Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TEMEL TASARIM I | ICMT1110509 | Güz Dönemi | 2+2 | 4 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Nilay SAYRAV |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı; tasarımın unsurlarını ve ilkelerini öğrenmektir. Tasarım ilke ve elemanlarının kavranması. Harmanlama, düzenleme, değiştirme, dönüştürme ile tasarım veya farklı organizasyonlar oluşturma becerisinin yaratılması. Tasarımın temelini oluşturan kavramların irdelenmesi. Bir tasarım dili oluşturarak mekân üretme bilincinin gelişmesi. Tasarım Öğeleri: Nokta, Çizgi, Şekil, Boyut, Doku, Değer, Renk Tasarım İlkeleri: Yön, Tekrar, Uyum, Vurgu, Derecelendirme, Kontrast, Baskınlık, Denge, Derinlik, Şeffaflık, Ritim, Figür-Zemin İlişkisi, Organizasyon, Kompozisyon |
Dersin İçeriği | Bu ders; Desen, çizgi tanımı, çizgi değerleri ve işlevleri, tasarım sürecinde kullanılan araç gereçlerin tanımı, farklı uç kalınlığında kalemler, pro-markerlar, vb. çizim elemanlarıyla A3 boyutunda kağıtlara serbest el çizgi çalışması.,Işık, ışık- gölge, valör, tanımlanması açık, koyu, orta ton değerlerinin anlatılması. Karakalem ile ton çubuğu çalışması yapılması, ton skalası oluşturma, (beyazdan siyaha açık, orta ve koyu tonda gri),Nokta ile kompozisyon yapılması, ışık gölge ve ara değerlerin nokta ile anlatımı. Nokta kullanarak kompozisyon oluşturma, derinlik ve 3 boyut algısı yaratma, soyut örnek çalışmalar.,Çizgi ile kompozisyon yapılması, ışık gölge uygulamalarının çizgi ile anlatımı, çizgide kontrastlık, çizgi çeşitleri ( yatay, dikey, diagonal, kalın, ince, sert, yumuşak, açık, koyu, sık, seyrek) çizgi ile derinlik ve 3 boyut algısı yaratma, çizginin fiziksel ve duygusal özelliklerini kullanarak soyut örnek çalışmalar.,Doğal ve yapay dokular, dokuların karakalem ile gösterimi, doku örnekleri plan üzerinde gösterimi, 6 farklı dokunun (ahşap, mermer, taş, bitki, metal vb. ) karakalem ile a3 kağıda uygulaması. Açık koyu orta tonlarda nokta ve çizgileri kullanarak doku oluşumları.,Optik İllüzyon oluşumları, Geometrik formların 2 boyutlu yüzeyde 3 boyutlu algı yaratması, derinlik kavramının anlatımı, ritim ve denge kompozisyonlarının tanımı ve örnekleri. A3 boyutundaki kağıda 6 adet 10X10 kare içerisine geometrik şekiller ve 0.5 -0.7 uçlu siyah lineer kalem kullanılarak oluşturulacak kompozisyonlar 3 boyut hissini ve derinlik algısını gösteren uygulamalar yapılması ,Kompozisyon oluşturma, Kompozisyon elemanları, Kompozisyonda boşluk-doluluk, Kompozisyonda açık orta koyu değerler, kompozisyonda ritim, denge tanımları. A3 kağıda 6 adet 10X10 kare içerisine 6 farklı kompozisyon kurulması, ritim ve denge ilkelerinin kullanımı, dolu boş ilişkisinin kurulması.,Ara sınav (ödev - uygulama teslimleri),Negatif, pozitif biçim oluşumları, temel geometrik biçimlerden negatif pozitif etki kullanarak yeni biçimler oluşturma, soyut araştırmalar, kaydırma ve katlama yöntemleri, kare dikdörtgen, içgen, daire biçimlerinden oluşumlar, somut oluşumlar,Koyu açık değerler, genel tanımı, lavi tekniği ile siyah beyaz araştırmalar, lavi tekniği ile natürmort-portre ve raslantısal araştırmalar, açık koyu kolaj tekniği ile soyut yorumlar, resim tamamlama, koyu açık değerler içinde denge kavramının arayışı, değeri dengelenmiş tasarımlar.,Çevremizi, nesneleri ve nesnelerin birbirine oranını öğrenme, gözle görülen görüntüyü oran orantı kullarına göre kağıda aktarabilme, nesneleri basit geometrik formlara ayırıp parçadan bütüne gitme,Temel geometrik form -mekan ilişkisi, maket ile ifade etme,Kolaj tekniği nedir ? İç mekan tasarımında kolaj tekniğinin kullanımı, kolaj tekniği ile siyah, beyaz ve gri tonları ile geometrik formlarla soyut kompozisyon, kolaj tekniği ile geometrik bir formun bütününü, yarısını ya da çeyreğini başka geometrik formların bütünü, yarısı ya da çeyreği ile ilişkilendirme, mekan algısını kolaj ile yansıtma.,Parametrik tasarım, parametrik tasarım ilkeleri, öğrencilerin 20x20 maket kartonları ile pepaqura designer programı yardımıyla parametrik formlar elde etmesi, yüzey elde etme çalışması,Final sınavı uygulama teslimleri ; konularını içermektedir. |
Ders Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Temel tasarımda formu, ışık-gölgeyle ilişkilendirir. Özgün sanat eserleri üretme ve disiplinler arası çalışabilme becerisi kazanır. | ||
Temel tasarım malzemelerini tanır ve tanımlar. İki ve üç boyutlu düşünebilme ve ifade edebilme becerisi kazanır. | ||
Temel tasarımda çizgi ve noktayı uygular. Tasarım içinde çizgi türlerini kullanır. Tasarım içinde çizginin karakterini açıklar. Tasarım içinde nokta öğesini kullanır. Çizgi ve nokta öğelerini birlikte ve ayrı ayrı kompoze eder. | ||
Temel tasarımda kompozisyon kurar. Kompozisyon elemanlarını tanır. Kompozisyonda boşluk-doluluk etkisi kullanır, Kompozisyonda açık-koyu, ritim ve denge etkisini kullanır. | ||
Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir. | ||
Kolaj tekniğini tasarımda kullanır. Geometrik formlarla kolaj tekniğini ilişkilendirir. Soyut kompozisyonu kolaj tekniğinde uygular. | ||
Üç boyutlu görme ve düşünme becerisi kazanır. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Desen, çizgi tanımı, çizgi değerleri ve işlevleri, tasarım sürecinde kullanılan araç gereçlerin tanımı, farklı uç kalınlığında kalemler, pro-markerlar, vb. çizim elemanlarıyla A3 boyutunda kağıtlara serbest el çizgi çalışması. | Çizim araç gereçlerinin dönem içi yapılacak tüm sınıf içi uygulamalar öncesinde hazır bulundurulması |
2 | Işık, ışık- gölge, valör, tanımlanması açık, koyu, orta ton değerlerinin anlatılması. Karakalem ile ton çubuğu çalışması yapılması, ton skalası oluşturma, (beyazdan siyaha açık, orta ve koyu tonda gri) | Çizim araç gereçlerinin dönem içi yapılacak tüm sınıf içi uygulamalar öncesinde hazır bulundurulması |
3 | Nokta ile kompozisyon yapılması, ışık gölge ve ara değerlerin nokta ile anlatımı. Nokta kullanarak kompozisyon oluşturma, derinlik ve 3 boyut algısı yaratma, soyut örnek çalışmalar. | |
4 | Çizgi ile kompozisyon yapılması, ışık gölge uygulamalarının çizgi ile anlatımı, çizgide kontrastlık, çizgi çeşitleri ( yatay, dikey, diagonal, kalın, ince, sert, yumuşak, açık, koyu, sık, seyrek) çizgi ile derinlik ve 3 boyut algısı yaratma, çizginin fiziksel ve duygusal özelliklerini kullanarak soyut örnek çalışmalar. | |
5 | Doğal ve yapay dokular, dokuların karakalem ile gösterimi, doku örnekleri plan üzerinde gösterimi, 6 farklı dokunun (ahşap, mermer, taş, bitki, metal vb. ) karakalem ile a3 kağıda uygulaması. Açık koyu orta tonlarda nokta ve çizgileri kullanarak doku oluşumları. | |
5 | Optik İllüzyon oluşumları, Geometrik formların 2 boyutlu yüzeyde 3 boyutlu algı yaratması, derinlik kavramının anlatımı, ritim ve denge kompozisyonlarının tanımı ve örnekleri. A3 boyutundaki kağıda 6 adet 10X10 kare içerisine geometrik şekiller ve 0.5 -0.7 uçlu siyah lineer kalem kullanılarak oluşturulacak kompozisyonlar 3 boyut hissini ve derinlik algısını gösteren uygulamalar yapılması | |
7 | Kompozisyon oluşturma, Kompozisyon elemanları, Kompozisyonda boşluk-doluluk, Kompozisyonda açık orta koyu değerler, kompozisyonda ritim, denge tanımları. A3 kağıda 6 adet 10X10 kare içerisine 6 farklı kompozisyon kurulması, ritim ve denge ilkelerinin kullanımı, dolu boş ilişkisinin kurulması. | |
8 | Ara sınav (ödev - uygulama teslimleri) | |
9 | Negatif, pozitif biçim oluşumları, temel geometrik biçimlerden negatif pozitif etki kullanarak yeni biçimler oluşturma, soyut araştırmalar, kaydırma ve katlama yöntemleri, kare dikdörtgen, içgen, daire biçimlerinden oluşumlar, somut oluşumlar | |
10 | Koyu açık değerler, genel tanımı, lavi tekniği ile siyah beyaz araştırmalar, lavi tekniği ile natürmort-portre ve raslantısal araştırmalar, açık koyu kolaj tekniği ile soyut yorumlar, resim tamamlama, koyu açık değerler içinde denge kavramının arayışı, değeri dengelenmiş tasarımlar. | |
11 | Çevremizi, nesneleri ve nesnelerin birbirine oranını öğrenme, gözle görülen görüntüyü oran orantı kullarına göre kağıda aktarabilme, nesneleri basit geometrik formlara ayırıp parçadan bütüne gitme | |
12 | Temel geometrik form -mekan ilişkisi, maket ile ifade etme | |
13 | Kolaj tekniği nedir ? İç mekan tasarımında kolaj tekniğinin kullanımı, kolaj tekniği ile siyah, beyaz ve gri tonları ile geometrik formlarla soyut kompozisyon, kolaj tekniği ile geometrik bir formun bütününü, yarısını ya da çeyreğini başka geometrik formların bütünü, yarısı ya da çeyreği ile ilişkilendirme, mekan algısını kolaj ile yansıtma. | |
14 | Parametrik tasarım, parametrik tasarım ilkeleri, öğrencilerin 20x20 maket kartonları ile pepaqura designer programı yardımıyla parametrik formlar elde etmesi, yüzey elde etme çalışması | |
15 | Final sınavı uygulama teslimleri |
Kaynak |
1. GÜRER, L., Temel Tasarım, İ.T.Ü. Matbaası, İstanbul, 1990. 2. GENCE, C.D., ORHON, B.İ., Temel Sanat Eğitimi, Gerhun Yayınları, İstanbul, 2006. BALCI, Y.B., SAY, N., Temel Sanat Eğitimi, Ya-pa Yayınları, İstanbul, 2005.Tanımlar ve Uygulama Alanları 3. ALPASLAN, S.A., Tasarım, Ya-pa Yayınları, İstanbul, 2003. HOLTZSCHUE, L., Rengi Anlamak, Duvar Yayınları, New York, 2002 4. IŞINGÖR, M., ETİ, E., ASLIER, M., Temel Sanat Eğitimi Resim Teknikleri, MEGSB Devlet Kitapları, Türk Tarih Kurumu Kitapları Basımevi, 1986 5. SPANKIE ,Ro, İç Mimarlıkta: İç Mekan Çizimi ve Sunumu, Literatür Yayıncılık, 2012 6. ÖZOL, Ahmet. Sanat Eğitimi ve Tasarımda Temel Değerler. 7. STINSON, OCVIRK, WIGG BONE ve CAYTON Sanatın Temelleri, Teori ve Uygulama , Karakalem Yayınevi 8. Gombrich E.,H., Sanatın Öyküsü. 9. İnceoğlu, Necati, Düşünce ve anlatım aracı olarak eskizler / Necati İnceoğlu, Tan Gürer, Elâ Çil, İstanbul : Helikon Yayınları, 1995. 10. Chueca, Pilar, Sustainable homes / autor Pilar Chueca, Barcelona : Links, 2009. 11. Görme biçimleri / bu kitap John Berger ... [vb.] tarafından hazırlanmıştır ; çeviren Yurdanur Salman, 13. bs.,İstanbul : Metis Yayınları, 2007. 12. Chueca, Pilar, Sustainable homes / autor Pilar Chueca, Barcelona : Links, 2009. 13. Bauhaus: Modernleşmenin Tasarımı-A.Artun/E.Aliçavuşoğlu-İletişim Yayımları 14. Ching, Francis D.K. Architecture: Form, Space and Order, New York: Wiley, 1996. 15. Hasol, D. Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü, Yapı Endüstri Merkezi, 2008. 16. Koenig P.A., Design Graphics: Drawing Techniques for Design Professionals. 17. Pipes, A., Foundations of Art+Design, Laurence King Publishing,2003. 18. Sale, T. and Claudia, B., Drawing a Contempory Approach, 2008 19. Süreli ve süresiz tüm tasarım yayınları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1 - Alanı ile ilgili mesleki sorumluluk ve etik kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. Alanı ile ilgili tasarlamış olduğu iç mekan projelerinin gerçekleşebilmesi için gerekli bilgi ve uluslararası standartlara göre teknik bilgi düzeyine sahiptir. Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşma, yenilikleri takip etme, bağımsız tasarlama ve güvenine sahiptir. | X | |||||
2 | 2 - Tasarlama sürecinde ihtiyacı olan teknik bilgiye sahiptir. Tasarlama, kurgulama, yürütme, sonuçlarını değerlendirme ve uygulama sürecini gerçekleştirebilecek bilgiye sahip olur. Malzeme, teknoloji ve üretim yöntemlerini bilir, bu yöntemlere uygun yeni projeler önerebilme yetisine sahiptir. Teknik resim kurallarını bilir, buna uygun iç mekan projesi teknik detayları çözümleyebilecek ve ölçülendirme kurallarına uygun proje çizebilecek donanıma sahiptir. Alanı ile ilgili yasal sorumlulukları tanıma ve sorumlulukları projesine dökebilme becerisine sahiptir. | X | |||||
3 | 3 - Ekip halinde çalışma yürütebilme ve teknolojin gereklerine göre bireysel proje üretebilme yetkinliğine sahiptir. | X | |||||
4 | 4 - Alanı ile ilgili öğrenmiş olduğu sanatsal ve teknik bilgiyi sürekli geliştirerek, yeni önermelerde bulunabilir. | X | |||||
5 | 5 - Tasarladığı projeleri çeşitli çizim teknikleri aktarabilir. Toplumsal çevre bilinci içerisinde gerçekleştirmiş olduğu tasarımları çeşitli platformlarda sözlü ve yazılı ifadeler ile aktarabilir. | X | |||||
6 | 6 - Alanına özgü edinmiş olduğu bilgi ile, toplumun yaşam seviyesini yukarılara taşıyabilecek yaşam alanları geliştirebilir. Tasarladığı yaşam alanları için endüstriyel anlamda üretilebilen mobilya tasarımları hakkında önermelerde bulunabilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TEMEL TASARIM I | ICMT1110509 | Güz Dönemi | 2+2 | 4 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Nilay SAYRAV |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı; tasarımın unsurlarını ve ilkelerini öğrenmektir. Tasarım ilke ve elemanlarının kavranması. Harmanlama, düzenleme, değiştirme, dönüştürme ile tasarım veya farklı organizasyonlar oluşturma becerisinin yaratılması. Tasarımın temelini oluşturan kavramların irdelenmesi. Bir tasarım dili oluşturarak mekân üretme bilincinin gelişmesi. Tasarım Öğeleri: Nokta, Çizgi, Şekil, Boyut, Doku, Değer, Renk Tasarım İlkeleri: Yön, Tekrar, Uyum, Vurgu, Derecelendirme, Kontrast, Baskınlık, Denge, Derinlik, Şeffaflık, Ritim, Figür-Zemin İlişkisi, Organizasyon, Kompozisyon |
Dersin İçeriği | Bu ders; Desen, çizgi tanımı, çizgi değerleri ve işlevleri, tasarım sürecinde kullanılan araç gereçlerin tanımı, farklı uç kalınlığında kalemler, pro-markerlar, vb. çizim elemanlarıyla A3 boyutunda kağıtlara serbest el çizgi çalışması.,Işık, ışık- gölge, valör, tanımlanması açık, koyu, orta ton değerlerinin anlatılması. Karakalem ile ton çubuğu çalışması yapılması, ton skalası oluşturma, (beyazdan siyaha açık, orta ve koyu tonda gri),Nokta ile kompozisyon yapılması, ışık gölge ve ara değerlerin nokta ile anlatımı. Nokta kullanarak kompozisyon oluşturma, derinlik ve 3 boyut algısı yaratma, soyut örnek çalışmalar.,Çizgi ile kompozisyon yapılması, ışık gölge uygulamalarının çizgi ile anlatımı, çizgide kontrastlık, çizgi çeşitleri ( yatay, dikey, diagonal, kalın, ince, sert, yumuşak, açık, koyu, sık, seyrek) çizgi ile derinlik ve 3 boyut algısı yaratma, çizginin fiziksel ve duygusal özelliklerini kullanarak soyut örnek çalışmalar.,Doğal ve yapay dokular, dokuların karakalem ile gösterimi, doku örnekleri plan üzerinde gösterimi, 6 farklı dokunun (ahşap, mermer, taş, bitki, metal vb. ) karakalem ile a3 kağıda uygulaması. Açık koyu orta tonlarda nokta ve çizgileri kullanarak doku oluşumları.,Optik İllüzyon oluşumları, Geometrik formların 2 boyutlu yüzeyde 3 boyutlu algı yaratması, derinlik kavramının anlatımı, ritim ve denge kompozisyonlarının tanımı ve örnekleri. A3 boyutundaki kağıda 6 adet 10X10 kare içerisine geometrik şekiller ve 0.5 -0.7 uçlu siyah lineer kalem kullanılarak oluşturulacak kompozisyonlar 3 boyut hissini ve derinlik algısını gösteren uygulamalar yapılması ,Kompozisyon oluşturma, Kompozisyon elemanları, Kompozisyonda boşluk-doluluk, Kompozisyonda açık orta koyu değerler, kompozisyonda ritim, denge tanımları. A3 kağıda 6 adet 10X10 kare içerisine 6 farklı kompozisyon kurulması, ritim ve denge ilkelerinin kullanımı, dolu boş ilişkisinin kurulması.,Ara sınav (ödev - uygulama teslimleri),Negatif, pozitif biçim oluşumları, temel geometrik biçimlerden negatif pozitif etki kullanarak yeni biçimler oluşturma, soyut araştırmalar, kaydırma ve katlama yöntemleri, kare dikdörtgen, içgen, daire biçimlerinden oluşumlar, somut oluşumlar,Koyu açık değerler, genel tanımı, lavi tekniği ile siyah beyaz araştırmalar, lavi tekniği ile natürmort-portre ve raslantısal araştırmalar, açık koyu kolaj tekniği ile soyut yorumlar, resim tamamlama, koyu açık değerler içinde denge kavramının arayışı, değeri dengelenmiş tasarımlar.,Çevremizi, nesneleri ve nesnelerin birbirine oranını öğrenme, gözle görülen görüntüyü oran orantı kullarına göre kağıda aktarabilme, nesneleri basit geometrik formlara ayırıp parçadan bütüne gitme,Temel geometrik form -mekan ilişkisi, maket ile ifade etme,Kolaj tekniği nedir ? İç mekan tasarımında kolaj tekniğinin kullanımı, kolaj tekniği ile siyah, beyaz ve gri tonları ile geometrik formlarla soyut kompozisyon, kolaj tekniği ile geometrik bir formun bütününü, yarısını ya da çeyreğini başka geometrik formların bütünü, yarısı ya da çeyreği ile ilişkilendirme, mekan algısını kolaj ile yansıtma.,Parametrik tasarım, parametrik tasarım ilkeleri, öğrencilerin 20x20 maket kartonları ile pepaqura designer programı yardımıyla parametrik formlar elde etmesi, yüzey elde etme çalışması,Final sınavı uygulama teslimleri ; konularını içermektedir. |
Ders Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Temel tasarımda formu, ışık-gölgeyle ilişkilendirir. Özgün sanat eserleri üretme ve disiplinler arası çalışabilme becerisi kazanır. | ||
Temel tasarım malzemelerini tanır ve tanımlar. İki ve üç boyutlu düşünebilme ve ifade edebilme becerisi kazanır. | ||
Temel tasarımda çizgi ve noktayı uygular. Tasarım içinde çizgi türlerini kullanır. Tasarım içinde çizginin karakterini açıklar. Tasarım içinde nokta öğesini kullanır. Çizgi ve nokta öğelerini birlikte ve ayrı ayrı kompoze eder. | ||
Temel tasarımda kompozisyon kurar. Kompozisyon elemanlarını tanır. Kompozisyonda boşluk-doluluk etkisi kullanır, Kompozisyonda açık-koyu, ritim ve denge etkisini kullanır. | ||
Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir. | ||
Kolaj tekniğini tasarımda kullanır. Geometrik formlarla kolaj tekniğini ilişkilendirir. Soyut kompozisyonu kolaj tekniğinde uygular. | ||
Üç boyutlu görme ve düşünme becerisi kazanır. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Desen, çizgi tanımı, çizgi değerleri ve işlevleri, tasarım sürecinde kullanılan araç gereçlerin tanımı, farklı uç kalınlığında kalemler, pro-markerlar, vb. çizim elemanlarıyla A3 boyutunda kağıtlara serbest el çizgi çalışması. | Çizim araç gereçlerinin dönem içi yapılacak tüm sınıf içi uygulamalar öncesinde hazır bulundurulması |
2 | Işık, ışık- gölge, valör, tanımlanması açık, koyu, orta ton değerlerinin anlatılması. Karakalem ile ton çubuğu çalışması yapılması, ton skalası oluşturma, (beyazdan siyaha açık, orta ve koyu tonda gri) | Çizim araç gereçlerinin dönem içi yapılacak tüm sınıf içi uygulamalar öncesinde hazır bulundurulması |
3 | Nokta ile kompozisyon yapılması, ışık gölge ve ara değerlerin nokta ile anlatımı. Nokta kullanarak kompozisyon oluşturma, derinlik ve 3 boyut algısı yaratma, soyut örnek çalışmalar. | |
4 | Çizgi ile kompozisyon yapılması, ışık gölge uygulamalarının çizgi ile anlatımı, çizgide kontrastlık, çizgi çeşitleri ( yatay, dikey, diagonal, kalın, ince, sert, yumuşak, açık, koyu, sık, seyrek) çizgi ile derinlik ve 3 boyut algısı yaratma, çizginin fiziksel ve duygusal özelliklerini kullanarak soyut örnek çalışmalar. | |
5 | Doğal ve yapay dokular, dokuların karakalem ile gösterimi, doku örnekleri plan üzerinde gösterimi, 6 farklı dokunun (ahşap, mermer, taş, bitki, metal vb. ) karakalem ile a3 kağıda uygulaması. Açık koyu orta tonlarda nokta ve çizgileri kullanarak doku oluşumları. | |
5 | Optik İllüzyon oluşumları, Geometrik formların 2 boyutlu yüzeyde 3 boyutlu algı yaratması, derinlik kavramının anlatımı, ritim ve denge kompozisyonlarının tanımı ve örnekleri. A3 boyutundaki kağıda 6 adet 10X10 kare içerisine geometrik şekiller ve 0.5 -0.7 uçlu siyah lineer kalem kullanılarak oluşturulacak kompozisyonlar 3 boyut hissini ve derinlik algısını gösteren uygulamalar yapılması | |
7 | Kompozisyon oluşturma, Kompozisyon elemanları, Kompozisyonda boşluk-doluluk, Kompozisyonda açık orta koyu değerler, kompozisyonda ritim, denge tanımları. A3 kağıda 6 adet 10X10 kare içerisine 6 farklı kompozisyon kurulması, ritim ve denge ilkelerinin kullanımı, dolu boş ilişkisinin kurulması. | |
8 | Ara sınav (ödev - uygulama teslimleri) | |
9 | Negatif, pozitif biçim oluşumları, temel geometrik biçimlerden negatif pozitif etki kullanarak yeni biçimler oluşturma, soyut araştırmalar, kaydırma ve katlama yöntemleri, kare dikdörtgen, içgen, daire biçimlerinden oluşumlar, somut oluşumlar | |
10 | Koyu açık değerler, genel tanımı, lavi tekniği ile siyah beyaz araştırmalar, lavi tekniği ile natürmort-portre ve raslantısal araştırmalar, açık koyu kolaj tekniği ile soyut yorumlar, resim tamamlama, koyu açık değerler içinde denge kavramının arayışı, değeri dengelenmiş tasarımlar. | |
11 | Çevremizi, nesneleri ve nesnelerin birbirine oranını öğrenme, gözle görülen görüntüyü oran orantı kullarına göre kağıda aktarabilme, nesneleri basit geometrik formlara ayırıp parçadan bütüne gitme | |
12 | Temel geometrik form -mekan ilişkisi, maket ile ifade etme | |
13 | Kolaj tekniği nedir ? İç mekan tasarımında kolaj tekniğinin kullanımı, kolaj tekniği ile siyah, beyaz ve gri tonları ile geometrik formlarla soyut kompozisyon, kolaj tekniği ile geometrik bir formun bütününü, yarısını ya da çeyreğini başka geometrik formların bütünü, yarısı ya da çeyreği ile ilişkilendirme, mekan algısını kolaj ile yansıtma. | |
14 | Parametrik tasarım, parametrik tasarım ilkeleri, öğrencilerin 20x20 maket kartonları ile pepaqura designer programı yardımıyla parametrik formlar elde etmesi, yüzey elde etme çalışması | |
15 | Final sınavı uygulama teslimleri |
Kaynak |
1. GÜRER, L., Temel Tasarım, İ.T.Ü. Matbaası, İstanbul, 1990. 2. GENCE, C.D., ORHON, B.İ., Temel Sanat Eğitimi, Gerhun Yayınları, İstanbul, 2006. BALCI, Y.B., SAY, N., Temel Sanat Eğitimi, Ya-pa Yayınları, İstanbul, 2005.Tanımlar ve Uygulama Alanları 3. ALPASLAN, S.A., Tasarım, Ya-pa Yayınları, İstanbul, 2003. HOLTZSCHUE, L., Rengi Anlamak, Duvar Yayınları, New York, 2002 4. IŞINGÖR, M., ETİ, E., ASLIER, M., Temel Sanat Eğitimi Resim Teknikleri, MEGSB Devlet Kitapları, Türk Tarih Kurumu Kitapları Basımevi, 1986 5. SPANKIE ,Ro, İç Mimarlıkta: İç Mekan Çizimi ve Sunumu, Literatür Yayıncılık, 2012 6. ÖZOL, Ahmet. Sanat Eğitimi ve Tasarımda Temel Değerler. 7. STINSON, OCVIRK, WIGG BONE ve CAYTON Sanatın Temelleri, Teori ve Uygulama , Karakalem Yayınevi 8. Gombrich E.,H., Sanatın Öyküsü. 9. İnceoğlu, Necati, Düşünce ve anlatım aracı olarak eskizler / Necati İnceoğlu, Tan Gürer, Elâ Çil, İstanbul : Helikon Yayınları, 1995. 10. Chueca, Pilar, Sustainable homes / autor Pilar Chueca, Barcelona : Links, 2009. 11. Görme biçimleri / bu kitap John Berger ... [vb.] tarafından hazırlanmıştır ; çeviren Yurdanur Salman, 13. bs.,İstanbul : Metis Yayınları, 2007. 12. Chueca, Pilar, Sustainable homes / autor Pilar Chueca, Barcelona : Links, 2009. 13. Bauhaus: Modernleşmenin Tasarımı-A.Artun/E.Aliçavuşoğlu-İletişim Yayımları 14. Ching, Francis D.K. Architecture: Form, Space and Order, New York: Wiley, 1996. 15. Hasol, D. Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü, Yapı Endüstri Merkezi, 2008. 16. Koenig P.A., Design Graphics: Drawing Techniques for Design Professionals. 17. Pipes, A., Foundations of Art+Design, Laurence King Publishing,2003. 18. Sale, T. and Claudia, B., Drawing a Contempory Approach, 2008 19. Süreli ve süresiz tüm tasarım yayınları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1 - Alanı ile ilgili mesleki sorumluluk ve etik kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. Alanı ile ilgili tasarlamış olduğu iç mekan projelerinin gerçekleşebilmesi için gerekli bilgi ve uluslararası standartlara göre teknik bilgi düzeyine sahiptir. Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşma, yenilikleri takip etme, bağımsız tasarlama ve güvenine sahiptir. | X | |||||
2 | 2 - Tasarlama sürecinde ihtiyacı olan teknik bilgiye sahiptir. Tasarlama, kurgulama, yürütme, sonuçlarını değerlendirme ve uygulama sürecini gerçekleştirebilecek bilgiye sahip olur. Malzeme, teknoloji ve üretim yöntemlerini bilir, bu yöntemlere uygun yeni projeler önerebilme yetisine sahiptir. Teknik resim kurallarını bilir, buna uygun iç mekan projesi teknik detayları çözümleyebilecek ve ölçülendirme kurallarına uygun proje çizebilecek donanıma sahiptir. Alanı ile ilgili yasal sorumlulukları tanıma ve sorumlulukları projesine dökebilme becerisine sahiptir. | X | |||||
3 | 3 - Ekip halinde çalışma yürütebilme ve teknolojin gereklerine göre bireysel proje üretebilme yetkinliğine sahiptir. | X | |||||
4 | 4 - Alanı ile ilgili öğrenmiş olduğu sanatsal ve teknik bilgiyi sürekli geliştirerek, yeni önermelerde bulunabilir. | X | |||||
5 | 5 - Tasarladığı projeleri çeşitli çizim teknikleri aktarabilir. Toplumsal çevre bilinci içerisinde gerçekleştirmiş olduğu tasarımları çeşitli platformlarda sözlü ve yazılı ifadeler ile aktarabilir. | X | |||||
6 | 6 - Alanına özgü edinmiş olduğu bilgi ile, toplumun yaşam seviyesini yukarılara taşıyabilecek yaşam alanları geliştirebilir. Tasarladığı yaşam alanları için endüstriyel anlamda üretilebilen mobilya tasarımları hakkında önermelerde bulunabilir. | X |