımda formu, ışık-gölgeyle ilişkilendirir. Özgün sanat eserleri üretme ve disiplinler arası çalışabilme becerisi kazanır. | ||
Temel tasarımda kompozisyon kurar. Kompozisyon elemanlarını tanır. Kompozisyonda boşluk-doluluk etkisi kullanır, Kompozisyonda açık-koyu, ritim ve denge etkisini kullanır. | ||
Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir. | ||
Renk oluşumları, sıcak soğuk, ara – ana renkleri bilir. Renkleri karıp özgün renk üretebilir, iç mekanda renk analizi yapar. Renklerin psikolojik etkilerini bilir. | ||
Kolaj tekniğini tasarımda kullanır. Geometrik formlarla kolaj tekniğini ilişkilendirir. Soyut kompozisyonu kolaj tekniğinde uygular. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | 1.000 civarındaki renk denemelerinin açılımları. Slayt görüntüleri ile, rengin boyutlarının görsel bellekte baskılanması. | |
2 | Birden çok renk seçmenin kiriterleri. | |
3 | Guaj boyama teknikleri. | |
4 | Doğa gözlemi,soyut çalışmalar; Form tekrarı, yeni form üretmede birim eleman | |
5 | Tasarım ilke ve ögeleri kullanılarak sergi mekanı tasarımı | |
6 | Tasarım ilke ve ögeleri kullanılarak sergi mekanı tasarımı | |
7 | Çizgi, leke, dokunun kompozisyon fikriyle, birlikte kullanımı. | |
8 | Ara sınav | |
9 | Temel tasarlamada kullanılan terimlerin genel bir değerlendirilmesi. Kurallı-kuralsız / statik-dinamik), görsel denge ve görsel ritm, boşluk-doluluk oranları, şekil-zemin ilişkileri, | |
10 | Temel tasarlamada kullanılan terimlerin genel bir değerlendirilmesi. Kurallı-kuralsız / statik-dinamik), görsel denge ve görsel ritim, boşluk-doluluk oranları, | |
11 | Bilinen sanat akımları içinde temel sanat eğitimi bilgi ve deneyimlerinin irdelenmesi. | |
12 | Bilinen sanat akımları içinde temel sanat eğitimi bilgi ve deneyimlerinin irdelenmesi. | |
13 | Bilinen sanat akımları içinde temel sanat eğitimi bilgi ve deneyimlerinin irdelenmesi. Notan çalışmalar | |
14 | Final sınavı |
Kaynak |
1. GÜRER, L., Temel Tasarım, İ.T.Ü. Matbaası, İstanbul, 1990. 2. GENCE, C.D., ORHON, B.İ., Temel Sanat Eğitimi, Gerhun Yayınları, İstanbul, 2006. 3. BALCI, Y.B., SAY, N., Temel Sanat Eğitimi, Ya-pa Yayınları, İstanbul, 2005.Tanımlar ve Uygulama Alanları 4. ALPASLAN, S.A., Tasarım, Ya-pa Yayınları, İstanbul, 2003. HOLTZSCHUE, L., Rengi Anlamak, Duvar Yayınları, New York, 2002. 5. IŞINGÖR, M., ETİ, E., ASLIER, M., Temel Sanat Eğitimi Resim Teknikleri, MEGSB Devlet Kitapları, Türk Tarih Kurumu Kitapları Basımevi, 1986 6. SPANKIE,Ro, İç Mimarlıkta: İç Mekan Çizimi ve Sunumu, Literatür Yayıncılık, 2012 7. ÖZOL, Ahmet, Sanat Eğitimi ve Tasarımda Temel Değerler. 8. STINSON, OCVIRK, WIGG BONE ve CAYTON Sanatın Temelleri, Teori ve Uygulama , Karakalem Yayınevi 9. Gombrich E.,H., Sanatın Öyküsü. 10. Bauhaus: Modernleşmenin Tasarımı-A.Artun/E.Aliçavuşoğlu-İletişim Yayımları 11. Temel Tasarım-İ.Hulusi Güngör 12. Görsel İletişimde Temel Tasarım-H.Yakup Öztuna |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1 - Alanı ile ilgili mesleki sorumluluk ve etik kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. Alanı ile ilgili tasarlamış olduğu iç mekan projelerinin gerçekleşebilmesi için gerekli bilgi ve uluslararası standartlara göre teknik bilgi düzeyine sahiptir. Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşma, yenilikleri takip etme, bağımsız tasarlama ve güvenine sahiptir. | X | |||||
2 | 2 - Tasarlama sürecinde ihtiyacı olan teknik bilgiye sahiptir. Tasarlama, kurgulama, yürütme, sonuçlarını değerlendirme ve uygulama sürecini gerçekleştirebilecek bilgiye sahip olur. Malzeme, teknoloji ve üretim yöntemlerini bilir, bu yöntemlere uygun yeni projeler önerebilme yetisine sahiptir. Teknik resim kurallarını bilir, buna uygun iç mekan projesi teknik detayları çözümleyebilecek ve ölçülendirme kurallarına uygun proje çizebilecek donanıma sahiptir. Alanı ile ilgili yasal sorumlulukları tanıma ve sorumlulukları projesine dökebilme becerisine sahiptir. | X | |||||
3 | 3 - Ekip halinde çalışma yürütebilme ve teknolojin gereklerine göre bireysel proje üretebilme yetkinliğine sahiptir. | X | |||||
4 | 4 - Alanı ile ilgili öğrenmiş olduğu sanatsal ve teknik bilgiyi sürekli geliştirerek, yeni önermelerde bulunabilir. | X | |||||
5 | 5 - Tasarladığı projeleri çeşitli çizim teknikleri aktarabilir. Toplumsal çevre bilinci içerisinde gerçekleştirmiş olduğu tasarımları çeşitli platformlarda sözlü ve yazılı ifadeler ile aktarabilir. | X | |||||
6 | 6 - Alanına özgü edinmiş olduğu bilgi ile, toplumun yaşam seviyesini yukarılara taşıyabilecek yaşam alanları geliştirebilir. Tasarladığı yaşam alanları için endüstriyel anlamda üretilebilen mobilya tasarımları hakkında önermelerde bulunabilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TEMEL TASARIM II | ICMT1210514 | Bahar Dönemi | 2+2 | 4 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Temel Tasarım öğelerinin tanıtımı: Nokta, çizgi, yön, düzlem, hacim, biçim, şekil, mekân, ölçü, oran, aralık, doku, renk, hareket, ışık, gölge. Görsel algılamada belirliliği sağlayan ilkeler, Şekil-Zemin ilişkileri, Şekil- Zemin anlatımları. Temel Tasar ilkelerinin tanıtımı: Bakışım, egemenlik, ritim ve tekrar, uygunluk, zıtlık, koram, denge, birlik kavramlarının öğrenciye aktarılması. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1.000 civarındaki renk denemelerinin açılımları. Slayt görüntüleri ile, rengin boyutlarının görsel bellekte baskılanması. ,Birden çok renk seçmenin kiriterleri.,Guaj boyama teknikleri.,Doğa gözlemi,soyut çalışmalar; Form tekrarı, yeni form üretmede birim eleman ,Tasarım ilke ve ögeleri kullanılarak sergi mekanı tasarımı ,Tasarım ilke ve ögeleri kullanılarak sergi mekanı tasarımı,Çizgi, leke, dokunun kompozisyon fikriyle, birlikte kullanımı.,Ara sınav,Temel tasarlamada kullanılan terimlerin genel bir değerlendirilmesi. Kurallı-kuralsız / statik-dinamik), görsel denge ve görsel ritm, boşluk-doluluk oranları, şekil-zemin ilişkileri, ,Temel tasarlamada kullanılan terimlerin genel bir değerlendirilmesi. Kurallı-kuralsız / statik-dinamik), görsel denge ve görsel ritim, boşluk-doluluk oranları, ,Bilinen sanat akımları içinde temel sanat eğitimi bilgi ve deneyimlerinin irdelenmesi. ,Bilinen sanat akımları içinde temel sanat eğitimi bilgi ve deneyimlerinin irdelenmesi. ,Bilinen sanat akımları içinde temel sanat eğitimi bilgi ve deneyimlerinin irdelenmesi. Notan çalışmalar,Final sınavı; konularını içermektedir. |
Ders Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Temel sanat malzemelerini tanır ve tanımlar. İki ve üç boyutlu düşünebilme ve ifade edebilme becerisi kazanır. | ||
Temel sanatta çizgi ve noktayı uygular. Tasarım içinde çizgi türlerini kullanır. Tasarım içinde çizginin karakterini açıklar. Tasarım içinde nokta öğesini kullanır. Çizgi ve nokta öğelerini birlikte ve ayrı ayrı kompoze eder. | ||
Temel tasarımda formu, ışık-gölgeyle ilişkilendirir. Özgün sanat eserleri üretme ve disiplinler arası çalışabilme becerisi kazanır. | ||
Temel tasarımda kompozisyon kurar. Kompozisyon elemanlarını tanır. Kompozisyonda boşluk-doluluk etkisi kullanır, Kompozisyonda açık-koyu, ritim ve denge etkisini kullanır. | ||
Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir. | ||
Renk oluşumları, sıcak soğuk, ara – ana renkleri bilir. Renkleri karıp özgün renk üretebilir, iç mekanda renk analizi yapar. Renklerin psikolojik etkilerini bilir. | ||
Kolaj tekniğini tasarımda kullanır. Geometrik formlarla kolaj tekniğini ilişkilendirir. Soyut kompozisyonu kolaj tekniğinde uygular. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | 1.000 civarındaki renk denemelerinin açılımları. Slayt görüntüleri ile, rengin boyutlarının görsel bellekte baskılanması. | |
2 | Birden çok renk seçmenin kiriterleri. | |
3 | Guaj boyama teknikleri. | |
4 | Doğa gözlemi,soyut çalışmalar; Form tekrarı, yeni form üretmede birim eleman | |
5 | Tasarım ilke ve ögeleri kullanılarak sergi mekanı tasarımı | |
6 | Tasarım ilke ve ögeleri kullanılarak sergi mekanı tasarımı | |
7 | Çizgi, leke, dokunun kompozisyon fikriyle, birlikte kullanımı. | |
8 | Ara sınav | |
9 | Temel tasarlamada kullanılan terimlerin genel bir değerlendirilmesi. Kurallı-kuralsız / statik-dinamik), görsel denge ve görsel ritm, boşluk-doluluk oranları, şekil-zemin ilişkileri, | |
10 | Temel tasarlamada kullanılan terimlerin genel bir değerlendirilmesi. Kurallı-kuralsız / statik-dinamik), görsel denge ve görsel ritim, boşluk-doluluk oranları, | |
11 | Bilinen sanat akımları içinde temel sanat eğitimi bilgi ve deneyimlerinin irdelenmesi. | |
12 | Bilinen sanat akımları içinde temel sanat eğitimi bilgi ve deneyimlerinin irdelenmesi. | |
13 | Bilinen sanat akımları içinde temel sanat eğitimi bilgi ve deneyimlerinin irdelenmesi. Notan çalışmalar | |
14 | Final sınavı |
Kaynak |
1. GÜRER, L., Temel Tasarım, İ.T.Ü. Matbaası, İstanbul, 1990. 2. GENCE, C.D., ORHON, B.İ., Temel Sanat Eğitimi, Gerhun Yayınları, İstanbul, 2006. 3. BALCI, Y.B., SAY, N., Temel Sanat Eğitimi, Ya-pa Yayınları, İstanbul, 2005.Tanımlar ve Uygulama Alanları 4. ALPASLAN, S.A., Tasarım, Ya-pa Yayınları, İstanbul, 2003. HOLTZSCHUE, L., Rengi Anlamak, Duvar Yayınları, New York, 2002. 5. IŞINGÖR, M., ETİ, E., ASLIER, M., Temel Sanat Eğitimi Resim Teknikleri, MEGSB Devlet Kitapları, Türk Tarih Kurumu Kitapları Basımevi, 1986 6. SPANKIE,Ro, İç Mimarlıkta: İç Mekan Çizimi ve Sunumu, Literatür Yayıncılık, 2012 7. ÖZOL, Ahmet, Sanat Eğitimi ve Tasarımda Temel Değerler. 8. STINSON, OCVIRK, WIGG BONE ve CAYTON Sanatın Temelleri, Teori ve Uygulama , Karakalem Yayınevi 9. Gombrich E.,H., Sanatın Öyküsü. 10. Bauhaus: Modernleşmenin Tasarımı-A.Artun/E.Aliçavuşoğlu-İletişim Yayımları 11. Temel Tasarım-İ.Hulusi Güngör 12. Görsel İletişimde Temel Tasarım-H.Yakup Öztuna |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1 - Alanı ile ilgili mesleki sorumluluk ve etik kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. Alanı ile ilgili tasarlamış olduğu iç mekan projelerinin gerçekleşebilmesi için gerekli bilgi ve uluslararası standartlara göre teknik bilgi düzeyine sahiptir. Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşma, yenilikleri takip etme, bağımsız tasarlama ve güvenine sahiptir. | X | |||||
2 | 2 - Tasarlama sürecinde ihtiyacı olan teknik bilgiye sahiptir. Tasarlama, kurgulama, yürütme, sonuçlarını değerlendirme ve uygulama sürecini gerçekleştirebilecek bilgiye sahip olur. Malzeme, teknoloji ve üretim yöntemlerini bilir, bu yöntemlere uygun yeni projeler önerebilme yetisine sahiptir. Teknik resim kurallarını bilir, buna uygun iç mekan projesi teknik detayları çözümleyebilecek ve ölçülendirme kurallarına uygun proje çizebilecek donanıma sahiptir. Alanı ile ilgili yasal sorumlulukları tanıma ve sorumlulukları projesine dökebilme becerisine sahiptir. | X | |||||
3 | 3 - Ekip halinde çalışma yürütebilme ve teknolojin gereklerine göre bireysel proje üretebilme yetkinliğine sahiptir. | X | |||||
4 | 4 - Alanı ile ilgili öğrenmiş olduğu sanatsal ve teknik bilgiyi sürekli geliştirerek, yeni önermelerde bulunabilir. | X | |||||
5 | 5 - Tasarladığı projeleri çeşitli çizim teknikleri aktarabilir. Toplumsal çevre bilinci içerisinde gerçekleştirmiş olduğu tasarımları çeşitli platformlarda sözlü ve yazılı ifadeler ile aktarabilir. | X | |||||
6 | 6 - Alanına özgü edinmiş olduğu bilgi ile, toplumun yaşam seviyesini yukarılara taşıyabilecek yaşam alanları geliştirebilir. Tasarladığı yaşam alanları için endüstriyel anlamda üretilebilen mobilya tasarımları hakkında önermelerde bulunabilir. | X |