Ana içeriğe atla

Ders Tanımı

Ders Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
SAĞLIKTA KALİTE YÖNETİMİ FTR2210747 Bahar Dönemi 3+0 3 4
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Ön Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler Öğr.Gör. Veysel BAYTAŞ
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Hasta ve çalışan güvenliği ilkeleri ışığında Türkiye’nin sağlık bakım sistemindeki kalite süreçleri ve uygulamaları ile ilgili anlayış kazandırmaktır.
Dersin İçeriği Bu ders; Sağlıkta Kalite Yönetimi ile İlgili Temel Kavramlar,Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Önemi ve Gerekliliği,Sağlık Hizmetlerinde Kalite Yönetiminin Özellikleri,Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Ölçülmesi,Kalite İyileştirmede Kullanılan Araçlar ve Uygulama Teknikleri (Beyin Fırtınası, 5N1K, Kaizen, 5S, Kanban, Yalın Yönetim),Kalite İyileştirmede Kullanılan Araçlar ve Uygulama Teknikleri (Beyin Fırtınası, 5N1K, Kaizen, 5S, Kanban, Yalın Yönetim),Hasta Güvenliği İhlalleri ve Önlenmesi (Kimlik Doğrulama, Hasta Düşmeleri, Advers Olay, Taraf İşaretlemesi, Transfer Hataları),ARA SINAV,Tıbbi Hatalar ve Nedenleri,Tıbbi Hataların Bildirimi ve Yönetimi (İstenmeyen Olay Bildirim Sistemi),İnvaziv ve Noninvaziv Girişimlerde Hataların Önlenmesi,İlaç Hatalarının Önlenmesi ve İyileştirme Çalışmaları,Hastane Enfeksiyonlarının Önlenmesi ve Kontrolü,İletişim Hatalarının Önlenmesi (SBAR İletişim Tekniği),Çalışan Güvenliğinin Önemi ve Önleme Stratejileri (Kişisel Koruyucu Ekipmanların Tanıtımı); konularını içermektedir.
Ders Öğrenme Kazanımları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Sağlık hizmetlerinde kalite yönetiminin önemini, gerekliliğini ve özelliklerini açıklayabilmesi
Sağlıkta kalite yönetimi ile ilgili temel kavramları ve kalite iyileştirmede kullanılan teknikleri tanımlayabilmesi
Hasta ve çalışan güvenliği ile ilgili güncel yaklaşımları tartışabilmesi
Kalite standartları ile ilgili güncel yaklaşımları tartışır
Öğretim Yöntemleri:
Ölçme Yöntemleri:

Ders Akışı

Sıra Konular Ön Hazırlık
1 Sağlıkta Kalite Yönetimi ile İlgili Temel Kavramlar
2 Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Önemi ve Gerekliliği
3 Sağlık Hizmetlerinde Kalite Yönetiminin Özellikleri
4 Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Ölçülmesi
5 Kalite İyileştirmede Kullanılan Araçlar ve Uygulama Teknikleri (Beyin Fırtınası, 5N1K, Kaizen, 5S, Kanban, Yalın Yönetim)
6 Kalite İyileştirmede Kullanılan Araçlar ve Uygulama Teknikleri (Beyin Fırtınası, 5N1K, Kaizen, 5S, Kanban, Yalın Yönetim)
7 Hasta Güvenliği İhlalleri ve Önlenmesi (Kimlik Doğrulama, Hasta Düşmeleri, Advers Olay, Taraf İşaretlemesi, Transfer Hataları)
8 ARA SINAV
9 Tıbbi Hatalar ve Nedenleri
10 Tıbbi Hataların Bildirimi ve Yönetimi (İstenmeyen Olay Bildirim Sistemi)
11 İnvaziv ve Noninvaziv Girişimlerde Hataların Önlenmesi
12 İlaç Hatalarının Önlenmesi ve İyileştirme Çalışmaları
13 Hastane Enfeksiyonlarının Önlenmesi ve Kontrolü
14 İletişim Hatalarının Önlenmesi (SBAR İletişim Tekniği)
15 Çalışan Güvenliğinin Önemi ve Önleme Stratejileri (Kişisel Koruyucu Ekipmanların Tanıtımı)
Kaynak
1. Ümit Şahin, Sağlık İşletmelerinde Kalite Yönetimi Ders Notları, ESOGÜ 2. İsmail Efil, Toplam Kalite Yönetimi 3. Muhittin Şimşek, Kalite Yönetimi 4. Haydar Sur, Hastane Yönetimi 5. Tüska, SAS Hastane Seti 6. Sağlık Bakanlığı, Kalite Mevzuat 7. Sağlık Kurumlarında Kalite Yönetimi, Aöf Yayınları 8. Bilçin Meydan, Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Ana Unsuru Olarak Hasta Güvenliği Sistemlerinin Oluşturulması: Hastaneler İçin Bir Yol Haritası Önerisi 9. Mark Graban, Lean Hospital 10. Turan Erkılıç, Toplam Kalite Yönetimi İkelerinin Yönetim Yaklaşımları Bağlamıda Tartışılması 11.http://content.lms.sabis.sakarya.edu.tr/Uploads/50496/30868/6._hafta_sorun_%C3%A7%C3%B6zme_teknikleri.pptx 12. Selami Yıldız, Sağlık İşletmelerinde Yalın Uygulamalar Üzerine Genel Bir Literatür Taraması 13. Güvenlik raporlama sistemi, Sağlık bakanlığı: https://grs.saglik.gov.tr/BM/UGRS.aspx 14. Cuma Çakmak vd. Türkiye Ulusal Güvenlik Raporlama Sistemi (GRS) Üzerinden Tıbbi Hataların Değerlendirilmesi 15. TTB Raporları 2010, Hasta Güvenliği: Türkiye Ve Dünya

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No Program Yeterliliği Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2
Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
3
Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
4
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
5
Alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
6
Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir.
7
Sağlıklı, engelli ve fizyoterapi ihtiyacı olan bireylere elektroterapi programını uygulama bilgisine sahiptir.
8
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı Düzeyi Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı   40
Genel Sınavın Başarıya Oranı   60
Toplam   100

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

Ders Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
SAĞLIKTA KALİTE YÖNETİMİ FTR2210747 Bahar Dönemi 3+0 3 4
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Ön Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler Öğr.Gör. Veysel BAYTAŞ
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Hasta ve çalışan güvenliği ilkeleri ışığında Türkiye’nin sağlık bakım sistemindeki kalite süreçleri ve uygulamaları ile ilgili anlayış kazandırmaktır.
Dersin İçeriği Bu ders; Sağlıkta Kalite Yönetimi ile İlgili Temel Kavramlar,Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Önemi ve Gerekliliği,Sağlık Hizmetlerinde Kalite Yönetiminin Özellikleri,Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Ölçülmesi,Kalite İyileştirmede Kullanılan Araçlar ve Uygulama Teknikleri (Beyin Fırtınası, 5N1K, Kaizen, 5S, Kanban, Yalın Yönetim),Kalite İyileştirmede Kullanılan Araçlar ve Uygulama Teknikleri (Beyin Fırtınası, 5N1K, Kaizen, 5S, Kanban, Yalın Yönetim),Hasta Güvenliği İhlalleri ve Önlenmesi (Kimlik Doğrulama, Hasta Düşmeleri, Advers Olay, Taraf İşaretlemesi, Transfer Hataları),ARA SINAV,Tıbbi Hatalar ve Nedenleri,Tıbbi Hataların Bildirimi ve Yönetimi (İstenmeyen Olay Bildirim Sistemi),İnvaziv ve Noninvaziv Girişimlerde Hataların Önlenmesi,İlaç Hatalarının Önlenmesi ve İyileştirme Çalışmaları,Hastane Enfeksiyonlarının Önlenmesi ve Kontrolü,İletişim Hatalarının Önlenmesi (SBAR İletişim Tekniği),Çalışan Güvenliğinin Önemi ve Önleme Stratejileri (Kişisel Koruyucu Ekipmanların Tanıtımı); konularını içermektedir.
Ders Öğrenme Kazanımları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Sağlık hizmetlerinde kalite yönetiminin önemini, gerekliliğini ve özelliklerini açıklayabilmesi
Sağlıkta kalite yönetimi ile ilgili temel kavramları ve kalite iyileştirmede kullanılan teknikleri tanımlayabilmesi
Hasta ve çalışan güvenliği ile ilgili güncel yaklaşımları tartışabilmesi
Kalite standartları ile ilgili güncel yaklaşımları tartışır
Öğretim Yöntemleri:
Ölçme Yöntemleri:

Ders Akışı

Sıra Konular Ön Hazırlık
1 Sağlıkta Kalite Yönetimi ile İlgili Temel Kavramlar
2 Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Önemi ve Gerekliliği
3 Sağlık Hizmetlerinde Kalite Yönetiminin Özellikleri
4 Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Ölçülmesi
5 Kalite İyileştirmede Kullanılan Araçlar ve Uygulama Teknikleri (Beyin Fırtınası, 5N1K, Kaizen, 5S, Kanban, Yalın Yönetim)
6 Kalite İyileştirmede Kullanılan Araçlar ve Uygulama Teknikleri (Beyin Fırtınası, 5N1K, Kaizen, 5S, Kanban, Yalın Yönetim)
7 Hasta Güvenliği İhlalleri ve Önlenmesi (Kimlik Doğrulama, Hasta Düşmeleri, Advers Olay, Taraf İşaretlemesi, Transfer Hataları)
8 ARA SINAV
9 Tıbbi Hatalar ve Nedenleri
10 Tıbbi Hataların Bildirimi ve Yönetimi (İstenmeyen Olay Bildirim Sistemi)
11 İnvaziv ve Noninvaziv Girişimlerde Hataların Önlenmesi
12 İlaç Hatalarının Önlenmesi ve İyileştirme Çalışmaları
13 Hastane Enfeksiyonlarının Önlenmesi ve Kontrolü
14 İletişim Hatalarının Önlenmesi (SBAR İletişim Tekniği)
15 Çalışan Güvenliğinin Önemi ve Önleme Stratejileri (Kişisel Koruyucu Ekipmanların Tanıtımı)
Kaynak
1. Ümit Şahin, Sağlık İşletmelerinde Kalite Yönetimi Ders Notları, ESOGÜ 2. İsmail Efil, Toplam Kalite Yönetimi 3. Muhittin Şimşek, Kalite Yönetimi 4. Haydar Sur, Hastane Yönetimi 5. Tüska, SAS Hastane Seti 6. Sağlık Bakanlığı, Kalite Mevzuat 7. Sağlık Kurumlarında Kalite Yönetimi, Aöf Yayınları 8. Bilçin Meydan, Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Ana Unsuru Olarak Hasta Güvenliği Sistemlerinin Oluşturulması: Hastaneler İçin Bir Yol Haritası Önerisi 9. Mark Graban, Lean Hospital 10. Turan Erkılıç, Toplam Kalite Yönetimi İkelerinin Yönetim Yaklaşımları Bağlamıda Tartışılması 11.http://content.lms.sabis.sakarya.edu.tr/Uploads/50496/30868/6._hafta_sorun_%C3%A7%C3%B6zme_teknikleri.pptx 12. Selami Yıldız, Sağlık İşletmelerinde Yalın Uygulamalar Üzerine Genel Bir Literatür Taraması 13. Güvenlik raporlama sistemi, Sağlık bakanlığı: https://grs.saglik.gov.tr/BM/UGRS.aspx 14. Cuma Çakmak vd. Türkiye Ulusal Güvenlik Raporlama Sistemi (GRS) Üzerinden Tıbbi Hataların Değerlendirilmesi 15. TTB Raporları 2010, Hasta Güvenliği: Türkiye Ve Dünya

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No Program Yeterliliği Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2
Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
3
Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
4
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
5
Alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
6
Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir.
7
Sağlıklı, engelli ve fizyoterapi ihtiyacı olan bireylere elektroterapi programını uygulama bilgisine sahiptir.
8
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı Düzeyi Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı   40
Genel Sınavın Başarıya Oranı   60
Toplam   100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu