Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TİPOGRAFİ II | GRFT2110910 | Güz Dönemi | 1+2 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. İlayda CEYLAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Grafik Tasarımcısının bir yazı karakteri oluşturmada uygulanabilecek en basit modüler yapıdan, bilgisayar ortamında gerçekleştirilmesine kadar olan prosesi öğrenmesi dersin öncelikli amaçlarındandır. Tipografik düzenlemenin grafik tasarımdaki yeri ve önemini vurgulamak ve kavramak. Tipografi düzenleme uygulamaları yapmak. Bu doğrultuda öğrencilerin yazı karakteri tasarımı ile başlayarak, çoklu yazı ortamlarında tipografik düzenlemelere kadar çalışmalar yapmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Derse giriş: Tipografinin tanımı ve içeriğinin kavranması için örneklerle desteklenmesi. Grafik Tasarımda tipografinin yeri ve önemi. Harf anatomisinden başlayarak tipografi hakkında teknik bilgiler. Font tasarımı ve tasarımcıları ile ilgili teorik bilgiler. Font çeşitleri, optik denge kavramı, renk bilgisi kurallarının algılanması ve kavranması,Kelime Ve Form İlişkisi. Nesnenin Yalın Formunu Oluşturma ve Uygun Font Seçimi. Okunabilirliğin kavranması.,Formu tipografi ile ifade etmede farklı yöntemler kullanabilmek. Nesnenin yalın formunu sadece nesnenin ismi ile ifade edebilmek.,Font tasarımı oluşturmak için eskizler tasarlamak, bunlar üzerine tartışmak, eleştirmek, grafik tasarım programları ile ilişkilendirmek.,Kelime ve form ilişkisi: Logotype tasarımlarını pratikte uygularken izlenilecek yollar, tasarımların eskizlerini orjinal hale getirmede izlenecek adımlar.,Logotype tasarımının son aşamalarına geçiş.,Logotype tasarımının son aşamalarına geçiş.,Ara sınav,Metni tipografide görsel hiyerarşiye uygun olarak yüzey üzerinde düzenlemesi. Örneklerle konuyu irdelemek.,Tipografide Görsel Hiyerarşi : Çizginin kullanımı, Espas, Cümle bölme, Dairenin kullanımı, Tonlama hakkında teknik bilgiler.,Afiş örneklemesi üzerine bilgi aktarımı, konunun tipografi ile ilişkilendirmesi üzerine örneklemeler.,Tipografik sayfa düzenleme örnekleri ile ilgili tasarımları incelemek eleştirmek, yol haritası çizmek.,Afiş Tasarımını son haline getirilmesi. Tanıtım afişinin tipografik düzenleme temelli tasarlanması.,Afiş tasarımının son haline getirilmesi ve grafik tasarım programlarında uygulanması.,Final sınavı için proje uygulaması.; konularını içermektedir. |
Ders Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Tipografi dersinin öğrenim kazanımı, öğrencilerin yazı karakterlerini estetik ve işlevsel bir şekilde kullanarak tasarımlarında etkili bir görsel iletişim sağlamalarıdır. Bu ders, tipografinin temel ilkelerini öğretirken, öğrencilerin yazı tiplerini seçme, düzenleme ve uyumlu bir kompozisyon oluşturma becerilerini geliştirmeyi hedefler. Ayrıca, tipografinin okunabilirlik, hiyerarşi ve mesajın doğru aktarımı açısından nasıl stratejik bir araç olduğunu kavramalarına yardımcı olur. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Derse giriş: Tipografinin tanımı ve içeriğinin kavranması için örneklerle desteklenmesi. Grafik Tasarımda tipografinin yeri ve önemi. Harf anatomisinden başlayarak tipografi hakkında teknik bilgiler. Font tasarımı ve tasarımcıları ile ilgili teorik bilgiler. Font çeşitleri, optik denge kavramı, renk bilgisi kurallarının algılanması ve kavranması | |
2 | Kelime Ve Form İlişkisi. Nesnenin Yalın Formunu Oluşturma ve Uygun Font Seçimi. Okunabilirliğin kavranması. | |
3 | Formu tipografi ile ifade etmede farklı yöntemler kullanabilmek. Nesnenin yalın formunu sadece nesnenin ismi ile ifade edebilmek. | |
4 | Font tasarımı oluşturmak için eskizler tasarlamak, bunlar üzerine tartışmak, eleştirmek, grafik tasarım programları ile ilişkilendirmek. | |
5 | Kelime ve form ilişkisi: Logotype tasarımlarını pratikte uygularken izlenilecek yollar, tasarımların eskizlerini orjinal hale getirmede izlenecek adımlar. | |
6 | Logotype tasarımının son aşamalarına geçiş. | |
7 | Logotype tasarımının son aşamalarına geçiş. | |
8 | Ara sınav | |
9 | Metni tipografide görsel hiyerarşiye uygun olarak yüzey üzerinde düzenlemesi. Örneklerle konuyu irdelemek. | |
10 | Tipografide Görsel Hiyerarşi : Çizginin kullanımı, Espas, Cümle bölme, Dairenin kullanımı, Tonlama hakkında teknik bilgiler. | |
11 | Afiş örneklemesi üzerine bilgi aktarımı, konunun tipografi ile ilişkilendirmesi üzerine örneklemeler. | |
12 | Tipografik sayfa düzenleme örnekleri ile ilgili tasarımları incelemek eleştirmek, yol haritası çizmek. | |
13 | Afiş Tasarımını son haline getirilmesi. Tanıtım afişinin tipografik düzenleme temelli tasarlanması. | |
14 | Afiş tasarımının son haline getirilmesi ve grafik tasarım programlarında uygulanması. | |
15 | Final sınavı için proje uygulaması. |
Kaynak |
- BECER E., (1997) İletişim ve Grafik Tasarım, Dost Kitabevi, Ank. - BEKTAŞ D., (1992) Çağdaş Grafik Tasarımının Gelişimi, Yapı Kredi Yayınları, İst. - UÇAR, T. F., (2004) Görsel İletişim ve Grafik Tasarım, İnkılap Yayınevi, İst. - GARFİELD S., (2010) Tam Benim Tipim, Domingo, İst. - Becer E. (2016) Modern Sanat ve Yeni Tipografi, Dost Kitabevi |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Teorik ve pratik bilgilerini mesleki uygulamada kullanır | ||||||
2 | Sanatsal, kültürel, estetik gelişim ve etkilerini tarihsel ve çağdaş sanat ve tasarım ürünleri üzerinden değerlendirir. | ||||||
3 | Türkçe ve mesleki yabancı dili kullanarak uluslararası platformlarda sözlü ve yazılı anlatıma dayalı iletişim kurar. | ||||||
4 | Multidisipliner takım çalışma becerisini sahiptir. | ||||||
5 | Alanın gerektirdiği bilgisayar ortamında güncel grafik yazılımlarını ve bilgi iletişim teknolojilerini başarıyla kullanır | ||||||
6 | Görsel/grafik tasarım yapar, (reklam ve tanıtım ürünleri tasarımı, ambalaj tasarımı, portfolyo tasarımı vb). | ||||||
7 | Mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahip olur. | ||||||
8 | İş hayatında karşılaştığı sorunları hızlı ve etkin şekilde çözer. | ||||||
9 | İş sağlığı ve güvenliği konularından yeterli bilgiye sahip olur. |
Değerlendirme Sistemi
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TİPOGRAFİ II | GRFT2110910 | Güz Dönemi | 1+2 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. İlayda CEYLAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Grafik Tasarımcısının bir yazı karakteri oluşturmada uygulanabilecek en basit modüler yapıdan, bilgisayar ortamında gerçekleştirilmesine kadar olan prosesi öğrenmesi dersin öncelikli amaçlarındandır. Tipografik düzenlemenin grafik tasarımdaki yeri ve önemini vurgulamak ve kavramak. Tipografi düzenleme uygulamaları yapmak. Bu doğrultuda öğrencilerin yazı karakteri tasarımı ile başlayarak, çoklu yazı ortamlarında tipografik düzenlemelere kadar çalışmalar yapmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Derse giriş: Tipografinin tanımı ve içeriğinin kavranması için örneklerle desteklenmesi. Grafik Tasarımda tipografinin yeri ve önemi. Harf anatomisinden başlayarak tipografi hakkında teknik bilgiler. Font tasarımı ve tasarımcıları ile ilgili teorik bilgiler. Font çeşitleri, optik denge kavramı, renk bilgisi kurallarının algılanması ve kavranması,Kelime Ve Form İlişkisi. Nesnenin Yalın Formunu Oluşturma ve Uygun Font Seçimi. Okunabilirliğin kavranması.,Formu tipografi ile ifade etmede farklı yöntemler kullanabilmek. Nesnenin yalın formunu sadece nesnenin ismi ile ifade edebilmek.,Font tasarımı oluşturmak için eskizler tasarlamak, bunlar üzerine tartışmak, eleştirmek, grafik tasarım programları ile ilişkilendirmek.,Kelime ve form ilişkisi: Logotype tasarımlarını pratikte uygularken izlenilecek yollar, tasarımların eskizlerini orjinal hale getirmede izlenecek adımlar.,Logotype tasarımının son aşamalarına geçiş.,Logotype tasarımının son aşamalarına geçiş.,Ara sınav,Metni tipografide görsel hiyerarşiye uygun olarak yüzey üzerinde düzenlemesi. Örneklerle konuyu irdelemek.,Tipografide Görsel Hiyerarşi : Çizginin kullanımı, Espas, Cümle bölme, Dairenin kullanımı, Tonlama hakkında teknik bilgiler.,Afiş örneklemesi üzerine bilgi aktarımı, konunun tipografi ile ilişkilendirmesi üzerine örneklemeler.,Tipografik sayfa düzenleme örnekleri ile ilgili tasarımları incelemek eleştirmek, yol haritası çizmek.,Afiş Tasarımını son haline getirilmesi. Tanıtım afişinin tipografik düzenleme temelli tasarlanması.,Afiş tasarımının son haline getirilmesi ve grafik tasarım programlarında uygulanması.,Final sınavı için proje uygulaması.; konularını içermektedir. |
Ders Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Tipografi dersinin öğrenim kazanımı, öğrencilerin yazı karakterlerini estetik ve işlevsel bir şekilde kullanarak tasarımlarında etkili bir görsel iletişim sağlamalarıdır. Bu ders, tipografinin temel ilkelerini öğretirken, öğrencilerin yazı tiplerini seçme, düzenleme ve uyumlu bir kompozisyon oluşturma becerilerini geliştirmeyi hedefler. Ayrıca, tipografinin okunabilirlik, hiyerarşi ve mesajın doğru aktarımı açısından nasıl stratejik bir araç olduğunu kavramalarına yardımcı olur. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Derse giriş: Tipografinin tanımı ve içeriğinin kavranması için örneklerle desteklenmesi. Grafik Tasarımda tipografinin yeri ve önemi. Harf anatomisinden başlayarak tipografi hakkında teknik bilgiler. Font tasarımı ve tasarımcıları ile ilgili teorik bilgiler. Font çeşitleri, optik denge kavramı, renk bilgisi kurallarının algılanması ve kavranması | |
2 | Kelime Ve Form İlişkisi. Nesnenin Yalın Formunu Oluşturma ve Uygun Font Seçimi. Okunabilirliğin kavranması. | |
3 | Formu tipografi ile ifade etmede farklı yöntemler kullanabilmek. Nesnenin yalın formunu sadece nesnenin ismi ile ifade edebilmek. | |
4 | Font tasarımı oluşturmak için eskizler tasarlamak, bunlar üzerine tartışmak, eleştirmek, grafik tasarım programları ile ilişkilendirmek. | |
5 | Kelime ve form ilişkisi: Logotype tasarımlarını pratikte uygularken izlenilecek yollar, tasarımların eskizlerini orjinal hale getirmede izlenecek adımlar. | |
6 | Logotype tasarımının son aşamalarına geçiş. | |
7 | Logotype tasarımının son aşamalarına geçiş. | |
8 | Ara sınav | |
9 | Metni tipografide görsel hiyerarşiye uygun olarak yüzey üzerinde düzenlemesi. Örneklerle konuyu irdelemek. | |
10 | Tipografide Görsel Hiyerarşi : Çizginin kullanımı, Espas, Cümle bölme, Dairenin kullanımı, Tonlama hakkında teknik bilgiler. | |
11 | Afiş örneklemesi üzerine bilgi aktarımı, konunun tipografi ile ilişkilendirmesi üzerine örneklemeler. | |
12 | Tipografik sayfa düzenleme örnekleri ile ilgili tasarımları incelemek eleştirmek, yol haritası çizmek. | |
13 | Afiş Tasarımını son haline getirilmesi. Tanıtım afişinin tipografik düzenleme temelli tasarlanması. | |
14 | Afiş tasarımının son haline getirilmesi ve grafik tasarım programlarında uygulanması. | |
15 | Final sınavı için proje uygulaması. |
Kaynak |
- BECER E., (1997) İletişim ve Grafik Tasarım, Dost Kitabevi, Ank. - BEKTAŞ D., (1992) Çağdaş Grafik Tasarımının Gelişimi, Yapı Kredi Yayınları, İst. - UÇAR, T. F., (2004) Görsel İletişim ve Grafik Tasarım, İnkılap Yayınevi, İst. - GARFİELD S., (2010) Tam Benim Tipim, Domingo, İst. - Becer E. (2016) Modern Sanat ve Yeni Tipografi, Dost Kitabevi |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Teorik ve pratik bilgilerini mesleki uygulamada kullanır | ||||||
2 | Sanatsal, kültürel, estetik gelişim ve etkilerini tarihsel ve çağdaş sanat ve tasarım ürünleri üzerinden değerlendirir. | ||||||
3 | Türkçe ve mesleki yabancı dili kullanarak uluslararası platformlarda sözlü ve yazılı anlatıma dayalı iletişim kurar. | ||||||
4 | Multidisipliner takım çalışma becerisini sahiptir. | ||||||
5 | Alanın gerektirdiği bilgisayar ortamında güncel grafik yazılımlarını ve bilgi iletişim teknolojilerini başarıyla kullanır | ||||||
6 | Görsel/grafik tasarım yapar, (reklam ve tanıtım ürünleri tasarımı, ambalaj tasarımı, portfolyo tasarımı vb). | ||||||
7 | Mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahip olur. | ||||||
8 | İş hayatında karşılaştığı sorunları hızlı ve etkin şekilde çözer. | ||||||
9 | İş sağlığı ve güvenliği konularından yeterli bilgiye sahip olur. |