Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PERSPEKTİF | GRFT1110922 | Güz Dönemi | 1+1 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Sena DURDAĞI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Perspektif dersinin amacı, öğrencilere üç boyutlu nesnelerin iki boyutlu bir yüzey üzerinde doğru bir şekilde temsil edilmesi için gerekli teorik ve pratik bilgileri kazandırmaktır. Bu ders, öğrencilerin gerçekçi derinlik, ölçek ve mekân algısını çizim ve tasarımlarında doğru bir şekilde ifade etmelerine yardımcı olur. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Perspektifi oluşturan öğeler (yer düzlemi, resim düzlemi, yer doğrusu, durak noktası, göz noktası, göz yüksekliği, esas ışın, ufuk doğrusu, esas ışın). Serbest çizgi çalışması. Aralık, dairesel yapı ve açı değerlerin gösterilmesi, kullanılan çizgi türleri, ölçülendirme biçemleri hakkında basit uygulamalar yapmak.,Noktanın doğrunun ve düzlemin merkezi perspektifinin çizimi. Büyüklükleri verilen temel geometrik şekilleri çizmek, temel geometrik işlemleri uygulamak,Prizmaların merkezi perspektifi Noktaya iz düşüm metoduyla paralel perspektif çizmek.,Birleştirmelerin merkezi perspektifi Plandan noktaya iz düşümle açılı perspektif çizmek.,İç mekan merkezi perspektifinin çizilmesi Ölçü noktaları metoduyla paralel perspektif çizmek. Düşey, yatay ve eğik düzlemler kullanmak,Grup mobilyaların merkezi perspektifinin çizilmesi (Distans Metodu) Ölçü noktaları metoduyla düşey, yatay ve eğik düzlemlerden oluşan açılı perspektif çizmek.,Grup mobilyaların merkezi perspektifinin çizilmesi (Distans Metodu) Ölçü noktaları metoduyla düşey, yatay ve eğik düzlemlerden oluşan açılı perspektif çizmek.,ARA SINAV,Hacimlerin merkezi perspektiflerinin çizilmesi mobilyalı oda (Çam metodu) Açılı ve paralel perspektifin bir bakış altında çizim uygulaması,Doğruların, yüzeylerin, prizmaların köşe perspektiflerinin çizilmesi Çeşitli doğrultuda ve yapıda cisimlerin bir bakışta perspektifini çizme uygulaması.,Dış mekan perspektifi uygulaması. Güneş gölgelerinin güneş resim düzlemi üstünde hareket eder koşullu gölge bulma işlemi.,Dış mekan bina perspektifi uygulaması. Güneş seyirci arkasında olduğunda gölge bulma uygulaması.,Dış mekan çift kaçışlı bina perspektif uygulaması. Güneş resim düzlemi arkasında olduğunda perspektifte gölge bulma uygulaması.,Dış mekan üç kaçışlı bina perspektif uygulaması. Bir konuda perspektif çizip yansıtıcı yüzeye yer vermek, düşey ve yatay yansımayı çizim uygulamalarıyla işlemek.,Dış mekan bina perspektifi ve çevresel yapılarla ilişkilendirme uygulaması . Bir konu belirleyip ölçülü ölçekli perspektifini çizmek, gölge ve yansımayı işlemek ve renklendirmek.; konularını içermektedir. |
Ders Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Üç boyutlu konuları gözün gördüğü biçimde ölçülü ve ölçekli olarak düzlem üzerinde çizerek, gerektiğinde boyayarak elde etmek. | ||
Perspektif’i tanımlamak. Türlerini tanıtmak, tasarım çalışmalarındaki önemini anlamak. | ||
Perspektif çizim çalışmasında kullanılan çizim elemanlarını ve kullanılan geometrik değerleri anlamak. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Perspektifi oluşturan öğeler (yer düzlemi, resim düzlemi, yer doğrusu, durak noktası, göz noktası, göz yüksekliği, esas ışın, ufuk doğrusu, esas ışın). Serbest çizgi çalışması. Aralık, dairesel yapı ve açı değerlerin gösterilmesi, kullanılan çizgi türleri, ölçülendirme biçemleri hakkında basit uygulamalar yapmak. | |
2 | Noktanın doğrunun ve düzlemin merkezi perspektifinin çizimi. Büyüklükleri verilen temel geometrik şekilleri çizmek, temel geometrik işlemleri uygulamak | |
3 | Prizmaların merkezi perspektifi Noktaya iz düşüm metoduyla paralel perspektif çizmek. | |
4 | Birleştirmelerin merkezi perspektifi Plandan noktaya iz düşümle açılı perspektif çizmek. | |
5 | İç mekan merkezi perspektifinin çizilmesi Ölçü noktaları metoduyla paralel perspektif çizmek. Düşey, yatay ve eğik düzlemler kullanmak | |
6 | Grup mobilyaların merkezi perspektifinin çizilmesi (Distans Metodu) Ölçü noktaları metoduyla düşey, yatay ve eğik düzlemlerden oluşan açılı perspektif çizmek. | |
7 | Grup mobilyaların merkezi perspektifinin çizilmesi (Distans Metodu) Ölçü noktaları metoduyla düşey, yatay ve eğik düzlemlerden oluşan açılı perspektif çizmek. | |
8 | ARA SINAV | |
9 | Hacimlerin merkezi perspektiflerinin çizilmesi mobilyalı oda (Çam metodu) Açılı ve paralel perspektifin bir bakış altında çizim uygulaması | |
10 | Doğruların, yüzeylerin, prizmaların köşe perspektiflerinin çizilmesi Çeşitli doğrultuda ve yapıda cisimlerin bir bakışta perspektifini çizme uygulaması. | |
11 | Dış mekan perspektifi uygulaması. Güneş gölgelerinin güneş resim düzlemi üstünde hareket eder koşullu gölge bulma işlemi. | |
12 | Dış mekan bina perspektifi uygulaması. Güneş seyirci arkasında olduğunda gölge bulma uygulaması. | |
13 | Dış mekan çift kaçışlı bina perspektif uygulaması. Güneş resim düzlemi arkasında olduğunda perspektifte gölge bulma uygulaması. | |
14 | Dış mekan üç kaçışlı bina perspektif uygulaması. Bir konuda perspektif çizip yansıtıcı yüzeye yer vermek, düşey ve yatay yansımayı çizim uygulamalarıyla işlemek. | |
15 | Dış mekan bina perspektifi ve çevresel yapılarla ilişkilendirme uygulaması . Bir konu belirleyip ölçülü ölçekli perspektifini çizmek, gölge ve yansımayı işlemek ve renklendirmek. |
Kaynak |
BECER, E. (1999), İletişim ve Grafik Tasarım, Dost kitabevi, Ankara - DİVANLIOĞLU, D. (1997), Temel Tasarım-Tasarımın Öğe ve İlkeleri, Birsen yay. , İstanbul - GÜRER, L., GÜRER, G., (2004) Temel Tasarım, Birsen yayınevi, İstanbul - ODABAŞI, H. (2002), Grafikte Temel Tasarım, Yorum Sanat yay., İstanbul - ÖZOL, A. (2012), Sanat Eğitimi ve Tasarımda Temel Değerler, Pastel yay., İstanbul - ÖZTUNA, Y. (2007), Görsel İletişimde Temel Tasarım, tibyan yay., İstanbul - SEYLAN A. (2005), Temel Tasarım, Dağdelen basın yayın, Samsun - SÜDOR, G. (2006), Temel Sanat Eğitimi, Tiglat matbaacılık, İstanbul |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Teorik ve pratik bilgilerini mesleki uygulamada kullanır | ||||||
2 | Sanatsal, kültürel, estetik gelişim ve etkilerini tarihsel ve çağdaş sanat ve tasarım ürünleri üzerinden değerlendirir. | ||||||
3 | Türkçe ve mesleki yabancı dili kullanarak uluslararası platformlarda sözlü ve yazılı anlatıma dayalı iletişim kurar. | ||||||
4 | Multidisipliner takım çalışma becerisini sahiptir. | ||||||
5 | Alanın gerektirdiği bilgisayar ortamında güncel grafik yazılımlarını ve bilgi iletişim teknolojilerini başarıyla kullanır | ||||||
6 | Görsel/grafik tasarım yapar, (reklam ve tanıtım ürünleri tasarımı, ambalaj tasarımı, portfolyo tasarımı vb). | ||||||
7 | Mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahip olur. | ||||||
8 | İş hayatında karşılaştığı sorunları hızlı ve etkin şekilde çözer. | ||||||
9 | İş sağlığı ve güvenliği konularından yeterli bilgiye sahip olur. |
Değerlendirme Sistemi
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PERSPEKTİF | GRFT1110922 | Güz Dönemi | 1+1 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Sena DURDAĞI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Perspektif dersinin amacı, öğrencilere üç boyutlu nesnelerin iki boyutlu bir yüzey üzerinde doğru bir şekilde temsil edilmesi için gerekli teorik ve pratik bilgileri kazandırmaktır. Bu ders, öğrencilerin gerçekçi derinlik, ölçek ve mekân algısını çizim ve tasarımlarında doğru bir şekilde ifade etmelerine yardımcı olur. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Perspektifi oluşturan öğeler (yer düzlemi, resim düzlemi, yer doğrusu, durak noktası, göz noktası, göz yüksekliği, esas ışın, ufuk doğrusu, esas ışın). Serbest çizgi çalışması. Aralık, dairesel yapı ve açı değerlerin gösterilmesi, kullanılan çizgi türleri, ölçülendirme biçemleri hakkında basit uygulamalar yapmak.,Noktanın doğrunun ve düzlemin merkezi perspektifinin çizimi. Büyüklükleri verilen temel geometrik şekilleri çizmek, temel geometrik işlemleri uygulamak,Prizmaların merkezi perspektifi Noktaya iz düşüm metoduyla paralel perspektif çizmek.,Birleştirmelerin merkezi perspektifi Plandan noktaya iz düşümle açılı perspektif çizmek.,İç mekan merkezi perspektifinin çizilmesi Ölçü noktaları metoduyla paralel perspektif çizmek. Düşey, yatay ve eğik düzlemler kullanmak,Grup mobilyaların merkezi perspektifinin çizilmesi (Distans Metodu) Ölçü noktaları metoduyla düşey, yatay ve eğik düzlemlerden oluşan açılı perspektif çizmek.,Grup mobilyaların merkezi perspektifinin çizilmesi (Distans Metodu) Ölçü noktaları metoduyla düşey, yatay ve eğik düzlemlerden oluşan açılı perspektif çizmek.,ARA SINAV,Hacimlerin merkezi perspektiflerinin çizilmesi mobilyalı oda (Çam metodu) Açılı ve paralel perspektifin bir bakış altında çizim uygulaması,Doğruların, yüzeylerin, prizmaların köşe perspektiflerinin çizilmesi Çeşitli doğrultuda ve yapıda cisimlerin bir bakışta perspektifini çizme uygulaması.,Dış mekan perspektifi uygulaması. Güneş gölgelerinin güneş resim düzlemi üstünde hareket eder koşullu gölge bulma işlemi.,Dış mekan bina perspektifi uygulaması. Güneş seyirci arkasında olduğunda gölge bulma uygulaması.,Dış mekan çift kaçışlı bina perspektif uygulaması. Güneş resim düzlemi arkasında olduğunda perspektifte gölge bulma uygulaması.,Dış mekan üç kaçışlı bina perspektif uygulaması. Bir konuda perspektif çizip yansıtıcı yüzeye yer vermek, düşey ve yatay yansımayı çizim uygulamalarıyla işlemek.,Dış mekan bina perspektifi ve çevresel yapılarla ilişkilendirme uygulaması . Bir konu belirleyip ölçülü ölçekli perspektifini çizmek, gölge ve yansımayı işlemek ve renklendirmek.; konularını içermektedir. |
Ders Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Üç boyutlu konuları gözün gördüğü biçimde ölçülü ve ölçekli olarak düzlem üzerinde çizerek, gerektiğinde boyayarak elde etmek. | ||
Perspektif’i tanımlamak. Türlerini tanıtmak, tasarım çalışmalarındaki önemini anlamak. | ||
Perspektif çizim çalışmasında kullanılan çizim elemanlarını ve kullanılan geometrik değerleri anlamak. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Perspektifi oluşturan öğeler (yer düzlemi, resim düzlemi, yer doğrusu, durak noktası, göz noktası, göz yüksekliği, esas ışın, ufuk doğrusu, esas ışın). Serbest çizgi çalışması. Aralık, dairesel yapı ve açı değerlerin gösterilmesi, kullanılan çizgi türleri, ölçülendirme biçemleri hakkında basit uygulamalar yapmak. | |
2 | Noktanın doğrunun ve düzlemin merkezi perspektifinin çizimi. Büyüklükleri verilen temel geometrik şekilleri çizmek, temel geometrik işlemleri uygulamak | |
3 | Prizmaların merkezi perspektifi Noktaya iz düşüm metoduyla paralel perspektif çizmek. | |
4 | Birleştirmelerin merkezi perspektifi Plandan noktaya iz düşümle açılı perspektif çizmek. | |
5 | İç mekan merkezi perspektifinin çizilmesi Ölçü noktaları metoduyla paralel perspektif çizmek. Düşey, yatay ve eğik düzlemler kullanmak | |
6 | Grup mobilyaların merkezi perspektifinin çizilmesi (Distans Metodu) Ölçü noktaları metoduyla düşey, yatay ve eğik düzlemlerden oluşan açılı perspektif çizmek. | |
7 | Grup mobilyaların merkezi perspektifinin çizilmesi (Distans Metodu) Ölçü noktaları metoduyla düşey, yatay ve eğik düzlemlerden oluşan açılı perspektif çizmek. | |
8 | ARA SINAV | |
9 | Hacimlerin merkezi perspektiflerinin çizilmesi mobilyalı oda (Çam metodu) Açılı ve paralel perspektifin bir bakış altında çizim uygulaması | |
10 | Doğruların, yüzeylerin, prizmaların köşe perspektiflerinin çizilmesi Çeşitli doğrultuda ve yapıda cisimlerin bir bakışta perspektifini çizme uygulaması. | |
11 | Dış mekan perspektifi uygulaması. Güneş gölgelerinin güneş resim düzlemi üstünde hareket eder koşullu gölge bulma işlemi. | |
12 | Dış mekan bina perspektifi uygulaması. Güneş seyirci arkasında olduğunda gölge bulma uygulaması. | |
13 | Dış mekan çift kaçışlı bina perspektif uygulaması. Güneş resim düzlemi arkasında olduğunda perspektifte gölge bulma uygulaması. | |
14 | Dış mekan üç kaçışlı bina perspektif uygulaması. Bir konuda perspektif çizip yansıtıcı yüzeye yer vermek, düşey ve yatay yansımayı çizim uygulamalarıyla işlemek. | |
15 | Dış mekan bina perspektifi ve çevresel yapılarla ilişkilendirme uygulaması . Bir konu belirleyip ölçülü ölçekli perspektifini çizmek, gölge ve yansımayı işlemek ve renklendirmek. |
Kaynak |
BECER, E. (1999), İletişim ve Grafik Tasarım, Dost kitabevi, Ankara - DİVANLIOĞLU, D. (1997), Temel Tasarım-Tasarımın Öğe ve İlkeleri, Birsen yay. , İstanbul - GÜRER, L., GÜRER, G., (2004) Temel Tasarım, Birsen yayınevi, İstanbul - ODABAŞI, H. (2002), Grafikte Temel Tasarım, Yorum Sanat yay., İstanbul - ÖZOL, A. (2012), Sanat Eğitimi ve Tasarımda Temel Değerler, Pastel yay., İstanbul - ÖZTUNA, Y. (2007), Görsel İletişimde Temel Tasarım, tibyan yay., İstanbul - SEYLAN A. (2005), Temel Tasarım, Dağdelen basın yayın, Samsun - SÜDOR, G. (2006), Temel Sanat Eğitimi, Tiglat matbaacılık, İstanbul |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Teorik ve pratik bilgilerini mesleki uygulamada kullanır | ||||||
2 | Sanatsal, kültürel, estetik gelişim ve etkilerini tarihsel ve çağdaş sanat ve tasarım ürünleri üzerinden değerlendirir. | ||||||
3 | Türkçe ve mesleki yabancı dili kullanarak uluslararası platformlarda sözlü ve yazılı anlatıma dayalı iletişim kurar. | ||||||
4 | Multidisipliner takım çalışma becerisini sahiptir. | ||||||
5 | Alanın gerektirdiği bilgisayar ortamında güncel grafik yazılımlarını ve bilgi iletişim teknolojilerini başarıyla kullanır | ||||||
6 | Görsel/grafik tasarım yapar, (reklam ve tanıtım ürünleri tasarımı, ambalaj tasarımı, portfolyo tasarımı vb). | ||||||
7 | Mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahip olur. | ||||||
8 | İş hayatında karşılaştığı sorunları hızlı ve etkin şekilde çözer. | ||||||
9 | İş sağlığı ve güvenliği konularından yeterli bilgiye sahip olur. |